وقتی هوای خانه آلوده می گردد، این کرم های اصلاح شده ژنتیکی می درخشند!

به گزارش وبلاگ موتناوه، اگرچه ممکن است هوای خانه یا محل کار ما خوب به نظر برسد، اما ممکن است حاوی ترکیبات مضری باشد که از موادی مانند تخته های چوبی و فرش بیرون می آیند. تحقیقات تازه نشان می دهد که به زودی با استفاده از کرم های درخشان و ریز می توانیم تشخیص دهیم هوای خانه آلوده است یا خیر.

وقتی هوای خانه آلوده می گردد، این کرم های اصلاح شده ژنتیکی می درخشند!

این چیزی شبیه بازسازی مدرن یک کار قدیمی است. زمانی که معدنچی قرن نوزدهمی یک قناری همراه خود به معدن می بردند، چون این جاندار به کمبود اکسیژن حساس است، معدنچی ها چند دقیقه فرصت داشتند تا متوجه آلودگی هوا و مثلا نشت متان شوند و جان خود را نجات بدهند.

اما در تحقیق تازه، دانشمندان دانشگاه تورکوی فنلاند کار خود را با دو سویه تراریخته از نماتد Caenorhabditis elegans شروع کردند.

چیزی که این کرم های گرد را خاص می نماید این است که وقتی ترکیبات زیستی یا مصنوعی سمی را بو می نمایند یا می چشند، با فراوری پروتئین فلورسنت سبز (GFP) در عرض 24 ساعت پاسخ می دهند.

هر چه سطوح این ترکیبات بالاتر باشد، کرم ها پروتئین بیشتری فراوری می نمایند و بنابراین بیشتر فلورسانس می نمایند. شدت فلورسانس را می توان به طور عینی به وسیله میکروسکوپ یا طیف سنجی مقدار گیری کرد.

این نوع نماتدهای حساس به محیط زیست قبلاً برای نظارت بر غلظت آلودگی فلزات سنگین در محیط بیرون استفاده شده بود. اولین بار بود که آنها بر روی آلاینده های موجود در هوا آزمایش شدند.

تعیین شده که کرم ها هنگام قرار گرفتن در معرض مواد مضر مانند کپک سیاه جمع آوری شده از ساختمان های آسیب دیده از رطوبت، مواد شیمیایی مورد استفاده در محصولات تمیزنماینده و ترکیبات آلی فرار فراوری شده به وسیله مواد شیمیایی در فرش های پلاستیکی تخریب شده، به طور قابل اعتمادی فلورسان می نمایند. همزمان با فراوری GFP بیشتر، کرم ها نیز با وجود چنین مواد معلق در هوا، از فعالیت شان کاسته می گردد و بعضی از آنها حتی می میرند.

ماتدها نمی توانند به ما بگویند که چه نوع ترکیبات سمی در هوا وجود دارد، اما می توانند نظری بی طرفانه در خصوص خطرات سلامتی مرتبط با هوای داخل خانه و احتیاج به آنالیز های فنی دقیق تر ارائه دهند.

از سویی این ایده بسیار مناسب داستان های علمی تخیلی آخر الزمانی است. تصور کنید قهرمان داستان را که ظرف شیشه کوچکی حاوی کرم ها دارد و با آن آلودگی خانه های نیمه ویران مسیرش را می سنجد!

مقاله ای در خصوص این تحقیق - که دانشمندانی از دانشگاه آلتو فنلاند و دانشگاه هلسینکی نیز در آن شرکت داشتند - اخیراً در مجله Pathogens منتشر شده

منبع: دانشگاه تورکو

منبع: یک پزشک

به "وقتی هوای خانه آلوده می گردد، این کرم های اصلاح شده ژنتیکی می درخشند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی هوای خانه آلوده می گردد، این کرم های اصلاح شده ژنتیکی می درخشند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید