غذا را تا چقدر می توان در ظرف یکبار مصرف نگه داشت؟

به گزارش وبلاگ موتناوه، رئیس اتحادیه نایلون، پلاستیک و ملامین کرج گفت: نگهداری غذا بیشتر از دو روز در ظروف یکبار مصرف صحیح نیست.

غذا را تا چقدر می توان در ظرف یکبار مصرف نگه داشت؟

محمد دادخواه کرج در مصاحبه با ایسنا اظهار کرد: درحالی که فراورینمایندگان ظروف یکبارمصرف تحت نظارت این اتحادیه تمام ضوابط و مجوز های لازم را رعایت می نمایند و برای فعالیت آن ها مجوز بهداشت صادر می شود، اما با این مشکل روبرو هستند که اطلاع رسانی در خصوص نحوه استفاده از ظروف یکبار مصرف نداریم.

وی ادامه داد: معاونت غذا و دارو در بخشنامه هایی که به فراوری نماینده ها می دهد، آن ها را ملزم نموده که یکسری اصول را رعایت نمایند. دستورالعمل ها به ما می گویند روی بسته بندی کالا شرح دهید که از چه موادی و در چه تاریخی فراوری شده و تا چه دمایی قابل استفاده است.

دادخواه با گلایه از مسائلی که علیه ظروف یکبار مصرف وجود دارد؛ ادامه داد: این تبلیغات سوء باعث می شود مردم به علت ناآگاهی تحت تاثیر قرار بگیرند، در حالی که بسیاری از موارد احتمالی که موضوع سلامت را تحت الشعاع قرار می داد با نظارت و پیشرفت علم در چرخه فراوری این ظروف اصلاح شده است. اگر عنوان می شود که این ظروف برای طبیعت مضر هستند و بقایای آن برای محیط زیست مشکل آفرین است، این موضوع به فقدان فرهنگ سازی وآموزش مصرف نماینده برمی شود. از این رو کوتاهی از سمت مصرف نماینده است که با رها کردن این ظروف در طبیعت باعث آسیب به محیط زیست می شود.

رئیس اتحادیه نایلون، پلاستیک و ملامین گفت: از طرفی وقتی در گردشگاه ها سطل زباله کافی به تفکیک تر و خشک تعبیه نمی شود، ظروف و سفره یکبار مصرف در طبیعت رها خواهد شد. درصورتی که ما در این زمینه موضوع بازیافت را داریم و با جمع آوری زباله های یکبارمصرف می توانیم دوباره ازآن ها استفاده کنیم.

وی گفت: اینکه گفته می شود از مواد نفتی برای فراوری مواد پلاستیکی استفاده می شود درست است و غیر از این نیست، اما دستورالعمل های بهداشتی درفراوری رعایت می شود. وقتی وزارت بهداشت مجوز فراوری می دهد به تمام این موارد واقف است اگر وزارت بهداشت را قبول داریم باید مجوز های آن را هم بپذیریم.

رئیس اتحادیه نایلون، پلاستیک و ملامین با اشاره به اینکه ظروف یکبار مصرف جزو کالا های پرمصرف خانواده امروزی است، اظهار کرد: اینکه مردم فکرنمایند فراوری نماینده به فکر ارتقاء فراوری و سلامت جامعه خود نیست، کاملاً اشتباه است. فراورینمایندگان ظروف یکبار مصرف امروزه فراوری ظروف گیاهی را هم مدنظر قرار داده اند که بخش عمده ای ازآن قابل بازیافت است. علاوه بر این نوعی از مواد اولیه تازه با عنوان تجزیه پذیر وارد این صنعت شده که فراوری و عرضه ظروف، نایلکس و کیسه یکبارمصرف تجزیه پذیر را به بازار اضافه نموده است. درحقیقت فراورینماینده می خواهد یک بازار فروش خوب داشته باشد و نمی خواهد که این تبلیغات در فراوری و بازار فروش خللی وارد کند. از این روبه دنبال تغییر و بهبود فراوری خود خواهد بود تا مصرف نماینده بدون دغدغه از فراوریات آن استفاده کند.

دادخواه درباره نحوه استفاده از ظروف یکبارمصرف با توجه به کاربرد و دمای مناسب آن اعلام نمود: ظروف یکبار مصرف شامل ظروف گیاهی، پلاستیکی، آلومینیومی و کاغذی هستند که هرکدام بسته به نوع و جنس کاربرد مخصوص خود را دارد. ظروف پلاستیکی به دو دسته تقسیم می شوند ظروف پلاستیکی پلی پروپیلن که با علامت اختصاری pp حک شده زیر ظروف معین شده و ظروف پلاستیکی پلی استایرن که با علامت اختصاری ps هستند. این ظروف برای مواد غذایی و نوشیدنی های گرم قابل استفاده اند، اما براساس تحقیقات ظروف پلی استایرن نهایت تا دمای 60 تا 65 درجه قابل استفاده است و به ناچار اگرمایعات داغ با دمای بیشتر از این مقدارمورد استفاده قرار می گیرد، باید صبرکرد دمای آن به 65 درجه برسد بعد از این ظروف استفاده کرد، چون مواد شیمیایی آن مستقیما به وسیله مایعات داغ جذب می شود.

دادخواه یادآورشد: ظروف پلی پروپیلن برای دمای بین 85 تا 90 و غذای گرم مسئله ای ندارند و می توان از آن برای موادغذایی و نوشیدنی های داغ استفاده کرد. در خصوص ظروف گیاهی هم ضروری است شرایط استاندارد فراوری آن رعایت شود، چرا که استفاده از درصد کمی از مواد پلی پروپیلن در فراوری آن مجاز است.

وی در ادامه اضافه کرد: درمورد استفاده از ظروف یکبار مصرف بیشتر حساسیت مربوط به نوشیدنی و مایعات داغ است و موادغذایی، چون در پخت به دمای 100 درجه نمی رسند خطرات کمتری متوجه آن است، لذا مصرف نماینده باید بداند از ظروف گیاهی و کاغذی برای سرو مایعات نظیر چای، کافی، قهوه، شیر، آب جوش استفاده کند. لیوان های کاغذی به واسطه یک لایه پلی اتیلن که روی آن به کار می رود کاملا استاندارد است. ظروف پلاستیکی، ترجیحا بی رنگ برای مایعات و خوراکی های سرد و ظروف آلومینیومی برای غذا های گرم و بیرون بر رستورانی گزینه مناسبی هستند.

منبع: فرارو

به "غذا را تا چقدر می توان در ظرف یکبار مصرف نگه داشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذا را تا چقدر می توان در ظرف یکبار مصرف نگه داشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید