صدا و سیما نمایش خانگی را از بین می برد؟

به گزارش وبلاگ موتناوه، یک کارشناس سینما گفت: قطعا اگر فرایند نظارت ساترا در صدا و سیما شدیدتر گردد، اندک مخاطبانی که با جان و دل، پول می دهند و پای سریال ها می نشینند را از دست می دهیم.

صدا و سیما نمایش خانگی را از بین می برد؟

به گزارش ایسنا، ناصر سهرابی در رابطه با تبعات ورود ساترا به عرصه نظارت بر پلتفرم های نمایش خانگی، اظهار کرد: در دو سال اخیر به علت شیوع بیماری کرونا و تمام مسائلی که در پی این بیماری برای فرهنگ و هنر کشور به وجود آورد، سینماگران و اهالی تئاتر دچار مسائل فراوانی شدند و سینما به نوعی تعطیل شد که این موضوع، غم عظیمی بر دوش افرادی گذاشت که از راه آن امرار معاش می کردند. در این میان مقوله ای به نام شبکه نمایش خانگی که از سال های دور شکل گرفته بود، توانست فضای خوبی را برای مخاطب نو طراحی کند و تصور می کنم که شبکه نمایش خانگی مخاطب نوی را پرورش داد.

وی اضافه کرد: در این شرایط، باید نگاه ویژه تری به مقوله نمایش خانگی وجود داشته باشد؛ چراکه اکنون خیل وسیعی از هنرمندان از این طریق امرار معاش می نمایند و می توان گفت که شبکه نمایش خانگی در این دو سال اخیر از سینما آبروداری کرد و به نوعی به نمایش و سینما هویت دوباره ای بخشید.

به همین علت باید از نگاه های شتاب زده دوری کرد؛ چراکه در دوره کرونا، فیلم های خارجی هم در پلتفرم های عظیم جهان مانند نتفلیکس، اچ بی او، آمازون و... هم حمایت شدند تا دیده شدند و به فروش های بالایی رسیدند و به نظرم نمایش خانگی ما در ایران هم احتیاج به نگاه آرام تری دارد و شاید باید مسئولان مقداری متحدتر و واقع بینانه تر به این موضوع نگاه نمایند.

این کارشناس سینما با اشاره به پایین آمدن کیفیت فیلم و سریال های شبکه نمایش خانگی در پی سانسور ها و نظارت های فراوان ساترا، اعلام کرد: اگر قرار باشد که ساترا با نگاه تلویزیون هم خوانی داشته باشد و ممیز های شبیه به آن را اعمال کند، از عنصر مجذوب کنندهیت در نمایش خانگی کاسته می شود.

مقوله سانسور در تمام جهان رعایت می شود، اما این مقوله از لحاظ زیرساخت در فرهنگ و هنر ما که موسیقی، تئاتر و سینما را شامل می شود احتیاج به زمان بیشتری دارد تا جا بیفتد، اما باید پتاسیل خود را بالاتر ببریم. دیدنگر امروزی با رسانه های قدرتمندی روبه رو است و خیلی راحت می تواند آثار برتر سینمای جهان و سریال های به روز را بدون سانسور دیدن کند. در این شرایط ساترا باید با نگاه به این جریان، با ذهنیت خوش بینانه تری به این مقوله نگاه کند و مقداری فضا را برای فیلم سازان راحت تر بگذارد تا مخاطب از دیدنی فیلم و سریال لذت ببرد.

وی در رابطه با سانسور های وارد شده به سریال زخم کاری، اعلام کرد: مخاطبی که صبح آدینه با ذهنیت اینکه مجموعه مورد علاقه اش را دیدن می نماید، از خواب بیدار می شود، اما متوجه می شود که چند ساعت قبل اعلام شده به علت بازبینی ها، سریال پخش نمی شود، ناراحت خواهد شد. در رابطه با این موضوع، احتیاج به تعامل داریم و ساترا باید به شکلی به اسم پل ارتباطی عمل کند که حامی شبکه نمایش خانگی باشد.

نباید دنبال تردید ها و باید ها و نباید ها شویم و مدام ساترا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه نگاری نمایند و جواب مخالف یکدیگر را بدهند. این کار ها هیچ نقش موثر و قابل پیشرفتی در شبکه نمایش خانگی ایفا نمی نماید. ما در ابتداء راه یک مقوله عظیم قرار گرفته ایم و احتیاجمند همدلی و تعامل هستیم و تصور می کنم که ساترا باید نگاه معقولانه تری داشته باشد.

سهرابی با بیان اینکه افرادی که در زمینه سریال سازی فعالیت می نمایند متوجه تمام خطوط قرمز کشور هستند، توضیح داد: اگر آقای مهدویان به سانسور تن می دهد و می پذیرد که سریالش با این شرایط به پخش برسد، با او موافقم؛ چراکه یک گروه عظیمی به مدت چندین ماه دست به دست هم دادند و در روز های سخت کرونا، کوشش کردند تا برای پلتفرم ها فراوری محتوا نمایند و این، کار کوچکی نیست و قابل احترام است و نباید زحمات آن ها هدر شود. در کنار این موضوع، پول هنگفتی برای این سریال خرج شده که نباید موجب ضرر تهیه نماینده شود.

این کارشناس سینما با اشاره به اینکه شبکه نمایش خانگی فضا و قصه خاص خود را می طلبد، در رابطه با تبعات نظارت های بیش از حد ساترا اعلام کرد: اگر فرایند نظارت ساترا شدیدتر شود و رنگ دیگری به خود بگیرد، اندک مخاطبانی که با جان و دل پول می دهند و پای سریال ها می نشیند را از دست می دهیم و این موضوع باعث ضرر بسیار عظیمی برای شبکه نمایش خانگی می شود و زیرساخت های آن را هم به خطر می اندازد.

از همه مهمتر این است که سرمایه گذاری که در این شرایط مالی، پول هنگفتی را خرج فراوری سریال می نماید، پا پس می کشد؛ چراکه اصل پول او بر نمی شود، مجموعه از لحاظ تبلیغ به مشکل می خورد و آن چیزی ساخته می شود، خروجی پیروز و مثبتی را برای او ندارد.

وی اضافه کرد: در چند ماه آینده سیستم ساترا ذهنیت خود را نشان می دهد و متوجه می شویم که قرار است از این به بعد جریان فرهنگی و هنری ما در چه مقوله ای حرکت کند. اکنون زود است که برای ساترا نسخه ای بپیچیم و احتیاج به زمان بیشتری برای شناخت آن داریم. شاید مانند همواره، زمان معلم خوبی باشد و چیز های بیشتری را برای ما روشن کند.

شبکه نمایش خانگی از زمان شکل گیری خود، فراز و فرود های بسیاری را تجربه نموده و مقوله ساترا و مسائلی که به تازگی به وجود آمده هم باید برطرف شود و بنده نسبت به این موضوع خوش بین هستم؛ چراکه جریان رسانه و پلتفرم به سمتی می رود که به هیچ وجه نمی توان جلوی آن را گرفت. فکر می کنم ساترا هم تعامل می نماید و متوجه می شود که مخاطب چه نوع محتوایی را می طلبد.

سهرابی اسم کرد: اکنون پلتفرم ها جان گرفتند به رسانه های قدرتمند تبدیل شدند و این رسانه در سال های آینده به غول های رسانه ای کشور تبدیل می شوند و احتیاج به محتوا دارند. تهیه محتوا برای دیدنگر امروزی که در سال 1400 در حال زندگی است، خصوصیت های خاص خود را می خواهد که شامل قصه مجذوب کننده، استفاده از چهره های مجذوب کننده و رویکرد مجذوب کننده می شود.

این کارشناس سینما اظهار کرد: سینمای ایران دوران و شرایط خیلی حساسی را سپری می نماید و اکنون حدود 270 فیلم پشت خط اکران هستند. این روز ها احتیاج به همدلی بیشتری داریم و امیدوارم با روی کار آمدن دولت نو و شکل گیری هسته نو در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سینما، روز های بهتری در انتظار ما و سینما باشد.

منبع: فرارو

به "صدا و سیما نمایش خانگی را از بین می برد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدا و سیما نمایش خانگی را از بین می برد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید