روستاهای خرانق اردکان میزبان جشنواره زردک می شوند

به گزارش وبلاگ موتناوه، جشنواره مالی و اجتماعی (هویج) زردک روزهای 28 و 29 آذرماه امسال به میزبانی روستاهای بخش خرانق اردکان یزد برگزار می گردد.

روستاهای خرانق اردکان میزبان جشنواره زردک می شوند

به گزارش وبلاگ موتناوه، جشنواره مالی و اجتماعی هویج زردک طی روزهای 28 و 29 آذرماه سال 97 برای نخستین بار در گستره استانی با هدف ایجاد تحرک و نشاط اجتماعی و فعلیت بخشی به ظرفیت های بالقوه حوزه کشاورزی در بخش خرانق با تکیه بر پتانسیل های بومی و محلی در زمان برداشت انبوه محصول زردک از مزارع خرانق (اواخر آذرماه) برگزار می شود.

بنا بر اعلام دبیرخانه جشنواره، با توجه به مرغوبیت زردک خرانق و نوع منحصر به فرد این محصول، عنوان این جشنواره می تواند به عنوان یک مشخصه و برند برای معرفی روستای توریستی و گردشگری خرانق مطرح شود و جشنواره زردک سعی دارد با عرضه نمودن محصولات غذایی، کشاورزی و صنایع دستی مختص روستاهای بخش خرانق به وسیله برپایی نمایشگاه و بازارهای هفته گی علاوه بر معرفی جاذبه های گردشگری و ظرفیت های توسعه روستایی، گامی در جهت رونق مالی منطقه بردارد. به فروش رسیدن محصول مرغوب زردک در محل روستا به صورت مستقیم و بی واسطه نیز یکی از اهداف این جشنواره است.

ترویج استفاده از محصولات فرعی برگرفته از زردک نظیر غذاهای سنتی قابل طبخ با این محصول، ترشیجات و مرباها و بیان خواص و طعم ویژه این محصولات، برندسازی محصولات منحصر به فرد روستایی و معرفی برای فروش انبوه، حفظ سنت های اصیل، بازی های بومی و محلی و ترویج موسیقی و آواهای سنتی در روستاهای بخش خرانق و بعلاوه مردم شناسی و معرفی سبک زندگی روستایی مردم روستاهای بخش خرانق از محورهای این جشنواره است.

محسن فتاحی اردکانی، دبیر نخستین جشنواره مالی و اجتماعی زردک خرانق در مصاحبه با خبرنگار وبلاگ موتناوه اظهار کرد: برای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره کمیته های 9گانه شامل کمیته نمایشگاه، کمیته فضاسازی، کمیته تبلیغات و مستند، کمیته پشتیبانی و اسپانسری، کمیته مراسم ، کمیته ورزش و بازی های بومی و محلی و کمیته اجرایی، راه اندازی و مشغول به کار شده اند.

وی اضافه کرد: برنامه های اجرایی جشنواره طی دوروز، روزهای 28 و 29 آذر ماه همزمان با شروع زمان برداشت زردک از مزارع خرانق تدوین شده و شامل افتتاحیه 29 آذر ماه؛ انجام برنامه نمادین برداشت زردک از یکی از مزارع روستای خرانق ، انجام برنامه شستشوی زردک از آبراه قنات روبروی کاروانسرا ، افتتاح و بازدید از نمایشگاه ، خیر مقدم و ارائه پاورپوینت علمی در مورد محصول زردک به بازدید کنندگان اختتامیه 29 آذر ماه؛ انجام رقابت ورزش های بومی و محلی ، برگزاری کارگاه آموزشی ، برگزاری مراسم اختتامیه و تجلیل اعضای اجرایی خواهد بود.

بعلاوه دکتر فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد نیز با اشاره به برنامه ریزی اجرا شده برای اجرای جشنواره زردک خرانق اردکان ، گفت: هدف این برنامه ها استفاده از ظرفیتهای بومی و مردمی برای معرفی تاریخ ارزشمند روستاهای این بخش است. مردم خرانق همگی میزبان این جشنواره هستند و متولی امر برگزاری خود مردم هستند و بخشداری و اداره میراث فرهنگی و سایر ارگانها هم از مردم حمایت خواهند کرد.

منبع: همگردی

به "روستاهای خرانق اردکان میزبان جشنواره زردک می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستاهای خرانق اردکان میزبان جشنواره زردک می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید