هشت نکته کلیدی برای راه اندازی و موفقیت در کسب و کار شخصی شما

به گزارش وبلاگ موتناوه، هر فردی در طول زندگی اش ایده هایی دارد که برخی از آن ها ارزش سرمایه گذاری دارند. ایده های مربوط به راه اندازی کسب و کار جدید هم جزو این دسته هستند.

هشت نکته کلیدی برای راه اندازی و موفقیت در کسب و کار شخصی شما

اگر شما هم به دنبال راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان هستید و دوست دارید دیدگاهی کلی و دقیق نسبت به آنچه به آن احتیاج دارید، پیدا کنید، هشت نکته کلیدی این مقاله را از دست ندهید.

1. در چه کارهایی خوب هستید؟

اگر قبل از هر چیزی به دنبال این هستید که ایده ای برای راه اندازی کسب و کار جدیدی به دست آورید، ضروری است فهرستی از مواردی را معین کنید که در آن ها خوب عمل می کنید. معمولا مواردی که در آن ها خوب هستید، جای پیشرفت و خلاقیت بیشتری برای شما می گذارند و از این طریق می توانید کسب و کار متمایزی نسبت به بقیه داشته باشید. بنابراین یک فهرست کامل و با جزئیات از مواردی را که در آن ها استعداد دارید یا خوب عمل می کنید، تهیه نموده و روی ایده های کاری مرتبط با آن کار کنید.

2. بازار هدف را معین کنید

هیچ کسب و کاری نمی تواند به پیروزیت برسد، مگر اینکه از ابتدا معین کند که چه کسانی را به عنوان مشتری هایش در نظر گرفته است و قرار است کدام کالاها یا خدمات را برای آن ها فراهم کند.

بعد از اینکه ایده کسب و کارتان را پیدا کردید، سراغ مشتری هایی بروید که می توانند از شما خرید نمایند؛ آن ها چه کسانی هستند، جنسیت شان چیست، حدودا چند ساله هستند، شغل شان چیست و ساکن کدام شهرها یا مناطق هستند. تمام این موارد به شما یاری می نمایند تشخیص دهید که محصولات شما باید واجد چه شرایطی باشند و آیا اصلا به کار بازار هدف تان می آیند یا نه. ضمن اینکه اغلب و در بسیاری مشاغل، متمرکز شدن روی یک بازار معین در ابتدای کار بسیار بهتر از پراکنده کار کردن روی بازارهای متعدد است.

3. به چند نفر نیرو احتیاج دارید؟

منابع انسانی یکی از مهم ترین بخش های راه اندازی هر کسب و کاری است. کسانی که شما به عنوان کارمندان تان انتخاب می کنید، داده هایی را به کسب و کار شما اضافه خواهند کرد که نوعی سرمایه پنهان هستند؛ بنابراین مهم است که اولا معین کنید که در ابتدای کار به چند نیروی انسانی احتیاج دارید و سپس قرار است برای انتخاب آن ها را از چه فیلترهایی بگذرانید.

بعد از استخدام بسیاری از کارفرمایان گمان می نمایند که کارشان را انجام داده اند و همه چیز به خاتمه رسیده است؛ در حالی که برای داشتن یک کسب و کار پیروز آنچه نسبت به جذب نیرو اهمیتی به مراتب بیشتر دارد، نگهداشت نیرو است. بنابراین در نظر داشته باشید که بعد از استخدام کار شما به خاتمه نرسیده و تازه وظیفه رهبری یا Leadership آغاز خواهد شد.

4. به چه وسایلی احتیاج دارید؟

برای راه اندازی کسب و کار جدید خود بسته به نوع کاری که انجام می دهید، به وسایل متفاوتی احتیاج پیدا خواهید کرد. برای مثال اگر قصد دارید از هنر دست تان بهره ببرید و اجناسی را برای فروش به فراوری برسانید، لوازم اولیه مربوط به هنر شما جزو هزینه های اولیه به شمار می آیند. در مشاغل دیگر و بسیاری از استارتاپ ها قطعا به کامپیوتر یا لپ تاپ، انواع ماشین حساب ساده یا بسته به نوع کار، ماشین حساب حرفه ای مثل مدل های مهندسی و سایر لوازم جانبی احتیاج خواهید داشت.

نکته مهمی که باید همین ابتدای کار معین کنید این است که در کار جدید احتیاج به حضور اعضا هست یا با دورکاری هم قابل اداره شدن خواهد بود. دورکاری هزینه ها را به شدت کاهش خواهد داد؛ در حالی که کار حضوری احتیاج شما را به خرید وسایلی مثل میز و جایگاه، یخچال و گاز برای آبدارخانه، قفسه، پرینتر بیشتر نموده و پرداخت هزینه های آب، برق، تلفن و گاز را به دنبال خواهد داشت.

5. به چه میزان بودجه احتیاج دارید؟

بعد از اینکه مشتری، روش رساندن خدمات و کالا، وسایل مورد احتیاج، حقوق کارمندان و موارد مشابه را معین کردید، نوبت به تخمین هزینه ها می رسد. هر کدام از موارد بالا به مقداری حدودی از بودجه احتیاج دارد که زمانی که با هم جمع گردد، حدود بودجه نهایی را معین خواهد نمود؛ اما اگر بخواهید خیلی دقیق حرکت کنید بهتر است که علاوه بر بودجه معین شده، مقدار مازادی را هم برای مراحل اولیه در نظر بگیرید تا در صورت وقوع اتفاقات غیر منتظره به مشکل برنخورید.

6. چه اهدافی را برای کارتان معین نموده اید؟

هیچ کاری بدون هدف گذاری به پیشرفتی که باید نخواهد رسید؛ به همین خاطر است که باید از همان ابتدا معین کنید که برای کوتاه مدت چه اهدافی دارید و هدف طولانی مدت شما چه چیز خواهد بود. تنها با هدف گذاری درست است که می توانید روی بعد تبلیغات مانور دهید و بازاریابی مناسبی برای کالا یا خدمات تان داشته باشید.

هدف گذاری نسبت به هر کسب و کاری متفاوت است؛ برای مثال اگر هدف شما فروش کالا باشد، می توانید معین کنید که در بازه سه ماهه اول فروش چه تعداد کالا ایده آل خواهد بود و در بازه طولانی مدتی مثل دو سال برای رسیدن به سود باید چه تعداد کالا را به فروش برسانید. نکات بیشتر درباره هدف گذاری را در اینجا بخوانید.

7. حساب و کتاب هایتان را نگه دارید

از همان روز اول که آغاز به کار کردید، تک تک حساب و کتاب ها را ثبت کنید و نگه دارید، به خصوص اگر در راه اندازی کسب و کار تنها نیستید و با کسی شریک شده اید.

برای این کار هم لازم نیست حتما یک حسابدار حرفه ای استخدام کنید، در مراحل اولیه می توانید با قیمت بسیار مناسب یک نرم افزار حسابداری کارآمد تهیه کنید. خوبی برنامه حسابداری ساده که برای مشاغل کوچک طراحی شده است، این است که احتیاجی به دانش حسابداری ندارد و می تواند به صورت اتوماتیک کارهای شما را انجام دهد. نرم افزارهای حسابداری مثل هلو و پانیذ جزو بهترین نرم افزارهای حسابداری موجود در بازار هستند که به شما یاری می نمایند از همان روز اول حساب و کتاب دقیق تمام امورتان را داشته باشید.

8. مشورت کنید

در تمام مراحلی که درباره آن ها گفتیم از تحقیق و مشورت کردن غفلت نکنید. پرس و جو از افراد صاحب نظر، خواندن مقالات مرتبط با کسب و کار، کتاب های راهنما و دیدن ویدئوهای آموزشی همگی می توانند چراغ های ذهن شما را روشن نمایند و درهای تازه ای به روی شما بگشایند. بنابراین با افراد معتمد صحبت کنید و از منابع معتبر اطلاعات به دست آورید.

منبع: تجارت نیوز

به "هشت نکته کلیدی برای راه اندازی و موفقیت در کسب و کار شخصی شما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشت نکته کلیدی برای راه اندازی و موفقیت در کسب و کار شخصی شما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید