نورپردازی خطی و آموزش نصب آن در فضای داخلی

به گزارش وبلاگ موتناوه، خبرنگاران ؛ نورپردازی خطی به علت انعطاف پذیری، عملکرد عالی و جذابیت زیبایی شناختی به طور فزاینده ای محبوب شده است. نور خطی را می توان تقریباً در هر نوع سقفی نصب کرد. شما می توانید به صورت روکار، آویز و توکار نصب کنید. چراغ های خطی طیفی از اشکال اتصال مانند L یا T ، اتصالات متقاطع و اشکال هندسی را ارائه می دهند. این اشکال اتصال همراه با طیف وسیعی از طول ها به طراحان نور اجازه می دهد تا طرح های منحصربه فردی را با نورپردازی که می تواند متناسب با فضا طراحی گردد، ایجاد نمایند.

نورپردازی خطی و آموزش نصب آن در فضای داخلی

تاریخچه نورپردازی خطی

روش نورپردازی خطی، فضاهای بزرگ مانند فروشگاه های خرده فروشی، انبارها و ساختمان های اداری را متحول نموده است. در گذشته نورپردازی این فضاها به علت نداشتن فناوری روشنایی خطی مشکل بود که منجر به استفاده ناکارآمد از لامپ های رشته ای و هدر رفتن نور می شد. با این حال، استفاده از چراغ های فلورسنت در فضاهای صنعتی در دهه 1950 آغازی برای فناوری روشنایی خطی بود. با رشد فناوری، نورپردازی خطی به طور گسترده در فضاهای تجاری و مسکونی مورد استفاده نهاده شد.

با ظهور چراغ های LED در اوایل دهه 2000، فناوری روشنایی خطی شاهد پیشرفت های قابل توجهی در عملکرد و زیبایی شناختی شد. چراغ های خطی LED اجازه خطوط نوری پیوسته را بدون هیچ نقطه تاریکی می داد، که این قبلاً یک مشکل در خصوص چراغ های فلورسنت بود.

امروزه گزینه های زیادی برای نورپردازی خطی وجود دارد، از جمله نور مستقیم/غیر مستقیم، انعطاف پذیری درطراحی، رنگ نور سفید قابل تنظیم، RGBW، حس مینیمال و مدرن، اتصال به سیستم هوشمند و غیره. این ویژگی ها در معماری مدرن بسیار حائز اهمیت هستند و تقاضای بسیار زیادی در نورپردازی خطی ایجاد نموده است.

ویژگی ها و مزایای نورپردازی خطی

چراغ های خطی LED یکی از برترین گزینه ها برای نورپردازی فضای داخی هستند. آنها طیف وسیعی از ایده ها را در خصوص نحوه تزئین فضا ارائه می دهند. این چراغ ها ظاهری مجلل به محیط شما می دهند. در اینجا بعضی از مزایای استفاده از چراغ های خطی آورده شده است.

1-ایجاد حس زیبایی شناختی

اغلب داشتن عملکرد عالی کافی نیست. این باید با طراحی خیره نماینده مطابقت داشته باشد. یک نورپردازی مجذوب نماینده برای دفتر کار، رستوران، فروشگاه یا فضای تجاری لازم است و حس زیبایی شناختی و رضایتمندی در مخاطب ایجاد می کند.

2-هماهنگی با سبک و معماری تازه

نورپردازی خطی، یک فضای مینیمال و در عین حال ساده را ارائه می دهد که با سبک معماری مدرن هماهنگ است. خطوط نور با امتداد و یا شکست خطوط درون فضا، ویژگی های معماری مخیط را برجسته می نمایند و با ایجاد زوایای متضاد در محیط، یک تعامل بصری پویا ایجاد می شود.

3-کیفیت بالا

چراغ های خطی با بهره گیری از ماژول های LED دارای بالاترین کیفیت، طول عمر و بازدهی هستند. ما به شما چراغ های خطی شرکت نورانه را پیشنها می کنیم زیرا از برترین برندهای اروپایی در ال ای دی ها و درایور ها در فراوری چراغ های خود استفاده می کند و محصولات خود را با 5 سال گارانتی ارائه می کند.

4-قابلیت دیمیبل

ما همواره نور درخشان را نمی خواهیم. بعضی فضاها احتیاج به نورکمتر دارند و یا نسبت به نور روز باید شدت نور کم و زیاد شود. چراغ های خطی با قابلیت دیم شدن این امکان را برای ما فراهم می سازند.

5-امکان اتصال به سیستم های هوشمند

با اتصال لاین های نوری به سیستم هوشمند می توان آن ها رابه راحتی به وسیله گوشی تلفن همراه کنترل نمود. بعلاوه با قرار دادن سنسور های نور و حرکت می توان مقدار نور را نسبت به نور عمومی فضا تنظیم کرد.

6-صرفه جویی در مصرف انرژی

استفاده از چراغ های خطی با ماژول های LED ، خانه شما را به کمترین مصرف برق و اتلاف انرژی می رساند. ال ای دی ها بر خلاف لامپ های رشته ای کمترین اتلاف انرژی و بالاترین بازدهی را دارند.

7-دمای رنگ متناسب با فضا

چراغ های خطی LED اغلب می توانند طیف وسیعی از دمای رنگ را ارائه دهند که برای پاسخگویی به محیط روشنایی انعطاف پذیر است. از سفید گرم تا سفید سرد می توان از دماهای مختلف برای ایجاد حال و هوا و فضا در یک فضا استفاده کرد.

8-پخش نور یکنواخت

استفاده از دیفیوزر در چراغ های خطی، نور یکنواخت با خیرگی پایین را برای فضای ما بوجود می آورد. این برترین ویژگی برای تامین روشنایی عمومی فضا می باشد و باعث کاهش خستگی چشم می شود.

نورپردازی خطی منحنی چیست؟

نورپردازی خطی منحنی یا CURVE یک رویکرد نورپردازی تازه است که از نور های خطی در الگوهای منحنی استفاده می کند. برخلاف نورپردازی خطی سنتی، این طرح به طور یکپارچه در فضاهای پیچیده معماری با دیوارهای منحنی یا گوشه های گرد ادغام می شود. پیکربندی های متنوع را ارائه می دهد و به طراحان اجازه می دهد شکل، طول و انحنای چراغ ها را برای کاربردهای مختلف سفارشی نمایند.

کاربردهای نورپردازی خطی

با توجه به انعطاف پذیری نورپردازی خطی، نچراغ های خطی در کاربردهای گسترده و فراوانی مورد استفاده قرار می گیرند. در گذشته، ما شاهد استفاده از نور خطی بودیم که اغلب در فضاهای تجاری مانند فروشگاه ها و اداره ها استفاده می شد، اما اکنون شاهد استفاده بیشتری از روشنایی خطی در هتل ها، رستوران، گالری ها، مدارس و حتی در کاربردهای مسکونی هستیم.

انواع نورپردازی خطی و آموزش نصب

چراغ های خطی بر اساس نوع نصب به سه دسته توکار، روکار و آویز دسته بندی می شوند. نسبت به نوع معماری و کاربری فضا، می توان از هر دسته و یا ترکیبی از حالت های فوق را در پروژه اجرا نمود.

روش نصب چراغ خطی درحالت توکار، روکار و آویز کاملا فرق دارد و احتیاجمند دستورالعمل می باشد که در زیر آورده ایم:

1-برای نصب در حالت توکار، ابتدا برش های استاندارد طبق ابعاد چراغ و طرح های از قبل مشخص شده بر روی سقف ایجاد می شود. پس از آن بدنه اصلی چراغ در داخل شیار ایجاد شده در سقف قرار می گیرد و به وسیله بست های پروانه ای شکل در پشت سازه نصب می شود. سپس رفلکتور با یک فشار ساده بر روی چراغ قرار می گیرد.

2-در نصب چراغ در حالت روکار احتیاجی به ایجاد شیار نیست. در ابتدا سوراخ هایی در بدنه چراغ و سقف ایجاد می شود و پس از قرار دادن چراغ بر روی سقف به وسیله پیچ محکم می شود و در نهایت رفلکتور با یک فشار ساده بر روی چراغ قرار می گیرد.

3- برای نصب چراغ خطی در حالت آویز احتیاج به اکسسوری و کابل آویز داریم که به آسانی به سقف پیچ شده و به چراغ متصل می شود. پس از پیچ شدن بست مربوطه بر روی سقف و تنظیم ارتفاع مورد نظر به وسیله اکسسوری تنظیم ارتفاع، چراغ به آسانی نصب شده و امکان تغییر ارتفاع پس از نصب نیز وجود دارد.

منبع:

https://nooraneh.com

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نورپردازی خطی و آموزش نصب آن در فضای داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نورپردازی خطی و آموزش نصب آن در فضای داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید