لاوروف: دنیا به توازن قدرت و همزمان توازن منافع احتیاج دارد

به گزارش وبلاگ موتناوه، وزیر امور خارجه روسیه تاکید نمود، دنیا نه تنها به یک توازن قدرت احتیاج دارد، بلکه یک توازن منافع برای مدیریت چالش های تازه می خواهد.

لاوروف: دنیا به توازن قدرت و همزمان توازن منافع احتیاج دارد

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در اندیشکده شورای سیاست خارجی و دفاعی درباره یک تغییر جهانی به سمت جهانی چندقطبی صحبت و به افزایش تعداد عوامل در روابط بین المللی از جمله مدل های توسعه، سیستم های دولتی، سنت های سیاسی، فرهنگی و قوانین مدنی اشاره نمود.

لاوروف گفت: و البته، انجام این کار بدون تأمل در تمام این فرایندها غیرممکن است، اما یک چیز واضح است؛ اینکه شما نمی توانید مسائل را به صورت پایدار و قابل اعتماد با توازن قدرت سنتی حل کنید، توازن منافع مورد احتیاج است.

این دیپلمات ارشد روس توضیح داد که خروج از مدل غرب محور که به وسیله ایالات متحده راهنمایی می گردد، زمان زیادی خواهد برد، اما به نظم جهانی پایدارتر و دموکراتیک تری منجر می گردد.

وزیر خارجه روسیه در سخنانش بعلاوه گفت، مسکو یک سیاست خارجی عاری از ایدئولوژی را بر خلاف ایالات متحده دنبال می نماید و این اجازه می دهد یک نقش سازنده در حوزه جهانی ایفا نماید.

او در اندیشکده شورای سیاست خارجی و دفاعی به انتقادها از سیاست خارجی فاقد ایدئولوژی روسیه پاسخ داد.

لاوروف با بیان اینکه چنین رویکردی به مسکو اجازه میدهد یک میانجی فعال در درگیری ها باشد و بتواند با تمام طرفهای ذی نفع تماس برقرار کند، گفت: این درست است که برخلاف ایالات متحده، ما در روابط خود با شرکای خارجی خود تعصب ایدئولوژیک و تابوی ایدئولوژیک نداریم. اما این در واقع مزیت روش شناختی و عملی ماست.

این دیپلمات ارشد روسیه بعلاوه نقش مهم انجمن های چندجانبه مختلف که روسیه بخشی از آنهاست، آن هم نه تنها در شکل گیری دستور کار منطقه ای بلکه در معین روندهای جهانی را مورد تاکید قرار داد.

لاوروف وعده داد که روسیه به ایجاد شرایط برای یک سیستم جهانی که به اصول بنیادی مندرج در منشور سازمان ملل بازگردد، ادامه خواهد داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه شنبه بعلاوه در بخش دیگری از صحبت هایش گفت، یک نشست امنیت سایبری که این ماه به میزبانی ایالات متحده برگزار خواهد شد، روی مسائلی متمرکز خواهد بود که چندین دهه است در سازمان ملل مورد بحث قرار گرفته اند.

روز آدینه کاخ سفید تایید کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا این ماه میزبان نشستی با حضور 30 کشور با تمرکز بر امنیت سایبری خواهد بود.

سرگئی لاوروف گفت: گفته می گردد 30 کشور دعوت شده اند، گرچه مسائل مربوط به امنیت سایبری ده ها سال یا به عبارت دقیق 20 سال است که در چارچوب سازمان ملل متحد به ابتکار روسیه و بسیاری از کشورهای دیگر مورد بحث قرار گرفته اند.

وزیر امور خارجه در ادامه گفت که برنامه پنج ساله این گروه کاری در اوایل امسال به تصویب رسیده بود که درباره بحث در خصوص مسائلی است که در حال حاضر در زمینه امنیت فضای مجازی در حال ظهور هستند.

سرگئی لاوروف در این اندیشکده بعلاوه گفت، رویت لیست کشورهایی که به نشست تحت نظر آمریکا برای دموکراسی دعوت شده اند، جالب توجه است و بعضی از متحدان مهم واشنگتن را به سختی می توان دموکراسی توصیف کرد.

لاوروف در بیست و نهمین مجمع این اندیشکده گفت: تماشا کسانی که به آنجا دعوت خواهند شد، صرفاً برای تفریح جالب خواهد بود. قبلاً شنیده ام که بحث هایی وجود دارد مبنی بر اینکه تعدادی از متحدان اصلی ایالات متحده به ویژه در منطقه خاورمیانه را نمی توان دموکراسی نامید، اما شما نمی توانید آنها را دعوت نکنید.

انتظار می رود رئیس جمهوری آمریکا اوایل دسامبر میزبان اولین مورد از دو نشست برای دموکراسی باشد. براساس بیانیه کاخ سفید، انتظار می رود که این نشست ها به اسم بستری برای رهبران جهانی برای به اشتراک گذاشتن موفقیت ها، بحث در خصوص چالش ها و تقویت بنیاد تتازه دموکراتیک عمل نمایند.

در بخشی دیگر، سرگئی لاوروف تاکید نمود که ائتلاف های تازهی تحت رهبری آمریکا نظیر کوآد (چهارجانبه) یا آکوس با حضور انگلیس و استرالیا در صدد تضعیف فرمت های همکاری آ.سه.آن محور در آسیا - اقیانوسیه هستند.

وزیر خارجه روسیه اضافه نمود: یکی از شیک ترین روندهای امروزی، به اصطلاح استراتژی های هند - اقیانوسیه هستند که به دست ایالات متحده ابداع شده و در گروه چهارجانبه کوآد متشکل از آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا و اخیرا هم تشکیل بلوک آکوس دیده شده اند.

او اضافه نمود، هدف همه این ها محو کردن قالب های جهانی در منطقه آسیا و اقیانوسیه است که در دهه های گذشته تحت حمایت مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) وجود داشته است. این وزیر روس در ادامه این نوع رویکرد به سیاست منطقه ای را مضر برای سیستم موجود توصیف کرد و گفت که هدف آن آشکارا مهار چین است.

ماه گذشته، ایالات متحده، استرالیا و انگلیس یک شراکت دفاعی سه جانبه تازه موسوم به آکوس (AUKUS) اعلام کردند. در حالی که ظاهراً بلوک تازه سه جانبه علیه هیچکسی تعریف نشده است، چین ابراز نگرانی نموده است که پیمان آکوس صلح و امنیت را تضعیف نموده و رقابت تسلیحاتی را در منطقه تشدید کند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "لاوروف: دنیا به توازن قدرت و همزمان توازن منافع احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: دنیا به توازن قدرت و همزمان توازن منافع احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید