شیوع بیماری سالک در 11 شهرستان استان اصفهان

به گزارش وبلاگ موتناوه، مدیرگروه پیشگیری از بیماری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از شیوع بیماری سالک در 11 شهرستان استان اصفهان اطلاع داد.

شیوع بیماری سالک در 11 شهرستان استان اصفهان

به گزارش تسنیم، رضا فدایی در ارتباط با شیوع بیماری سالک در سطح استان اصفهان گفت: در سطح کشور حداقل 17 استان با موضوع سالک درگیرند و استان اصفهان هم از جمله آنهاست.

وی اضافه نمود: در سطح استان اصفهان شهرستان های ورزنه، کوهپایه، هرند، نطنز، اردستان، شاهین شهر، برخوار، جرقویه و به ندرت اصفهان و نیز آران و بیدگل و کاشان که متعلق به دانشگاه علوم پزشکی کاشان هستند مواردی از این بیماری را دارند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اقدامات اجرا شده در راستا جلوگیری از توسعه بیماری اعلام کرد: ما برای کنترل مخزن این بیماری که انواع موش های صحرایی هستند هر سال از فروردین تا شهریور لانه های جوندگان را با سموم مجاز طعمه گذاری می کنیم تا مخزن بیماری از منطقه ها مسکونی فاصله بگیرد؛ بعلاوه عملیات سم پاشی و مه پاشی برای کنترل پشه هایی که ناقل این بیماری هستند هر سال انجام می گردد.

وی در ارتباط با اقدامات لازم الاجرا به وسیله مردم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری سالک توضیح داد: مقداری لوازم دافع حشرات در اختیار مردم در منطقه ها سالک خیز قرار می گیرد تا با آن ها آشنا شوند و بقیه نیازشان را خودشان از داروخانه تهیه نمایند؛ آموزش های لازم هرساله در منطقه ها سالک خیز به مردم داده می گردد.

فدایی ادامه داد:، چون گزش پشه از حدود غروب آفتاب تا صبح روز بعد است از مردم خواسته می گردد تا در این زمان لباس با آستین بلند بپوشند و از مواد دافع حشرات روی پوست خود استفاده نمایند تا پشه ها را دور نموده و از گزش آن ها در امان باشند.

وی اضافه نمود: بعلاوه برای جلوگیری از ورود حشرات پنجره های منازل را به توری های دانه ریز مجهز نمایند و مواد حشره کش در گوشه های اتاق ها بپاشند؛ بعلاوه مردم در مورد ریختن زباله و نخاله در اطراف منازلشان حساسیت لازم را داشته باشند. اگر حساسیت و همکاری مردم نباشد اقدامات اجرا شده در عمل تاثیر به سزایی نخواهد داشت.

مدیرگروه پیشگیری از بیماری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به وظایف سایر نهاد ها در راستا پیشگیری از شیوع بیماری سالک توضیح داد: به فرمانداری های منطقه ها آلوده مذکور ابلاغ شده که با بهسازی نقاطی که به خاطر تجمع زباله، نخاله و خانه های متروکه محل جمع شدن موش و پشه می گردد از تکثیر مخزن بیماری سالک جلوگیری نمایند؛ بعلاوه به دستگاه های ذی ربط یادآوری شده که از ساخت وساز در مجاورت تاغزار ها خودداری نمایند چراکه اینگونه ساخت وساز ها زمینه ساز ابتلا مردم ساکن در آن ها به بیماری سالک می شوند.

وی ضمن تاکید بر توجه سایر نهاد ها به هشدار های دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص بیان کرد: معمولا به هشدار های علوم پزشکی در مورد خودداری از ساخت وساز در شعاع هزار متری تاغزار ها توجه کافی نمی گردد و ما هرساله شاهد توسعه آن ها به سمت تاغزار ها و نقاط خطرناک هستیم؛ این نکته باید عملیات های عمرانی لحاظ شده و مورد توجه قرار گیرد و در غیر این صورت اقدامات اجرا شده تاثیری نخواهد داشت.

فدایی با بیان اینکه از 14 سال پیش تا کنون اقدامات لازم در جهت پیشگیری از شیوع بیماری سالک به طور مستمر و با برنامه ریزی قبلی انجام می گردد، گفت: در طی این 14 سال، از ابتلا هزاران نفر به این بیماری جلوگیری شده است، اما تعدادی هم مبتلا می شوند؛ منطقه ها سالک خیر در همه نقاط دنیا به علت طبیعت اقلیمی، جنس خاک، پوشش گیاهی و اندازه بارندگی مستعد شیوع این بیماری هستند و این شرایط را نمی توان از ریشه و به طور کلی تغییر داد، اما با اقدامات پیشگیرانه می توان مقداری از ابتلا مردم جلوگیری میود.

وی اضافه نمود: اگر ملاحضات زیست محیطی همانند خودداری از ساخت وساز در مجاورت تاغزار ها و مدیریت زباله و نخاله جدی گرفته گردد، مجموعه این اقدامات می تواند تا حدود زیادی موارد ابتلا سالک را کم کند و اگر روزی واکسنی به وسیله جوامع علمی برای این بیماری ساخته گردد، آن راهکار نهایی خواهد بود، اما اکنون چنین چیزی وجود ندارد.

منبع: فرارو

به "شیوع بیماری سالک در 11 شهرستان استان اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوع بیماری سالک در 11 شهرستان استان اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید