شاعران میان نسلی ایلام حامل بخش مهمی از میراث ادبی کردی جنوبی هستند

به گزارش وبلاگ موتناوه در ایلام، یاسر سنایی محقق و پژوهشگر ایلامی گفت: شاعران میان نسلی ایلام، به طور ذاتی حامل بخشی از میراث ادبی اند و لزوم ثبت و ضبط اشعارشان وظیفه ای خطیر و لازم است که بر عهده پژوهشگران و نویسندگان است.

شاعران میان نسلی ایلام حامل بخش مهمی از میراث ادبی کردی جنوبی هستند

وی ادامه داد: پژوهش های مرتبط با تاریخ زبان و ادبیات در هر جغرافیا، نیازمند اسناد تاریخی ادبی است. بر این اساس ریشه یابی و رصد تغییر و تحول سبک های ادبی و نیز تغییراتی که بر زبان ها و گویش های جغرافیای کردی جنوبی حادث شده، نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی ادامه داد: بنا به بعضی دلایل تاریخی، سیاسی و اجتماعی، باید گفت کمیت داده های مرتبط با تاریخ زبان و ادبیات کردی جنوبی، دست کم در خصوص جغرافیای ادبی ایلام آن چنان به چشم نیامده و بسیار اندک است.

وی اضافه کرد: در صحت این ادعا همین بس که تا به امروز هیچ تذکره جامع

تا به امروز هیچ تذکره جامع و مکتوبی در دست نداریم که در آن به تفصیل تاریخ زبان و ادبیات جغرافیای ایلام در چند سده اخیر معرفی شده باشد و واقعاً فقدان پایگاه جامعی از دادگان ادبی چند سده اخیر ایلام حالتی از تهیگی (خلا) ادبی در پهنه تاریخ ادبیات ایلام پدید آورده است.

و مکتوبی در دست نداریم که در آن به تفصیل تاریخ زبان و ادبیات جغرافیای ایلام در چند سده اخیر معرفی شده باشد و واقعاً فقدان پایگاه جامعی از دادگان ادبی چند سده اخیر ایلام حالتی از تهیگی (خلا) ادبی در پهنه تاریخ ادبیات ایلام پدید آورده است.

گردآورنده و مصحح اشعار ولی محمد امیدی ادامه داد:پیرجافر سیمره ای،اسدخان مزگماری سیمره ای، زروان کلهر سوره، شاکه و خان منصور، حیدر کولیوند سیمره، غلامرضاخان ارکوازی، باپیره الفت کارزانی، مرادجان خزل و بسیاری دیگر از شاعران دوره صفویه، افشاریه، زندیه و قاجار همگی از کردی سرایان (گورانی سرایان) زبردست زمانه خود بوده اند.

سنایی اضافه کرد: دیوان اشعار بعضی از این مفاخر ادبی منتشرشده و بعضی نیز جز معدود اشعار پراکنده و آن هم شفاهی و از زبان مردم چیزی از اشعارشان در دست نیست.

او گفت: شاعران معاصری که هنوز هم دل در گرو ادب گورانی دارند را می توان شاعران میان نسلی خواند؛ شعر این دسته از شاعران ایلام مجموعه ای فراخ تر از اسناد ادبی به شمار می روند که چنانچه آثارشان به صورتی جامع مکتوب نگردد، افزون بر آن که شعر و جایگاه ادبی شان در محاقی ادبی فرو می رود، نقصانی در هویت و بنیان ادبی نسل های آینده این دیار نیز پدید می آورد.

پژوهشگر ایلامی تأکید کرد: سروده های این شاعران معاصر به گونه ای است که با مرور خط فکری مضامین، زبان شعری

شاعران معاصری که هنوز هم دل در گرو ادب گورانی دارند را می توان شاعران میان نسلی خواند؛شعر این دسته از شاعران ایلام مجموعه ای فراخ تر از اسناد ادبی به شمار می روند که چنانچه آثارشان به صورتی جامع مکتوب نگردد، افزون بر آن که شعر و جایگاه ادبی شان در محاقی ادبی فرو می رود، نقصانی در هویت و بنیان ادبی نسل های آینده این دیار نیز پدید می آورد.

و صنایع ادبی شان، اطلاعاتی ارزشمند در باب تاریخ ادبیات معاصر، تغییر سبک های ادبی و بعلاوه داده های ارزشمند زبانی از فرایندهای واجی گرفته تا واژه سازی و زبان معیار و... حاصل می گردد.

سنایی اعلام کرد: برای کتاب گزیده ای از اشعار زنده یاد محمد مامی زاده (1397-1313هـ.ش) عنوان گزیده را انختاب نموده ام، زیرا این مجموعه، شامل همه اشعار مامی زاده نیست و گردآوردن و انباشتن تمام اشعار وی در یک مجموعه به بیراهه رفتن است، زیرا برای نمایاندن مهارت و چیره دستی شاعر، نیازی به ارائه حجم انبوهی از سروده ها به مخاطب نیست.

وی ادامه داد: خبرگی شاعرانه از اندک ابیاتی نیز بر مخاطب آشکار می گردد و دیگر آنکه قرار نیست دلسروده ها و اشعار مناسبتی که فضا و فحوای سرایش آنها به کلی فرق دارد در یک مجموعه با هم بیایند.

وی توضیح داد: با گردآوری این دفتر کوشیده ام تحفه ای به دست دهم تا پژوهشگران ادبی در تورق آن، دست کم شاخه ای از بوستان شعر و ادب کردی نصیب شان گردد از همین رو مجموعه شعر حاضر، فرازهایی از شعر و ادب کردی جنوبی و تاحدودی آمیخته با ادب گورانی به خواننده عرضه می نماید.

سنایی اضافه کرد: در این کتاب به توضیح لغاتی کهن پرداخته و بخشی از تاریخ ادبیات ایلام و کارزان بیان می گردد؛ بعضی نکات و اشارات تاریخی را پیش می کشد و بسیاری دیگر از تحفه های ادبی که با تورق این مجموعه از آن بهره مند خواهند شد.

به گزارش ایبنا، کتاب گزیده اشعار کردی محمد مامی زاده به تلاش یاسر سنایی و با مقدمه ای از بهروز چمن آرا، به همت انجمن توسعه پایدار کارزان، در یک هزار جلد در نشر باشور ایلام در 104 صفحه منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "شاعران میان نسلی ایلام حامل بخش مهمی از میراث ادبی کردی جنوبی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاعران میان نسلی ایلام حامل بخش مهمی از میراث ادبی کردی جنوبی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید