رهبری کاریزماتیک؛ چطور به یک رهبر کاریزماتیک تبدیل شویم؟

به گزارش وبلاگ موتناوه، آیا تا به حال با افرادی برخورد نموده اید که به طور ذاتی رهبر و فرمانده به چشم می آیند؟ این افراد را بسیار سخت کوش و پایدار می بینیم. رهبری کاریزماتیک چیزی است که درون بعضی افراد به وضوح وجود داشته و باعث می گردد تا شکل موفقیت و رسیدن به اهداف کوچک و عظیم در آن ها، به گونه ای متفاوت و مقتدرانه پیش برود.

رهبری کاریزماتیک؛ چطور به یک رهبر کاریزماتیک تبدیل شویم؟

در این جستار ما قصد داریم رهبری کاریزماتیک را آنالیز کنیم و با هم یاد می گیریم که چرا این موضوع اهمیت دارد و باید از آن چه چیزهایی بیاموزیم. همین طور با هم یاد خواهیم گرفت که چطور با انجام بعضی اقدامات ساده و موثر، می توانیم مهارت های رهبری را در خود توسعه داده و به چیزی شبیه به افراد کاریزماتیک تبدیل شویم.

رهبری کاریزماتیک چیست؟

یک رهبر کاریزماتیک را می توانیم به تعبیری دیگر، رهبری مغناطیسی بدانیم. این افراد مانند یک آهنربا عمل نموده و دیگران را به سمت خود جذب می کنند. شاید در ابتدا این جذب شدن، بی دلیل و منطق به نظر برسد؛ اما با شناخت خصوصیات یک رهبر کاریزماتیک، معنای آن را بهتر درک خواهیم کرد.

در اینجا به بعضی از ویژگی های شاخص این رهبران اشاره می کنیم:

  • رهبران کاریزماتیک دارای چشم اندازی قوی در عملکرد خود بوده و از پیروان خود به صورت کامل حمایت می کنند.
  • این رهبران با مخاطب خود به درستی و با کیفیت بالا ارتباط برقرار نموده و توجه مردم را با سخنان ارزشمند به خود جلب می کنند.
  • چنین رهبرانی دارای اعتماد به نفس بالا بوده و هرگز شک و تردید به خود راه نمی دهند.
  • رهبران کاریزماتیک خوش بین هستند و باور دارند که از پس امور به خوبی برخواهند آمد. از نظر آن ها نشدنی و ناممکن وجود ندارد.
  • این رهبران برای پیروان خود ارزش زیادی قائل بوده و دیگران را در اولویت قرار می دهند.
  • مهم تر از همه آن که؛ رهبران کاریزماتیک یک پیوند عاطفی قوی با پیروان خود ایجاد می کنند.

احتمالا به این نکته توجه نموده اید که خصوصیات بالا، تقریبا همان خصوصیاتی هستند که در تمام رهبران عظیم دیده می شوند. پس چه چیزی یک رهبر کاریزماتیک را متفاوت می سازد؟

تفاوت یک رهبر کاریزماتیک با یک رهبر عظیم

این خود مهارت نیست که دو رهبر کاریزماتیک و عظیم را با هم متفاوت می سازد، بلکه شکل اجرای مهارت ها است که بین این دو فرق ایجاد می نماید.

زمانی که یک رهبر کاریزماتیک شروع به سخنرانی می نماید، مردم به سمت او جذب شده و علاقه مندند بهسخنان او گوش فرا دهند. به نظر می رسد که این رهبران دارای یک توانایی طبیعی و ذاتی در کنترل یک مجلس سخنرانی هستند و به خوبی می توانند احساسات مخاطبان خود را جهت بخشیده و به خود جلب کنند.

آن ها توجه و افکار مردم را در راستا خود نگاه داشته و از پراکندگی اذهان مخاطبان به خوبی جلوگیری می کنند. اعتماد به نفس رهبران کاریزماتیک مسری است و پیروان آن ها نیز رفته رفته اعتماد به نفس و شهامت بالاتری به دست می آورند. این رهبران هرگز احساس رجحان جویانه منفی نداشته و همواره می دانند که چطور باید از قدرت خود به شکلی متعادل استفاده کنند. سوء استفاده از قدرت و نادیده دریافت حتی کوچک ترین عضو از پیروان، در آن ها جایی ندارد. آن ها هرگز به پیروان خود پشت ننموده، از رفتارهای تهاجمی استفاده نمی کنند و هیچ وقت الفاظ تهدید آمیز به کار نمی گیرند.

آیا کاریزما ذاتی است و با آن متولد می شویم؟

شما می توانید رهبری کاریزماتیک را یاد بگیرید. این چیز چندان پیچیده ای نیست و تنها باید اراده کافی برای تبدیل شدن به آن را داشته باشید.

مطمئنا بعضی از مردم با خصوصیات کاریزما متولد شده و به شکل ذاتی دارای مهارت هایی در ارتباط با آن هستند؛ اما هر کسی می تواند این مهارت ها را در خود توسعه داده و به این مقام اجتماعی دست یابد.

توسعه مهارت های اساسی یک رهبر کاریزماتیک، به شما یاری می نماید تا کارهای تیمی خود را بهتر مدیریت نموده و بهره وری بیشتری کسب کنید. این موضوع شما را قادر می سازد تا یک جلسه را به خوبی اداره نموده و کارکنانی مطیع و وفادار داشته باشید. به خاطر داشته باشید؛ مردم یاد می گیرند که با اشتیاق به شما گوش دهند!

اولین قدم برای تبدیل شدن به یک رهبر کاریزماتیک این است که آن چه در سر ما اتفاق می افتد و جریان دارد را به خوبی درک کنیم!

رهبران کاریزماتیک را می توان در دو کلمه خلاصه کرد: مقتدر و دوست داشتنی

بیشتر رهبران امروز در محیط های تجاری قرار دارند. آن ها با یک تیم کاری سر و کار داشته و به نوعی صاحب یک کسب و کار و یا حداقل مدیر آن هستند. تمامی رهبران دارای سطوح مختلفی از قدرت هستند و مردم به دلیل دریافت حقوق، از آن ها حرف شنوی دارند. در واقع پول در اینجا به عنوان ابزاری برای به دست آوردن اقتدار، ظاهر می گردد.

به عنوان یک رهبر، شما احتیاج به اقتدار دارید. اگر اکنون چنین چیزی را در خود احساس نمی کنید، باید برای رسیدن به آن کوشش نموده و پلکان را تک به تک بالا بروید.

حتی اگر احساس اقتدار را درون خود دارید، هنوز اقدامات دیگری نیز وجود دارد تا بتوانید قدرت یک رهبر را در دست گرفته و مانند آن عمل کنید.

مردم یک رهبر را دوست دارند!

یک رهبر کاریزماتیک باید دارای قدرت بوده و ضمناً دوست داشتنی نیز باشد. دکتر Cialdini در کتاب خود می گوید: ما بیشتر دوست داریم به افرادی که می شناسیم و دوستنشان داریم، بله بگوییم و از آن ها اطاعت کنیم.

مردم شما را دوست دارند؛ چون حین رویارویی با آن ها لبخند زده و حتما سلام می کنید. مردم شما را دوست دارند، چون همواره تماس چشمی مستقیمی با تک تک آن ها برقرار نموده و با اهمیت از کنارشان عبور نموده اید. آن ها چیز خاصی از شما به خاطر می آورند؛ چیزی خوب و دوست داشتنی! از همه مهم تر؛ این مردم ایمان دارند که شما به دنبالشان رفته و برای تک تک آن ها ارزش و اهمیت قائل هستید. آن ها به شما اعتماد دارند! این است چیزی که یک رهبر کاریزماتیک باید باشد و به همین دلیل است که مردم چنین رهبری را دوست دارند.

البته دقت داشته باشید که مرز باریکی میان دوست داشتن و ارتباط دوستی وجود دارد! آیا مردمی که باراک اوباما را دوست داشتند، با وی دوست بودند؟ اتفاقا دوستی در دنیای رهبری، فعلی خطرناک است. شما یک رهبر هستید و باید قدرت و اقتدار خود را حفظ کنید. شما نمی توانید با پیروان خود دوست شده و صمیمت بیش از اندازه با آن ها برقرار کنید. به یاد داشته باشید که این فاصله باید حفظ گردد. شما تنها مجاز به دوستی با همتایان خود هستید و باید پرستیژ رهبری خود را حتما حفظ نمایید.

این جمله را به خاطر بسپارید:

شما باید همواره قابل دسترسی باشید، نه دست یابی!

همواره باید کمی تعادل و رمز و راز و پیچیدگی در مورد شما وجود داشته باشد. با استفاده از نکات زیر به چنین چیزی دست می یابید:

  • همواره حرف های درست بزنید، اما گزافه گویی نکنید.
  • از شایعات و حواشی دوری کنید.
  • مودبانه از مسائل بی اهمیت دور شده و فاصله بگیرید.
  • هرگز قضاوت نکنید.
  • در حین راه رفتن به صحبت های افراد گوش کنید، اما در این حین از پاسخ دادن بپرهیزید. پاسخگویی باید از تریبون و دفتر یا هر جای رسمی دیگری باشد.
  • در جلسات کوچک شرکت نکنید و تا حد امکان از آن دوری نمایید.

شما در حال حاضر درک خوبی از چیزی که یک رهبر کاریزماتیک باید باشد دارید. اما هنوز تعیین نیست برای تبدیل شدن به یک رهبر کاریزماتیک، باید چه اقداماتی انجام گردد!

چطور رهبری کاریزماتیک را تمرین کنیم؟

در اینجا چهار مرحله ساده برای تبدیل شدن به یک رهبر کاریزماتیک وجود دارد:

1. هدفمند صحبت کنید

یک ضرب المثل مشهور وجود دارد که می گوید: یک انسان عاقل چیزی برای گفتن دارد و صحبت می نماید؛ و یک نادان صحبت می نماید، زیرا احساس می نماید که حتما باید چیزی بگوید.

پیش از صحبت کردن فکر کنید و در سخنان خود مبهم نباشید. هدف خود را از پیش بشناسید و در جلسات تیم را به سمت مورد نظر خود بکشانید. این می تواند با مطرح کردن یک سوال هدفمند شروع گردد؟ می توانید چنین مهارتی را تمرین نموده و در خود تقویت کنید. از جمع های کوچک شروع نموده و سپس به محیط های عظیم تر وارد شوید.

2. شرایط را بسنجید

اولین چیزی که باید انجام دهید، توجه به موقعیتی است که در آن قرار گرفته اید. آیا تیم شما به اندازه کافی علاقه مند به نظر می رسد؟

مخاطبان خود را ارزیابی کنید؛ این می تواند در مورد یک مکالمه دو طرف یا مربوط به جلسه ای عظیم باشد. به زبان بدن و نگاه افراد دقت داشته و آن ها را بسنجید. اگر مخاطبان شما در یک جلسه کوچک یا عظیم، خسته و بی حوصله به نظر می رسند، حتما چیزی وجود دارد که باید آن را تغییر دهید. از آن ها سوال بپرسید و به نحوی یک به یک وارد موضوع بحثشان کنید. این سوال پرسیدن، باعث جمع شدن دوباره حواس مخاطبان شده و به یاد می آورند که در کجا حضور داشته و با چه هدفی حضور پیدا نموده اند.

شما باید مطمئن باشید که مخاطبان در آمادگی ذهنی برای دریافت پیغامتان قرار دارند، در غیر این صورت بازدهی لازم از صحبت های شما، وجود نخواهد داشت. اگر آن ها آمادگی ذهنی لازم را ندارند، پس چنین آمادگی را در آن ها به وجود بیاورید.

3. برای مردم وقت بگذارید

به عنوان یک رهبر، شما متعلق به مردم هستید، نه خودتان! هرگز طوری عمل نکنید که برای مردم عادی، شخصیتی دور باشید و خود را بالاتر و عظیم تر از آن ها، جلوه ندهید. حتی کمترین و بی اهمیت ترین مردم باید خود را ارزشمند دانسته و احساس خوبی داشته باشد. به یاد داشته باشید که همین تک تک مردم کوچک و بی اهمیت، دلیل حضور شما در تریبون هستند.

مردم نباید حین مواجهه و صحبت کردن با شما احساس اضطراب و نگرانی داشته باشند. آن ها نباید این هراس را به خود راه بدهند که ممکن است سخنی از جانب آن ها، شما را رنجانده یا آزار دهد. بعضی از مدیران و رهبران چنین جریانی ایجاد می کنند که؛ من را ناراحت نکنید، زیرا من خیلی عظیم هستم! و این کاملا اشتباه است و تاثیر منفی برجای خواهد گذاشت.

مردم رفته رفته از اطراف چنین شخصی دور شده و علاقه ای به کار کردن و برقراری ارتباط با وی نخواهند داشت. این مدیران بین کارمندان خود، منفور بوده و کمترین سطح حرف شنوی از آن ها وجود دارد.

به عنوان یک رهبر کاریزماتیک، احتیاج دارید که مردم ارتباط خوبی با شما برقرار کنند. آ ن ها باید به راحتی به شما نزدیک شده و سوالات خود را بدون ملاحظات خاصی، مطرح کنند. اما چطور این کار را باید انجام داد؟

درب دفتر خود را همواره باز نگاه دارید. البته حتما زمان هایی احتیاج است که این درب بسته بوده و حریم خصوصی مدیر حفظ گردد؛ اما سعی کنید بیشتر اوقات درب دفتر شخصی شما به روی مردم باز باشد. اگر درب دفتر خود را بیش از اندازه بسته می بینید، حتما احتیاج به تغییراتی وجود دارد و چیزی در این میان اشتباه پیش می رود.

به شکل برخورد خود با تک تک افرادی که به داخل می آیند، دقت داشته باشید. به جای نگاه کردن به صفحه نمایش کامپیوتر یا جایی دیگر، مستقیم به مخاطب خود نگاه نموده و به او توجه نمایید. از همه مهم تر لبخند، تماس چشمی و رویارویی مستقیم و توأم با احترام است. این چیزهایی است که مخاطب شما را مجذوب ساخته و وفادار نگاه می دارد.

4. برای رسیدن به رهبری کاریزماتیک باید این موارد را پیوسته تمرین نمایید

اما قانون چهارم این است که موارد فوق را پیوسته تمرین نموده و آن ها را به بخشی از عادات خود تبدیل سازید. آن قدر به وانمود کردن ادامه دهید، تا این رفتارها به بخشی از رفتارهای روزمره شما تبدیل شوند.

در حال حاضر متوجه شده اید که رهبری کاریزماتیک یک راه قدرتمند برای راهنمایی تیم و کارکنان شما است. هنگامی که این راستا را با تعادل همراه سازید، متوجه خواهید شد که افراد بیشتری به شما توجه نموده و فعل اطاعت و پیروی را رفته رفته نسبت به شما صرف می کنند. آن ها به شما اعتماد نموده و شما نیز به نوبه خود اعتماد بیشتری به آن ها در خود احساس خواهید کرد.

این سبک رهبری به حتم پیروز است و احترام متقابل میان رهبر و مردم؛ به یک تعادل مقتدرانه منجر می گردد.

سخن پایانی

با تبدیل شدن به یک رهبر کاریزماتیک می توانید دنیایی پیروز تر به وجود آورده و عده زیادی را نیز به سمت داشتن زندگی بهتر سوق دهید. شاید با خواندن متن های پیروزیت آمیز، بتوانید با قدرت و اراده بیشتری در راه تبدیل شدن به یک رهبر کاریزماتیک قدم برداشته و در این زمینه با درخشش ظاهر شوید. شما نیز اگر ویژگی های دیگری در رهبران کاریزماتیک سراغ دارید که از قلم افتاده، به وسیله ارسال پیغام با ما و خوانندگان انگیزه در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه

به "رهبری کاریزماتیک؛ چطور به یک رهبر کاریزماتیک تبدیل شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رهبری کاریزماتیک؛ چطور به یک رهبر کاریزماتیک تبدیل شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید