راههای دسترسی به قله اسپیناس

به گزارش وبلاگ موتناوه، کوه اسپینا (اسپیناس یا اسپینه) بلندترین کوه در جغرافیای منطقه آستارا واقع در استان گیلان که 2105 متر از سطح دریاهای آزاد بلندا دارد.کوه اسپیناس ده کیلومتری شرق شهر آستارا قرار گرفته است و آبشار لاتون از آن سرچشمه می گیرد. بلندای آبشار لاتون 105 متر است که در میان بلندترین آبشارهای ایران جای می گیرد. جهت آبشار لاتون از روستای کوته کومه شروع می گردد و نزدیک به چهار ساعت کوهپیمایی دارد.

راههای دسترسی به قله اسپیناس

در جهت آبشار لاتون تپه های جنگلی و رودخانه ای که منبع آن آبشار لاتون است دیده می گردد که یکی از منطقه ها بسیار زیبای آستارا است.

این قله بعلاوه به کوه اسپیناس یا اسپینه (به معنای کوه اسب) معروف است. روی این قله، قلعه شیندان یا سندان، که قلعه تاریخی و مرتفعی است، قرار گرفته که در مرز ایران و جمهوری آذربایجان قرار گرفته است. قلعه شیندان نیز بر فراز این کوه ساخته شده است و دارای مکانی استراتژیک است و فضای دیدی بسیار گسترده ای دارد.

کوه اسپیناس پشت تالاب استیل در بخش غربی رشته کوه های البرز واقع شده است و با پوشش گیاهی سرسبز و انبوه خود یکی از منطقه ها مورد علاقه طبیعت دوستان و کوهنوردان برای ایرانگردی شناخته می گردد. شیندان به معنی محل نور است و در گذشته ساکنین این قلعه به صورت شبانه روزی برای نگهداری از آتشکده ای که در آن وجود داشت، نگهبانی می دادند.

در ساخت این قلعه از سنگ و ملات ساروج استفاده شده بود. ناگفته نماند که این قلعه شاهد اتفاقات و وقایع زیادی بوده است که یکی از مهم ترین اتفاقات این قلعه این بود که در دوران شاه عباس صفوی، وقتی حمزه خان تالشی (حاکم استارا) قیام کرد، حاکم اردبیل به مدت 9 ماه قلعه را محاصره کرد که در نهایت حمزه خان با کشتی به شیروان متواری شد.

کوه اسپیناس کجاست ؟

همانطور که گفتیم، این قله در استان گیلان، شهرستان آستارا و در هفده کیلومتری شرق لوندویل قرار گرفته است. اما برای رسیدن به قله، دو جهت مجزا هست که می توانید بنابه برنامه سفر خود یکی از آنها را انتخاب نمائید.

جهت آستارا به قله اسپیناس: جهت اولی از آستارا می گذرد. ابتدای این سفر از شهر لوندویلِ آستارا آغاز می گردد. از آنجا با طی کردن مسافتی حدود 10 کیلومتر به سمت جنوب، به روستای کوته کومه خواهید رسید.

در روستای کوته کومه ، آبگرم و استخر برای استراحت و آبتنی وجود دارد. می توانید در این روستا استراحتی داشته و سپس با طی کردن مسافتی حدود 10 کیلومتر به قله برسید. جهتی که از آستارا به اسپیناس می رسد، جهتی با شیب نسبتاً کم است که افزایش ارتفاعی حدود 650 متر و بصورت تدریجی خواهد داشت.

جهت اردبیل به قله اسپیناس :

جهت دوم که پیاده روی طولانی تری را می طلبد، از طرف اردبیل و روستای سوها خواهد گذشت. این جهت شیب های تندتر و گذرگاه های سخت تری دارد. طول این جهت چیزی حدود 17 کیلومتر است.هرچند طی کردن این جهت احتیاج به مهارت و استقامت بالاتری دارد، اما تنوع گیاهی و جانوری آن، صخره های سنگی زیبا و پاکوب هایی که از میان درختان و باغ های فندق عبور می نمایند، لذت پیاده روی در آن را چند برابر می نماید.

در گزارش صعود به قله اسپیناس گفته میگردد جهت رسیدن به این قله بسیار شگفت انگیز است. چرا که در طول جهت با نهرهای کوچک فراوان و باغ های میوه و درختان وحشی روبرو خواهید شد.البته استراحتگاه های بسیاری را نیز در این جهت خواهید یافت همانند هتل های مقرون به صرفه آستارا. از روستای آسیو شوان که بگذرید، قهوه خانه نورمحمد آماده پذیرایی شماست. بعلاوه کلبه عمو یدالله در کنار آبشار نیز پذیرایی مفصلی از شما خواهد نمود.

برترین فصل برای صعود به قله اسپیناس آستارا

صعود به قله اسپیناس در هر فصلی امکان پذیر خواهد بود. اما بهتر است برای در امان ماندن از گرما و رطوبت زیاد، سفر خود را به اواخر زمستان تا اوایل بهار موکول کنید. در این فصل، علاوه بر اینکه هوا خنک و معتدل است، رطوبت آن نیز در حد اعتدال قرار گرفته است.

چون جهت رسیدن به قله، جهتی طولانی با پیاده روی ای نسبتاً سخت است، پیمودن آن در فصل خنک سال تجربه ای فرح بخش تر را برایتان پدید خواهد آورد.پس در فصل پائیز نیز خالی از لطف نیست. برترین فصل سفر به قله اسپیناس در فصلی که برگ های درختان به رنگ قرمز و زرد آتشین درآمده اند، چشم تان را از یکنواختی سبز رنگ درختان خسته نخواهد نمود.

منظره زیبای آسمان در هارمونی شگفت انگیز خود با کوهستان، جنگل و آبشار، منظره ای را پیش رویتان قرار می دهد که ممکن است میخکوب تان کند.

منبع:سیـری در ایـران

منبع: دیجیاتور

به "راههای دسترسی به قله اسپیناس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راههای دسترسی به قله اسپیناس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید