راز تاثیر چاپ دیجیتال بر روی صنایع چوبی مثل دکوراسیون چه بوده است !؟

به گزارش وبلاگ موتناوه، سال هاست که بسیاری از صنایع از فناوری های گوناگون چاپی برای خلق سطوح تزئینی می نمایند. از چاپ سیلک اسکرین و چاپ افست گرفته تا چاپ گراور همه برای خلق سطوح تزئینی و کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند.

راز تاثیر چاپ دیجیتال بر روی صنایع چوبی مثل دکوراسیون چه بوده است !؟

در دهه گذشته ما شاهد رشدو توسعه چاپ دیجیتال هم بوده ایم. نوآوری در چاپ جوهرافشان و توسعه علوم مواد و ارائه نرم افزارهای مدرن و پیشرفته همراه با راهکار های دیگر در بازار پدیدار شده اند. در این مقاله کانون تمرکز ما دو عرصه کلیدی است که چاپ صنعتی بیشترین تأثیر را روی آن ها داشته است. این دو عرصه شامل چاپ دیجیتال کاغذ تزئینی (Decor) برای لمینت و چاپ مستقیم روی کارهای چوبی است. ما فرصت ها و فناوری هایی را که باعث رشد و توسعه این نوآوری می گردد، تشریح نموده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم.

بیشتر بخوانید : چاپ دیجیتال چه تحولی در صنعت دکوراسیون داخلی اتاق بچه ها ایجاد نموده است ؟

مروری بر بازارهای تزئین سطوح (Surface Decoration)

صنعت چوب و نجاری و کار با چوب یکی از صنایعی است که فناوری تزئین سطوح در آن کاربردهای فراوانی دارد. با اینکه این صنعت هزاران سال قدمت دارد، صنایع چوبی امروزه بیشتر تحت تأثیر صنعت ساختمان است، جایی که از مواد و کارهای چوبی در ساخت دکوراسیون و بازسازی خانه ها و ساختمان های تجاری فراوان استفاده می گردد.

بخش هایی از صنعت چوب هم هستند که چاپ تزئینی در آن ها کاربرد فراوان دارد. این بخش ها شامل لمینیت های کف پوش و تزیینی می گردد. بر اساس گزارش شرکت پژوهشی & Market Markets فراوری و ساخت کف پوش به اسم شاخه ای صنعتی تا سال 2023 ارزشی معادل 448 میلیارد دلار پیدا خواهد نمود. 23 درصد از این بازار در کشورهای اروپایی متمرکز شده است.

امروز بیش از 11 میلیارد متر مربع لمینت تزئینی، چاپ و فراوری می گردد. بیش از 20 درصد از حجم فراوری لمینیت تزئینی به کشورهای اروپایی تعلق دارد. مثل دیگر بخش ها، فراوری نمایندگان محصولاتی چون کف پوش و مبلمان به فناوری دیجیتال برای پاسخگویی به احتیاجهای مشتریان برای کارهای سفارشی و شخصی سازی شده رو آورده اند.

استفاده و به کارگیری موثر و پیروز چاپ دیجیتال به این سازندگان امکان داده تا راهکار های بدیع و خلاقی ارایه نمایند که نه تنها چاپ در تیراژ کم را میسر می نماید، بلکه ارزشی ویژه و مزیتی خاص به کار چاپی می بخشد که در قبال آن می توانند پول بیشتری از مشتریان در خواست نمایند.

براساس پژوهشی که به تازگی شرکت Keypoint Intelligence ارایه کرد، چاپ دیجیتال به یک احتیاج و امری ضروری تبدیل شده است. درصد رشد تقاضای مشتریان برای تجهیزاتی که قادرند چاپ در تیراژ کم و با سرعت بالا ارایه دهند، به ترتیب 61 و 72 درصد است. رشد تقاضا برای فراوری براساس درخواست و در کمترین زمان در حال حاضر 59 درصد و رشد تقاضا برای چاپ شخصی سازی شده، در حد 54 درصد است که بیانگر صعود چشمگیر منحنی تقاضا برای این نوع چاپ است.

بیشتر بخوانید : ترندهای سال 2021 بسته بندی کدام است ؟

واقعیت تقاضای مشتری

هنگامی که فراوری انبوه شتاب گرفت همه در پی سرعت بالا و سادگی کار بودند. برای اولین بار در تاریخ بشر مجموعه گسترده ای از فراوریات فراوان در اختیار مصرف نمایندگان نهاده شد. صنعتی سازی در ابتدا به معنی کارایی، در دسترس بودن و هزینه پائین برای هر واحد کالا بود. هنری فورد در سال 1909 گفته بود: هر مشتری می تواند ماشین را با هر رنگی که می خواهد بخرد به شرط آنکه آن رنگ مشکی باشد.

صد سال بعد از آن تاریخ فناوری ها و اولویت های مشریان تفاوت چشمگیری پیدا نموده است. شخصی سازی در سطح انبوه که زمانی به یک رویا می ماند، اکنون به یک قابلیت پرطرفدار تبدیل شده است، فرایندی که حاصل انتظارات و توقعات برآمده از بازرگانی الکترونیک (e-Commerce) ، شبکه های اجتماعی و فناوری های نوین است.

با این حال مصرف نمایندگان خواسته دیگری هم دارند که توسعه پایدار و روش ها و کارهای دوستدار محیط زیست است. توسعه پایدار مبحثی است که هر سال عناوین خبری بیشتری را به خود اختصاص می دهد زیرا مصرف نمایندگان (به ویژه نسل های جوانتر مثل هزاره ها و نسل 2) هر چه بیشتر نگران آینده کره زمین هستند، مصرف نمایندگان در این گروه های سنی محصولاتی را که دوستدار محیط زیست بوده و و منابع محدود کره زمین را از بین نمی برند، ترجیح می دهند.

بیشتر بخوانید : برترین شرکت چاپ و بسته بندی ایران کدام است؟

وجه تمایز سطوح تزئینی چاپ دیجیتال

با در نظر دریافت افزایش اهمیت این دو عامل یاد شده، س طوح چاپ شده با استفاده از سیستم دیجیتال در صنعت چوب، شیوه ای در خور توجه برای متمایز کردن فراوریات چوبی در آینده است، چاپ دیجیتال می تواند پاسخی مناسب برای تقاضای روزافزون برای چاپ در تیراژ کم و بعلاوه افزایش کارایی عملیاتی در تیراژ بالاتر هم باشد.

این ویژگی باعث شده تا چاپ دیجیتال برای تأمین نمایندگان کالاهای چوبی که به طور مستقیم با مشتری سر و کار دارند و سازندگان لمینت های کف پوش که می خواهند فراوریات چشمگیر متفاوتی ارایه دهند یک فناوری ایده ال باشد.

چاپ دیجیتال سطوح تزئینی در صنایع چوب، فرایند فراوری را به ویژه برای فراوری تعداد کمتر و محدود کارآمدتر کرد، زمان آماده سازی سیلندرهای گراور را کاهش داده و امکان همگرایی و اضافه کردن راهکار های دیجیتال را به خطوط فراوریی موجود تسهیل نموده است. یعنی اینکه شرکت ها مجبور نیستند برای نصب و راه اندازی سیستم ها و فرایندهای گردش کار سرمایه گذاری نوی بنمایند) از آنجا که ارایه دهندگان خدمات چاپی هم متوجه رشد تقاضا برای چاپ در تیراژ کمتر(61 درصد) و فراوری به هنگام یا just - in - time manufacturing (59 درصد) هم شده اند، نشان می دهد که چاپ دیجیتال فناوری ایده آلی برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد مصرف نمایندگان است، تقاضاهایی که فرایند رشد و توسعه بازار را تحت تأثیر خود قرار داده است.

بیشتر بخوانید : برترین چاپ دیجیتال تهران

مزیت دیجیتال - بازنگری و بازسازی زنجیره تأمین

تزئین سطوح به طور سنتی با استفاده از اسپری رنگ یا فرایندهای چاپی رایج مثل گراور انجام می شده است. این روش ها معمولا به زمان زیادی برای انجام احتیاج داشت. به ویژه برای آماده سازی سیلندر گراور. حداقل مقدار سفارشات برای چاپ کاغذهای تزئینی یا دکوری (Decor Paper) باید یک تن باشد.

در زمینه مقدار و ابعاد چاپ هم همه چیز به محیط سیلندر گراور بستگی دارد. از سوی دیگر زمان مورد احتیاج برای تعویض سیلندرها برای چاپ یک کار نو سرعت عملیات در یک شیفت کاری را تا حد زیادی کاهش می دهد. با استفاده از چاپ دیجیتال کار را می توان بر اساس زمان معین شده به وسیله مشتری چاپ و آماده کرد و ابعاد آن هم بستگی به محیط سیلندر گراور ندارد. بلکه می توان آن را براساس دستگاه لمینیت و یا نوع طراحی هنگامی که از روش چاپ مستقیم استفاده می گردد فراوری کرد.

بیشتر بخوانید : 50 ایده خلاقانه و مجذوب کننده بسته بندی 2020

پیشرفت در فراوری مواد

در حالی که چوب حال و هوایی شیک و فاخر به هر پروژه تزئینی و دکوراسیون می بخشد، مسائل و معایبی هم دارد. فارغ از ملاحظات زیست محیطی، چوب برای بعضی از کاربردها که در آن کالا و محصول نهایی در معرض رطوبت و حشرات قرار می گیرد ماده مناسبی نیست. در بسیاری از موارد هم می توان از فراوریاتی که از مواد ترکیبی ساخته شده اند استفاده کرد، با این حال سطح تزئینی آن ها یونیوفورم بوده و همه یک شکل هستند.

فناوری دیجیتال برای چاپ تزئینی یا چاپ روی سطوح سخت به طور مستقیم و یا با استفاده از فناوری لمینت این امکان را فراهم می آورد تا سطوح مواد مصنوعی جلوه مواد طبیعی را داشته باشند. این یعنی اینکه مواد چوبی ترکیبی (کمپوزیت)، فلزیا وینیل را می توان به گونه ای چاپ کرد که از لحاظ رنگ، بافت و الگو کاملا شبیه چوب شوند.

از سوی دیگر این مواد محکم تر و با دوام تر هستند و در مقابل آب مقاومت بیشتری در مقایسه باچوب دارند. به همین دلیل مصرف نمایندگان کالایی را تحویل می گیرند که کلیه انتظارات آنها از یک کار تزئینی چوبی واقعی را برآورده کند.

بیشتر بخوانید : انواع چوب و کاربرد آنها

تأثیر فناوری

صنعت چوب (Woodworking) فرصت های فراوانی برای ارائه راهکار های کم تیراژ و در عین حال حجم بالا ارایه می نماید. چاپگرهای جوهرافشان تخت اکنون می توانند روی سطوح تزئینی با سرعت حیرت انگیز 1500 متر در دقیقه چاپ نمایند. تجهیزات نو برای چاپ روی انواع سطوح - از کفپوش ساده تا چاپ های مستقیم با طرح های پیچیده روی درهای چوبی و جایگاه - با قابلیت ها و ابعاد متنوع ارایه می شوند. شرکت های متعددی در این حوزه فعالیت می نمایند. بعضی از آن ها ریشه در صنعت چاپ داشته و بعضی دیگر سازندگانی هستند که تنها راهکار های ویژه چاپ روی مصنوعات چوبی با چوب نما ارایه می نمایند.

بعضی از شرکت های شناخته شده ای که خاستگاه آنها صنعت چاپ است شامل کداک، کونیگ اند بائر، اینکا وافی می شوند. کداک تجهیزات Prosper، کونیگ اند بائر ماشین دیجیتال RotaJet ، اینکا چاپگر تخت Onset و افى هم مجموعه چاپگرهای Cubik را برای چاپ سطوح تزئینی به بازار ارایه نموده اند.

سازندگان متعدد دیگری هم چاپگرهای یووی و چاپگرهای جوهرافشان آب پایه که برای چاپ روی سطوح و کارهای چوبی مناسب هستند به بازار ارایه نموده اند. با این حال چاپ روی چوب چالش هایی هم دارد، زیرا چاپ بخشی از فرایندی است که برای تزئین سطوح باید مراحل متعددی را پشت سر بگذارد.

این مراحل شامل درک عمیق از زنجیره تأمین، فرایندها، مواد و کاربردها (کفپوش، کابینت، مبلمان، لمینت و غیره) می گردد. شرکت های زیادی هستند که میراثی غنی در عرصه صنایع چوب و ساخت لوازم چوبی دارند. این شرکت ها وارد عرصه چاپ دیجیتال شده اند. از جمله این شرکت ها می توان به Hymmen اشاره نمود که تجهیزات چاپ دیجیتال Jupiter و Saturn را به بازار ارایه نموده است.

سازنده دیگر Cefla Finishing با مجموعه چاپگرهای JPrint است. بعلاوه دستگاه های Barberan VA. Schattdecor Palis 9 JetMaster را می توان نام برد که حاصل همکاری یک فراوری نماینده کاغذهای تزئینی و شرکت Palis (سازنده سیستمهای جوهرافشان) است.

این ها سیستم هایی هستند که به طور مستقیم روی سطوح نه تنها چاپ می نمایند، بلکه بافتی هماهنگ با طرح چاپی هم روی کار می نشانند. بافتی که با دوام و زیباست.

بیشتر بخوانید : برترین غرفه ساز نمایشگاهی در ایران کدام شرکت است ؟

فراوری، پیش بینی پذیر و اطمینان از کیفیت

پیشرفت در فناوری چاپ دیجیتال تنها به سرعت و قابلیت چاپ روی انواع سطوح چاپ پذیر محدود نمی گردد. کیفیت چاپ دیجیتال هم تا حد زیادی افزایش یافته است. چاپ روی سطوح چه طبیعی و چه مصنوعی) می تواند گران از آب در بیاید و خطا در چاپ می تواند هزینه معینی به چاپکار تحمیل کند و در عین حال فرایند فراوری را هم کند سازد.

بسیاری از سخت افزارهای نو به سیستم های تشخیص عیب های چاپی و طبقه بندی مجهز هستند تا کیفیت و یکپارچگی رنگ ها و بافت چاپ را در کل تیراژ تضمین کند. یکی از نوآوری های بسیار جالب استفاده از فناوری دیجیتال دو قلو (Twin) یا دوبل است.

فناوری دیجیتال دوبل شبیه سازی مجازی و دینامیک کلیه مراحل فرایند در یک خط فراوری است. با استفاده از فناوری دیجیتال دوبل شرکت ها می توانند کلیه مراحل از جمله استفاده از ابزار، روبات ها و بعلاوه تعامل اپراتور با سیستم را در زمان واقعی شبیه سازی نمایند.

سیستم دیجیتال دوبل می تواند مسائل و خرابی های احتمالی را پیش بینی کند و از این طریق فراوری نماینده قادر خواهد بود قبل از آغاز به کار چاپ، از بروز مسائل احتمالی جلوگیری کند.

فناوری دیجیتال دوبل از هم اکنون تأثیر خود را بر بسیاری از بخش های ساخت و فراوری گذاشته و صنایع چوبی هم برای این موج سوار شده است. زیرا فرایندهای فراوریی در صنایع چوبی بسیار پیچیده است. فناوری دیجیتال دوبل سطح نوی از گردش کار و تعمیر و نگهداری را ارایه نموده و زمان خواب ماشین را کاهش می دهد.

این فناوری در خطوط چاپ و تزئین سطوح با استفاده از چاپگرهای دیجیتال و دیگر سخت افزارهای متصل به یکدیگر کاربرد فراوان دارد. اکنون راهکار هایی در چارچوب صنعت 4/0 (Industry 0/4) در اختیار داریم. این راهکار ها از مجموعه ای از ابزار دیجیتال برای برنامه ریزی، توسعه و بعلاوه نظارت بر یک خط و فراوری کاملا همگرا و در حین کار تشکیل شده اند.

این راهکار ها می توانند فرایند برنامه ریزی خط فراوری را با استفاده از یک سیستم شبیه ساز دیجیتال دوبل، قبل از اینکه خط ساخته گردد، انجام دهند. پس از برطرف مسائل و نارسائیهای احتمالی این طرح و برنامه دیجیتال می تواند به خط فراوریی کاملا یکپارچه و همگرا تبدیل گردد.

ساختار دیجیتال مبتنی بر ابر (Cloud) که در سیستم دیجیتال دوبل مورد استفاده قرار می گیرد می تواند پارامترها کلیدی مراحل فراوری را به طور زنده رهگیری نموده و روی آن ها نظارت کند در صنایع چوب، نجاری و کار با چوب، به طور سنتی کمتر از فرآیند چاپ استفاده می شده که علت آن هم کمبود تقاضا از طرف مصرف نمایندگان بوده است.

علت این عدم تمایل را می توان به نبود امکان شخصی سازی در صنایع چوب، هزینه و زمان بالا نسبت داد. با پیشرفت فناوری و چاپ دیجیتال در صنایع و وسایل چوبی بعضی از این موانع برداشته شده است. هنگامی که مشتریان بتوانند آنچه را در فکر دارند به وسیله کارهای چوبی بیان نمایند، بدون آنکه متحمل هزینه زیادی شوند این صنعت شاهد شکوفایی بی سابقه ای خواهد بود.

با در نظر دریافت واقعیت های بازار که روی شخصی سازی انبوه و تقاضای روز افزون برای استفاده از روش های دوستدار محیط زیست تمرکز دارد، تردیدی نیست که چاپ دیجیتال اکنون روش ضروری و ایده آل برای چاپ روی سطوح چوبی است. ما انتظار داریم از چاپ برای تزئین سطوح چوبی از جمله مبلمان هر چه بیشتر استفاده گردد. با بازدید از نمایشگاه مجازی دروپا اطلاعات بیشتری می توانید در این زمینه کسب کنید .

منبع: مجله چاپخونه

به "راز تاثیر چاپ دیجیتال بر روی صنایع چوبی مثل دکوراسیون چه بوده است !؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز تاثیر چاپ دیجیتال بر روی صنایع چوبی مثل دکوراسیون چه بوده است !؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید