خوردن خوراکی های ناسالم در مدارس ـ جنبه های مثبت و منفی

به گزارش وبلاگ موتناوه، آیا بایستی اجازه خوردن هله هوله در مدارس داده گردد؟ اجازه دهید در مقاله ذیل به بعضی نکات مربوط به آن اشاره کنیم. این نوشته، اطلاعات مختصری را در ارتباط با جوانب مثبت و منفی این مسئله، در اختیار شما قرار می دهد که

خوردن خوراکی های ناسالم در مدارس ـ جنبه های مثبت و منفی

نویسنده: حمید وثیق زاده

منبع:راسخون

آیا بایستی اجازه خوردن هله هوله در مدارس داده شود؟ اجازه دهید در مقاله ذیل به برخی نکات مربوط به آن اشاره کنیم. این نوشته، اطلاعات مختصری را در ارتباط با جوانب مثبت و منفی این مسئله، در اختیار شما قرار می دهد که به آسوده خاطر کردن شما نسبت به این موضوع یاری خواهد نمود.

آیا می دانستید؟

The Healthy, Hunger-Free Kids Act (قانون 2010 بچه ها سالم و رها از گرسنگی)،USDA (وزارت کشاورزی ایالات متحده) را ملزم به ایجاد استانداردهای تغذیه ای برای همه غذاهای فروخته شده در مدارس می نماید. این کار موجب خواهد شد تنقلات سالمی در اختیار بچه ها قرار داده شود، در حالی که خوردن هله هوله یا غذاهای ناسالم را محدود می سازد.

فست فودها ... غذاهای ناسالم... غذاهای فرآوری شده، همگی راه خود را به طور دائم در زندگی ما باز نموده اند. این خوراکی ها خوشمزه و بدون دردسر بوده که شامل برخی از برترین خوراکی هایی هستند که در هر زمانی یافت می شوند و همواره حداقل چندتایی خریدار دارند. پس تعجبی ندارد که تا این مقدار محبوبند. در حالی که غذاهای ناسالم در تمام نقاط جامعه وجود دارند، هنوز هم این امر باعث مرافعه بین افرادی شده است که نمی دانند آیا باید این خوراکی ها در مدارس عرضه شوند و یا ضروری است که خوردن این خوراکی ها ممنوع شود. به چه علت این مسئله مطرح می شود؟ در مقاله ذیل راجع به این مسئله بیشتر می پردازیم. درست مثل هر موضوعی که دارای جنبه های مثبت و منفی است، مسئله اجازه خوردن خوراکی های ناسالم یا هله هوله در مدارس هم دارای مزایا و معایبی است و به همین علت است که این امر اهمیت بحث با جزیئات بیشتری را دارد.

جنبه های مثبت آن

با توجه به اینکه این نوع خوراکی ها از جذابیت و تقاضای بالایی در میان توده مردم برخوردارند، بالاجبار دارای چندین مزیت از این دست هستند. چگونه این مزایا با سناریوی اجازه استفاده از این هله هوله ها در مدرسه همساز می شوند، چیزی است که در این بخش بر آن متمرکز خواهیم شد.

سریع و آسان

یکی از مزایای اصلی تصدیق استفاده از این خوراکی ها در مدارس این است که اگر در روز بخصوصی، کودک ظرف غذای خود را به مدرسه نبرده باشد، آنگاه مجبور نخواهد بود که گرسنه بماند و می تواند به راحتی جهت فرونشاندن گرسنگی خود چیزی بخورد. بعلاوه، این مواد غذایی یکی از آن خوراکی هایی هستند که به راحتی خورده شده و می توان آنها را در راه و یا به هنگامی که کار داشته باشید، به سادگی مصرف نمایید. بنابراین، موجب صرفه جویی زیادی در وقت می شوند. بسیاری از این خوراکی ها بعلاوه خیلی ارزان قیمت بوده به طوری که خرید آنها ارزان می باشد.

ایجاد تغییر در غذاهای روزمره

خوردن غذاهای ناسالم اگر تنها به جهت ایجاد تغییری در روال عادی برنامه غذایی باشد و قصد قرار گرفتن به اسم جزء اصلی رژیم غذایی را نداشته باشند، مسئله ای نخواهد داشت. چنانچه این رویکرد بکار رود و هر از گاهی از این خواراکی ها مصرف شود، تأثیر چندانی بر سلامت فرد نخواهند گذاشت. تنها اگر به طور مرتب خورده شوند، مشکل ایجاد می شود.

آشپزی سالم

غذاهای ناسالم و تولید شده خاصی وجود دارند که عمدتاً به طور ناسالم مملو از روغن و مواد زیانباری همانند سدیم زیاده از حد (که در نمک وجود دارد) تهیه می شوند تا بتوانند تاریخ مصرف طولانی تری داشته باشند. به جای آن، اگر مواد غذایی مانند چیپس سیب زمینی و یا آب میوه در دسترس بوفه های مدرسه قرار گیرند، دیگر نیازی به انتخابهای ناسالم خارج از مدرسه نیست. بنابراین همان طعم و شوق خوردن این هله هوله ها را بدون آنکه تسلیم انتخابهای ناسالم بشوید، می توان تجربه نموده و بچشید.

جنبه های منفی آن

د حالی که جوانب مثبت به طور عمده بر این واقعیت راسخ بود که این خوراکی ها، در دسترس بوده، به راحتی خورده می شوند و خوشمزه هم هستند، با این وجود تأثیرات منفی ای دارند که به لیست در آمده اند. اجازه دهید به جزئیات بیشتری در این بخش بپردازیم.

دارای ترکیبات ناسالم

غذاهای ناسالم مملو از سدیم، نمک و قند می باشند به طوریکه بتوانند مدت زمان بیشتری نگهداری شوند. این ترکیبات به علت آنکه نمی توانند تجزیه شوند، از این رو در بدن ایجاد رسوب می کنند. همراه با آن، این خوراکی ها بعلاوه از جذب مواد معدنی و مغذی جلوگیری نموده، در نتیجه به طور مستقیم بر سیستم ایمنی و متابولیسم و از جمله دیگر عملنمودهای فرد تأثیر می گذارند.

چاقی

یکی از اثرات اصلی غذاهای آماده یا همان فست فودها این است که منجر به چاقی می شوند. با کاهش یافتن فعالیت بدنی در این دوره زمانه، این خوراکی های ناسالم بیش از پیش به این مسائل می افزایند. آنها از تجزیه غذاها جلوگیری نموده و بنابراین موجب ایجاد لایه های چربی در بدن می شوند. همراه با آن، در مواد غذایی فاقد ارزش به طور معمول از کروبوهیدرات، نمک و قند فراوانی استفاده می کنند و مهمتر آنکه از هرگونه فیبر خوراکی و دیگر مواد مغذی ضروری عاری می باشند ـ تمام این عوامل منجر به چاقی بیشتر می شوند.

مسائل دیگر بهداشتی

مضاف بر افزایش چاقی، چندین معضل دیگر مرتبط با سلامتی وجود دارد که بعلاوه در حال گسترشند، به این علت که به ندرت می توان مواد مغذی را به وسیله مصرف این خوراکی ها بدست آورد. به علاوه برجای گذاشتن سلولهای چربی در بدن، این غذاها بعلاوه مقدار سوخت و ساز بدن را تغییر داده در نتیجه با خود انبوهی از مسائل را به همراه می آوردند. غیر از آن، غذاهای تولید شده و ناسالم معین شده است که عملکرد هورمونهای بدن را هم تغییر می دهند و در نتیجه به عدم تعادل هورمونی و اعتیاد به این خوراکی ها منجر می شوند. با مصرف مداوم و منظم، این غذاها هم می توانند به مقاومت نسبت به انسولین در فرد (که در نهایت می تواند به قند خون و دیابت نوع 2 بیانجامد)، مسائل قلبی مانند فشار خون بالا، مسائل کبدی و کلیوی، و ضعف سیستم ایمنی منجر شوند.

تأثیر بر روی عملکرد

محتوای قند و سدیم، یک چرخه بسیار ناسالمی را در سیستم بدن فرد آغاز می کنند. لحظه ای که فرد یکی از این خوراکی ها را بخورد، به طور ناگهانی قند زیادی در بدن بوجود خواهد آمد که به وی انرژی مضاعفی داده که موجب می شود او بیش فعال، عصبی و پرتکاپو شود. هنگامی که اثرات این خوراکی آغاز به محو شدن می نماید، شخص بی حال شده و هوشیاری او پایین می آید. و این تا زمانی که وعده دیگری از این خوراکی ها را بخورد ادامه دارد. بنابراین برای بدست آوردن انرژی وابستگی او به این خوراکی ها آغاز می شود. این امر نه تنها ایجاد وابستگی نسبت به این خوراکی ها را در وی بوجود می آورند، بلکه در دسترس نداشتن این خوراکی ها موجب پایین آمدن سطوح انرژی، عدم تمرکز و بی حالی می شود. تمامی این خوراکی ها اثر مستقیمی بر عملکرد دانش آموز می گذارد.

بعلاوه برخی بر این استدلال هستند که عده زیادی از بچه ها کوچکتر در مدارس ممکن است از اثرات مصرف این خوراکی های ناسالم اطلاعی نداشته باشند و امکان دارد به خوردن بیش از حد آنها به علت در دسترس بودنشان ادامه دهند. بنابراین، این مقوله آغاز تهدیدی را مطرح می سازد.

برنامه تازه میان وعده هوشمند در مدرسهی (وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا) USDA ، برنامه ای است که بر طبق قانون سال 2010 بچه ها سالم و رها از گرسنگی تنظیم شده است ـ تا برای تمام خوراکی هایی که در مدارس به فروش می رسند، استاندارهای تغذیه ای را ایجاد کنند. این امر میانِ برنامه دستورالعمل های تغذیه ای مبتنی بر علم و راه چاره های عملی ترویج تغذیه سالم در محوطه دانشگاه و مدارس تعادلی ایجاد می نماید. این برنامه به علت توصیه های انستیتوی پزشکی در پاسخ به پیشنهادی که در اوایل سال2013 مطرح شد، به انجام رسیده است.

ویژگی های خاص این برنامه شامل نوع غذایی است که بایستی خواستار داشته و هم بتوان از آن اجتناب کرد و بعلاوه استانداردهایی که شامل مقدار پرس غذا و محتوای کافئین موجود در آن است را مورد هدف قرار داده است. تا آنجا که به سنت های مهم مربوط می شود، این برنامه کاملاً انعطاف پذیر بوده و به آن اجازه داده شده است به مدت یک سال تحصیلی در مدارس اجرا شود ـ و به این منظور از پشتیبانی فنی و آموزشی هم برخوردارست. نکته مهم دیگر راجع به این برنامه، اجرای آن تنها در محوطه مدارس بوده و در خصوص فعالیتهای ورزشی و بعد از مدرسه بکار گرفته نمی شود.

مواردی که ذکر شد برخی از مباحث مهمی بودند که به اسم بخش اعظم موضوع جوانب مثبت و منفی خوراکی های ناسالم در مدارس بیان شد. بر اساس هر دو مورد (مزایا و معایب)، اکنون فرد می تواند، در این مورد نتیجه گیری های شخصی خود را که آیا عرضه این خوراکی ها در مدارس بایستی آزاد باشند و یا ممنوع گردند، داشته باشد. اما بیشتر از آن، این موضوع اهمیت می یابد که والدین بایستی برای بچه ها خود غذاهای متعادل و سالم تهیه نموده و آنها را از مضرات مصرف بالای هله هوله مطلع سازند. زمانی که به بچه ها آموزش داده می شود، آنها برای خود انتخابهای سالمتری را برخواهند گزید و تنها به این علت که در مدرسه یافت می شوند، به راحتی وسوسه خوردن این خوراکی ها در آنها ایجاد نمی شود.

منبع: راسخون

به "خوردن خوراکی های ناسالم در مدارس ـ جنبه های مثبت و منفی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوردن خوراکی های ناسالم در مدارس ـ جنبه های مثبت و منفی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید