برترین روش برای تهیه روغن کنجد فرابکر چیست؟

به گزارش وبلاگ موتناوه، روغن کنجد فرابکر طبیعی ترین نوع روغن کنجد است که فاقد افزودنی های شیمیایی بوده و بر سلامتی بدن انسان تأثیرات مثبت می گذارد. به طورکلی روغن های گیاهی دارای خواص مفید فراوانی هستند و یکی از موارد مهم در سبد غذایی هر خانوار به شمار می آیند. روغن گیاهی ازجمله روغن کنجد علاوه بر مصارف خوراکی، از فواید درمانی، بهداشتی و آرایشی نیز برخوردار است.

برترین روش برای تهیه روغن کنجد فرابکر چیست؟

در صورتی که هوادار روغن های گیاهی چه برای پخت و پز و چه برای مصارف دیگر هستید، بهتر است بدانید در حال حاضر روغنی که از دانه های گیاهی گرفته می گردد، به سه صورت تصفیه شده ، بکر و فرابکر تهیه می گردد. هر کدام از این روغن ها دارای خواص، ویژگی ها و موارد مصرف مخصوص به خود هستند و شما باید بسته به نیازتان، مورد مناسب را استفاده نمایید.

در مقاله حاضر، شرح مختصری از ویژگی های روغن کنجد تصفیه شده ، بکر، فرابکر و روش استخراج آن ها را ارائه نموده ایم و انواع روغن کنجد را نام برده ایم؛ بعلاوه به شما می گوییم که برترین روغن کنجد کدام است؟ در خصوص خواص روغن کنجد و برترین روش تهیه روغن فرابکر هم برایتان شرح خواهیم داد؛ پس تا سرانجام همراه ما باشید.

تفاوت روغن کنجد فرابکر با روغن کنجد بکر و معمولی

تفاوت روغن فرابکر کنجد با روغن کنجد تصفیه شده در چگونگی روش استخراج و فرایندهای بعدی است.روغن کنجد تصفیه شده با استفاده از حرارت بسیار زیاد تهیه می گردد و حاوی افزودنی های شیمیایی است، اما فراوری نوع فرابکر آن، تحت شرایط متفاوتی انجام می گیرد.

برترین روش تهیه روغن کنجد فرابکر، روش مکانیکی و فشار فیزیکی است که به آن روش پرس سرد می گویند. در روش پرس سرد، حالت طبیعی و مفید روغن کنجد حفظ می گردد؛ بعلاوه خواص دارویی و غذایی روغن کنجدی که به روش پرس سرد فراوری شده، بیشتر از روغن معمولی است. روغن کنجد بکر و فرابکر فقط در میزان اسید چرب آزاد خود تفاوت دارند.

روغن گیری کنجد با روش پرس سرد

در روش پرس سرد که برترین روش تهیه روغن کنجد فرابکر به شمار میرود، روغن فرآوری شده بسیار طبیعی است. دانه های کنجد در این روش تحت فشار فیزیکی قرار می گیرند؛ بعلاوه دمایی که به دانه ها اِعمال می گردد، بسیار کم است. حرارت پایین مانع از تحلیل رفتن پیوند های اولیه مواد مفید در روغن کنجد می گردد؛ در چنین شرایطی روغن، حالت طبیعی خود را حفظ می کند و مقاومت بالایی در برابر حرارت و پخت و پز دارد.

مرحله بعدی روش پرس سرد، خالص سازی روغن است، در این مرحله روغن فرآوری شده با استفاده از روش هایی مانند ته نشین شدن، و صاف کردن با فیلترهای پارچه ای کاملا عاری از مواد خارجی میگردد. به همین علت است که روغن کنجد پرس سرد بسیار شفاف و صاف است.

ویژگی های روغن کنجد فرابکر

روغن کنجد فرابکر دارای خواص ویژه ای است که آن را از سایر روغن های کنجد موجود متمایز می کند. روغن فرابکر نسبت به حرارت، مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. شما می توانید به جای روغن های معمولی، از روغن کنجد برای مصارف پخت و پز و سرخ کردن استفاده نمایید.

رنگ شفاف روغن کنجد فرابکر در هنگام سرخ کردن یا پخت و پز تغییر نمی کند؛ بعلاوه بوی مطبوع و دل نشین آن طعم غذا را خوشمزه تر می کند. هنگامی که از روغن کنجد برای سرخ کردن استفاده می کنید، ممکن است دود سیاهی از آن بلند گردد. لازم به ذکر است که این دود به علت وجود آنتی اکسیدان هایی است که در درون این روغن وجود دارد و ضرری برای سلامتی بدن ندارد. روغن کنجد را می توان برای صرف سالاد نیز به کار برد و مزه خوبی به سالاد می دهد.

خواص دارویی و تأثیر روغن کنجد بر سلامتی

روغن کنجد فرابکر علاوه بر مصارف خوراکی و غذایی، دارای خواص درمانی بسیار مؤثری است، این روغن حاوی ویتامین E است و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. دیگر ترکیبات روغن کنجد، سزامین، سزامولین و فیتوسترول است؛ وجود چنین ترکیباتی در روغن باعث شده است که پایداری آن در برابر اکسیداسیون بالا رود. از روغن کنجد جهت ماساژ درمانی پوست و برگرداندن لطافت و شادابی به آن، استفاده بسیاری می گردد.

بعلاوه نباید از نقش مؤثر خواص کنجد و روغن کنجد فرابکر در تأمین امگا3 برای خانمهای باردار است که به رشد و تکامل جنین در بدن مادر یاری می نمایند.

روغن کنجد و خواص ضد پیری

روغن کنجد فرابکر را در تهیه مواد آرایشی و بهداشتی پوست و مو به کار می برند؛ این روغن خاصیت ضد باکتری و ضد التهاب دارد. ویتامین E و آنتی اکسیدان موجود در روغن کنجد، در برابر صدمه و آسیبِ رادیکال های آزاد موجود در هوا از پوست محافظت می کند؛ به این ترتیب تأثیر ویژه ای در شفافیت و لطافت پوست دارد و مانع از پیری زودرس خواهد شد. روغن کنجد یک تغذیه نماینده عالی برای مو به شمار میرود. این روغن دارای تأثیرات مثبتی بر روی مو است. ماساژ روغن کنجد بر روی مو و پوست سر، جوانی و شادابی را به مو هدیه می دهد.

روغن کنجد و تنظیم چربی و فشار خون

یکی دیگر از خواص روغن کنجد، تأثیر آن در تنظیم چربی بدن است؛ بعلاوه مصرف روغن کنجد می تواند فشار خون را کاهش دهد. روغن کنجد فرابکر با کاهش سطح کلسترول بد موجود در خون و افزایش کلسترول خوب، مانع از بروز بیماری های متعددی خواهد شد.

روغن کنجد و پیشگیری از سکته قلبی

خاصیت قابل توجه دیگری که روغن کنجد نوع فرابکر دارد، جلوگیری از تصلب شرایین، بسته شدن رگ ها و انسداد عروق است، به این ترتیب با مصرف این روغن گیاهی می توان تا حد زیادی از بروز سکته قلبی جلوگیری نمود.

روغن کنجد و پیشگیری از سرطان

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در روغن کنجد فرابکر عامل مهمی در پیشگیری از انواع سرطان (سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان روده و ….) به شمار می آید.

طریقه مصرف روغن کنجد فرابکر

دقت داشته باشید که تغییر در عادت های غذایی باید با دقت انجام گیرد؛ بنابراین اگر قصد دارید از این نوع روغن کنجد، خصوصاً برای مصارف غذایی بهره ببرید، در ابتدا با میزان کم آغاز نمایید؛ سپس زمانی که به طعم روغن عادت کردید، کم کم در غذاهای دیگر و به میزان بیشتری از آن بهره ببرید. روش مصرف این روغن فرق چندانی با دیگر روغن ها ندارد، کافی است یک قاشق از روغن را در داخل ظرف مورد نظر ریخته و سپس بر روی حرارت ملایم قرار دهید و سایر مواد را در داخل آن بریزید؛ بعلاوه روغن کنجد یک طعم دهنده بسیار خوشمزه برای سالادهای مختلف است.

روغن کنجد چه مضراتی دارد؟

حالا که در خصوص خواص روغن کنجد و تأثیرات آن بر سلامتی و زیبایی بدن انسان گفتیم، در اینجا باید ذکر کنیم که مصرف روغن کنجد ممکن است برای بعضی افراد دارای عوارض جانبی باشد. مصرف نامناسب و غیر اصولی روغن ممکن است باعث افزایش وزن گردد؛ بعلاوه مصرف آن به افرادی که دچار واکنش های آلرژی هستند توصیه نمی گردد.

روغن کنجد قیمت مناسب را از کجا بخرم؟

تا اینجا با روغن کنجد و خواص و ویژگی های آن آشنا شدید. در صورتی که مایل به خرید روغن کنجد با قیمت مناسب هستید؛ باید یادآور شویم که قیمت روغن کنجد را نباید معیار خرید قرار دهید. همه ما می دانیم که تعداد فراوانی روغن در انواع و حجم گوناگون در فروشگاه های سطح شهر موجود است و هرکدام قیمت متفاوتی دارند. مسئله این است که قیمت این روغن ها باید با ماهیت آن هم خوانی داشته باشد. اگر احتمالا روغن گیاهی با قیمت بسیار پایین مشاهده کردید، باید در خصوص خالص و طبیعی بودن محتویات آن مطمئن شوید.

تشخیص روغن کنجد فرابکر از روغن کنجد تصفیه شده و یا بی کیفیت کار ساده ای نیست، با این حال با مطالعه نوشته های روی بطری و نگاهی به رنگ روغن می توانید در خصوص روش فرآوری و خالص بودن آن اطلاعاتی به دست بیاورید.

روغن کنجد فرابکر ورژن

روغن ورژن یکی از برترین برندهای روغن موجود در بازار است. برند ورژن با بیش از دو دهه سابقه در زمینه فراوری روغن های گیاهی و بهره مندی از تازهترین دستگاه ها و باتجربه ترین متخصصین، همیشه بالاترین کیفیت را به مشتریان خود ارائه می دهد.

روغن کنجد فرابکر تهیه شده در شرکت کشت و صنعت آبکار گلستان، بر اساس آخرین متد روز جهان فراوری می گردد؛ این شرکت با ترکیب روش های سنتی روغن گیری از دانه های روغنی و تکنولوژی های تازه، روغن های بسیار طبیعی و خالصی را به بازار عرضه می کند. شما می توانید در کنار کیفیت بالا، از قیمت متعارف و ارزان روغن کنجد فرابکر ورژن بهره مند شوید.

منبع: فوت و فن

به "برترین روش برای تهیه روغن کنجد فرابکر چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین روش برای تهیه روغن کنجد فرابکر چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید