آیا آخرالزمان اینترنت وای فای نزدیک است؟

به گزارش وبلاگ موتناوه، داستان هایی درباره یک آخرالزمان اینترنتی قریب الوقوع در هفته های اخیر در سراسر رسانه های اجتماعی دست به دست می گردد که ظاهرا با گزارش های گمراه کننده درباره ارسال کاوشگر ناسا به منظور جلوگیری از طوفان ویرانگر خورشیدی و بعلاوه تفسیرهای نادرست از مقاله منتشر شده به وسیله آن آژانس فضایی شروع شده است. ناسا اما کاوشگر خورشیدی پارکر را در واقع برای مطالعه خورشید راه اندازی نموده نه آن که گوشی های تلفن همراه ما را از خورشید نجات دهد. در واقع، وقوع یک آخرالزمان اینترنتی برای ویران کردن ارتباطات آنلاین مان در حال حاضر به مقدار انتشار آلبوم دیگری از ریحانا نزدیک نیست! به نوشته واشنگتن پست درجاتی از تداخل ارتباطی آسمانی یک احتمال واقعی است و از نظر فنی می تواند در نتیجه یک طوفان خورشیدی قوی که به زمین برخورد کند در آینده ایجاد گردد.

آیا آخرالزمان اینترنت وای فای نزدیک است؟

طوفان خورشیدی چیست؟

به گزارش وبلاگ موتناوه به نقل از ویک، طوفان خورشیدی هنگامی رخ می دهد که خورشید انفجارهای عظیمی از انرژی را در قالب شراره های خورشیدی و پرتاب توده های تاجی منتشر می کند. این پدیده ها جریانی از بارهای الکتریکی و میدان های مغناطیسی را با سرعتی در حدود سه میلیون مایل در ساعت به سمت زمین می فرستند.

هنگامی که مواد خورشیدی از خورشید به مغناطیس کره زمین برخورد می کنند دارای این ظرفیت بالقوه می باشند که به اصطلاح طوفان های ژئومغناطیسی قوی ایجاد کنند که باعث خاموشی و شکست شبکه در زمین می گردد. برای مثال، در سال 1859 میلادی یک طوفان شدید خورشیدی موسوم به کارینگتون برخورد تشعشاتی از انفجارهای سطحی خورشید را موجب شد. آن طوفان شدید خورشیدی تقریبا انرژی ای معادل 10 میلیارد بمب اتمی یک مگاتونی را آزاد کرد. جریان قدرتمند ذرات خورشیدی پس از برخورد به زمین سیستم های تلگراف را در سراسر دنیا سوزاند و باعث شد شفق هایی درخشان تر از نور ماه کامل تا جنوب کارائیب ظاهر شوند. سال ها بعد در سال 1989 میلادی یک اختلال خورشیدی مشابه باعث قطعی برق 12 ساعته در کبک در کانادا شد که به تعطیلی مدارس و مراکز کسب و کار انجامید.

امروزه وقوع یک طوفان خورشیدی چگونه می تواند ما را تحت تاثیر قرار دهد؟

ناسا اعلام نموده با توجه به ماهیت به هم پیوسته دنیای بسیار دیجیتالی مان طوفان خورشیدی کارینگتون در سال 2023 میلادی تاثیرات شدیدتری خواهد داشت مانند وقفه های گسترده الکتریکی، خاموشی مداوم و قطعی در ارتباطات دنیای. آشوب تکنولوژیکی ناشی از آن می تواند اقتصادها را فلج کند و امنیت معیشت مردم را در سراسر دنیا به خطر بیاندازد. بر اساس برآوردهای ناظر اینترنت Net Blocks یک روز از دست دادن اتصال ممکن است بیش از 11 میلیارد دلار برای ایالات متحده هزینه داشته باشد.

آیا ممکن است یک آخرالزمان اینترنتی رخ دهد؟

احتمال آن وجود دارد با این وجود کارشناسان می گویند این احتمال زیاد نیست. دلیل آن یک مورد است: طوفان های خورشیدی قدرتمند مانند رخداد کارینگتون صرفا انتظار می رود هر 500 سال یکبار رخ دهند.

علاوه بر این، بسیاری از توجهات اخیر به این موضوع در نتیجه مقاله ای که ناسا در ماه مارس منتشر کرد ایجاد شده است. ناسا در آن مقاله نحوه استفاده از هوش مصنوعی برای پیش بینی آب و هوای فضایی خطرناک را برجسته ساخته بود. در آن مقاله به اصطلاح آخرالزمان اینترنتی اشاره نشده اما هم به رویداد کارینگتون و هم خاموشی کبک اشاره شده و به پیامدها ممکن در صورت وقوع پدیده ای مشابه آن رخدادها در برهه زمانی فعلی اشاره نموده است. ناسا با بکارگیری هوش مصنوعی امیدوار است بتواند طوفان های خورشیدی را تا 30 دقیقه پیش از وقوع آن رخداد پیش بینی کند و به اپراتورهای شبکه برق و شرکت های مخابراتی زمان بدهد تا سیستم های خود را به شرایط آفلاین منتقل نموده و از بروز آسیب بیش تر جلوگیری کنند.

طبق گفته سایت Space.com بیشتر دروغ های آنلاین در خصوص امکان وقوع آخرالزمان اینترنتی قریب الوقوع به مقاله ماه مارس و هم چنین تحقیقی صورت گرفته در اوایل امسال اشاره دارند تحقیقی که در آن اشاره شده که خورشید ممکن است به حدبیشتر خورشیدی خود یا اوج چرخه فعالیت 11 ساله در سال 2024 میلادی برسد که یک سال زودتر از حد انتظار محسوب می گردد.

سایت Space.com در این باره می نویسد:در حالی که دانشمندان در واقع انتظار دارند طوفان های خورشیدی بزرگ پس از رسیدن فعالیت های خورشیدی به اوج خود رخ دهند هیچ مدرکی برای حمایت از شایعات وایرال شده مبنی بر آن که طوفان خورشیدی بزرگ بعدی باعث آفلاین شدن اینترنت گردد وجود ندارد.

هراس آنلاین مشابهی با کار صورت گرفته به وسیله کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا مرتبط است که به گفته واشنگتن پست برای تحقیق در خصوص فیزیک خورشید به منظور درک بهتر بادها و طوفان های خورشیدی برنامه ریزی شده و نه به منظور جلوگیری از خاموش شدن اینترنت وای فای آن گونه که بعضی از کاربران در تیک تاک می خواهند شما باور کنید!

سایت خبری یو اس ای تودی اشاره می نماید که ناسا دست کم از سال 2009 میلادی نسبت به اختلال احتمالی ارتباطات ناشی از طوفان ها و بادهای خورشیدی هشدار داده است. بنابراین، در حالی که درجاتی از بروز هرج و مرج اتصال ممکن است با این وجود، ناسا هنوز به طور رسمی آخرالزمان اینترنتی قریب الوقوع را اعلام ننموده است.

ویشال اوپندران ستاره شناس و فیزیکدان می گوید:اکنون با استفاده از هوش مصنوعی می توان پیش بینی های دنیای سریع و دقیق انجام داد و در صورت وقوع یک طوفان خورشیدی می توانیم تصمیم گیری کنیم و از بروز تخریب شدید جلوگیری نموده و مقدار تخریب را به حداقل رسانده و یا حتی از بروز آن جلوگیری نماییم.

منبع: فرارو

به "آیا آخرالزمان اینترنت وای فای نزدیک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا آخرالزمان اینترنت وای فای نزدیک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید