آمادگی وزارت خارجه برای همکاری به منظور پیشبرد دیپلماسی علمی

به گزارش وبلاگ موتناوه، فارس نوشت: وزیر امور خارجه از آمادگی همه بخش های وزارت امور خارجه برای همکاری با نهادها و سازمان های ذیربط به منظور توسعه، تسهیل و پیشبرد دیپلماسی علمی اطلاع داد.

آمادگی وزارت خارجه برای همکاری به منظور پیشبرد دیپلماسی علمی

اولین همایش رؤسای دانشگاه ها و مسؤولان بین الملل دانشگاه های کشور با عنـوان دیپلماسی علمی در سیاست خارجی؛ ظرفیت ها و روینمودها روز یکشنبه پنجم شهریور ماه به میزبانی وزارت امور خارجه و با حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، تهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، خیاطان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونان وزرا و مدیران ارشد وزارتخانه ها و رؤسای دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم و دانشگاه های علوم پزشکی برگزار گردید.

مهمان ویژه این نشست خانم علم الهدی عضو شورای راهبردی دیپلماسی علمی بود.

در این همایش یک روزه علاوه بر بحث و گفتگو در مورد ظرفیت ها، برنامه ها، چالش ها و محدودیت های موجود در مسیر همکاری بین المللی دانشگاه های کشور، بر لزوم همکاری های مشترک وزارتخانه های مسؤول و دانشگاه ها با هدف به کارگیری ظرفیت های علمی درخور تحسین کشور در راستای تامین منافع ملی تأکید شد.

در این نشست خانم علم الهدی عضو شورای راهبردی دیپلماسی علم کشور طی سخنانی با اشاره به مزیت نسبی علم در کشورمان که همان همراهی علم و اخلاق است، بر ضرورت همراهی هم افزای بدنه سیاسی و علمی کشور تأکید کرد و اضافه کرد: با تدوین راه حلهای دقیق و درست می توان از ظرفیت های هر دو بخش جهت ارتقای بهره وری استفاده کرد.

وی بعلاوه برنامه ریزی برای آینده نگری در حوزه علم و سرمایه گذاری درازمدت در این حوزه را خواهان شد.

در بخش دیگر نشست طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد، خیاطان، زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری و عین الهی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نقش دیپلماسی علم در یاری به تصمیم سازی در سیاست، بر کوشش برای برطرف محدودیت های موجود در حوزه دیپلماسی علمی به وسیله تسهیلگری تأکید کردند.

وزیر علوم با تأکید بر اینکه برای توسعه تعاملات علمی و بین المللی به راهبردها و راه حلهای کارشناسی و تخصصی احتیاج است، گفت: وزارت علوم در این خصوص 10 راه حل طراحی نموده است.

وی اضافه کرد: برای تحقق هر یک از راهبردهای مذکور احتیاج است راه حلهای عملیاتی طراحی و اجرا گردد و در مواردی باید قوانین و مقررات لازم تدوین و تصویب گردد و یا در مواردی قوانین موجود مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.

طهرانچی با اشاره به ظرفیت علمی و تحقیقاتی گسترده دانشگاه آزاد اسلامی، سهم این دانشگاه در شعب بین الملل و برون مرزی را تبیین کرد.

در ادامه روح الله دهقانی فیروز آبادی معاون علمی فناوری رئیس جمهور با اشاره به نقش موسسات دانش بنیان در توسعه دیپلماسی علم اضافه کرد: علم و فناوری زبان مشترک همه در دنیاست و به همین علت توجه و تمرکز بر علم و فناوری در دولت سیزدهم به طرز چشمگیری پررنگ شده است و به همین دلیل به صورت تخصصی برای همه اجزای علمی کشور از دانشگاه ها و نهادها برنامه ریزی نموده ایم و امیدواریم در آینده ای نزدیک به نتایج مورد انتظار دست یابیم.

در سرانجام هم حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه با اشاره به ایجاد بخش دیپلماسی دانش با حضور نوری وزیر پیشین آموزش و پرورش در وزارت امور خارجه و کوهکن استاد دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور دیپلماسی علمی و فناوری وزیر خارجه، الهام امین زاده استاد دانشگاه تهران و مشاور حقوق بین الملل وزیر خارجه، از عزم دستگاه دیپلماسی برای توجه بیشتر به دیپلماسی علمی اطلاع داد.

وزیر خارجه اضافه کرد: از آنجایی که امروزه با تحول در نظم و نظام بین المللی روبرو هستیم و دنیا در حال طی مسیر به سمت ایجاد یک نظام چندجانبه گرایانه است، دولت ها در تصمیم گیری های کلان و حساس به نتایج تحقیقاتی به دست آمده از موسسات پژوهشی و علمی در موضوعات مختلف توجه ویژه دارند.

امیرعبدالهیان بعلاوه با اشاره به تغییر مفهوم قدرت، قدرت علم و فناوری برتر در جمهوری اسلامی ایران را مایه مباهات و افتخار ملی خواند و اضافه کرد: اکنون در فضای بین المللی شاهد اذعان کشورها به قدرت علم و دانش در ایران هستیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه امروز مراکز علمی جمهوری اسلامی ایران پرچم علم و فناوری را با اقتدار بالا برده است، سهم دانشگاه آزاد اسلامی را در عرصه بین المللی مهم خواند و از آمادگی تمام بخش های وزارت امور خارجه برای همکاری با نهادها و سازمان های مربوط جهت توسعه، تسهیل و پیشبرد دیپلماسی علمی اطلاع داد.

311311

منبع: خبرآنلاین

به "آمادگی وزارت خارجه برای همکاری به منظور پیشبرد دیپلماسی علمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی وزارت خارجه برای همکاری به منظور پیشبرد دیپلماسی علمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید