کشف سدی از دوران روم باستان در ترکیه

به گزارش وبلاگ موتناوه، مسئول گروه حفاظت و بازسازی میراث فرهنگی ترکیه در این باره می گوید: از سال 2017 میلادی بررسی های سطحی و مقطعی در این منطقه آغاز شده تا کارشناسان بتوانند منطقه را بیشتر واکاوی کرده و به کشفیات فرهنگی و تاریخی جدیدی دست پیدا کنند. هدف از این واکاوی آن است که تمام میراث به صورت کامل و دقیق شناسایی شده و همچنین محل سکونتگاه های اطراف پارک ملی بزداگ تعیین شوند.

کشف سدی از دوران روم باستان در ترکیه

یک تیم متخصص و کارشناس 10 نفره مسئول این واکاوی شده اند و درپی کارهایی که در زمینی به مساخت تقریبی 60 هزار مترمربع انجام داده اند، پیروز شدند این سد دوران روم باستان را کشف کنند.

البته باید یادآور شد که چند سال پیش، بخشی از جاده Via Sebaste که آن هم مربوط به دوران روم باستان بود نیز در این منطقه کشف شده که پس از مدت ها بررسی، کارشناسان متوجه شدند که نیاز آبی ارتش که از این جاده عبور می کردند، از طریق ساخت این سد برطرف می شده است.

در واقع می توان گفت این جاده و سد مسیرهایی بوده که از امپراتوری روم تا سلجوقیان عثمانی از آن ها استفاده کرده و بهره مند می شدند.

مسئول گروه حفاظت و بازسازی میراث فرهنگی ترکیه در ادامه اظهار کرد: در حال انجام مطالعات اسکن لیزری مربوط به سد هستیم. پس از عکس های هوایی و اندازه گیری های دقیق، در تلاش هستیم تا با تهیه برنامه کلی این منطقه، شبکه استقرار آن را پیدا کنیم. پیش بینی می کنیم که چنین سد بزرگی نه تنها برای تامین آب مورد نیاز در هنگام استقرار نیروها، بلکه برای مردم ساکن در منطقه نیز مورد استفاده قرار می گرفته است. این سد دارای حوضه آب بسیار بزرگی است و سازه مهمی دارد که می تواند نیاز آب منطقه را برآورده کند.

لازم به ذکر است، به دلیل آن که این سد در منطقه ای دست نخورده بوده، کاملا حفظ شده که دست نخورده بودن آن نیز یک مزیت بزرگ است. این منطقه یکی از مناطق مهمی محسوب می شود که از زمان های بسیار قدیم دامداری در آن انجام می شده است. از این رو مسئولان ترکیه درنظر دارند تا ارزیابی های لازم را انجام داده و آن را به یک منطقه توریستی تبدیل کنند.

منبع: گردشبان

به "کشف سدی از دوران روم باستان در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سدی از دوران روم باستان در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید