کاروانسرای فخرآباد به عنوان توقفگاه تابستانی شناخته می شده است

به گزارش وبلاگ موتناوه، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین گزارشات بدست رسیده، کاروانسرای فخرآباد به عنوان توقفگاه تابستانی شناخته می شده است.

کاروانسرای فخرآباد به عنوان توقفگاه تابستانی شناخته می شده است

به سراغ کاروانسرای فخرآباد در شهرستان بجستان، بخش یونسی، روستای فخر آباد می رویم، این اثر به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروانسرای فخرآباد به لحاظ دارا بودن تزئینات معماری یکی از منحصر بفردترین کاروانسراهای استان خراسان رضوی است.

رباط فخرآباد یکی از منطقه ها تاریخی در روستای فخرآباد بوده که در شهرستان بجستان در استان خراسان رضوی واقع شده است.

این بنای تاریخی مربوط به دوره قاجار است. تزئینات جالب توجه این رباط استفاده از آجرهای با پخت ناقص است که با تلفیق آن با آجرهای معمولی اشکال هندسی زیبایی در قسمت پیشانی سردر ورودی و بخش شاه نشین آن بوجود آمده و از معماری زیبای آن شامل سردر ورودی ایوانچه های طرفین ورودی به عنوان توقفگاه تابستانی، شاه نشین، فضای اصطبل، بارانداز و صحن است.

پلان بنای کاروانسرای فخرآباد مربع شکل دارای چهار ایوان و یک هشتی ورودی است که دو ایوان شاه نشین در دو ضلع شمال غربی و جنوب شرقی هستند. بعلاوه در پشت شاه نشین ها دو تالار سرتاسری واقع شده است که به دو طرف ورودی و نیز پشت ایوان ضلع شرقی امتداد یافته است.

در گذشته، در روستای فخرآباد دو کاروانسرا وجود داشت که کاروانسرای دوره صفوی آن در سالهای گذشته تخریب شد و این کاروانسرا متعلق به دوره قاجار و یا قبل از آن می باشد.

منبع: همگردی

به "کاروانسرای فخرآباد به عنوان توقفگاه تابستانی شناخته می شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسرای فخرآباد به عنوان توقفگاه تابستانی شناخته می شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید