چگونه با کودک مبتلا به لکنت زبان رفتار کنیم؟

به گزارش وبلاگ موتناوه، اختلال در گفتار به صورت وقفه یا گیر، تکرار کلمه یا بخشی از کلمه یا کشیده شدن بیش از مقدار صدا اتفاق عجیب و غریبی نیست، اما وقتی مقدار این اختلالات آن قدر زیاد گردد که روند طبیعی گفتار را با مشکل روبرو کند، دیگر با روان نبودن موقتی گفتار روبرو نیستیم، بلکه با پدیده ای به نام لکنت زبان روبرویم.

چگونه با کودک مبتلا به لکنت زبان رفتار کنیم؟

از لکنت زبان کودک به عنوان یک اختلال گفتاری یاد می گردد، این اختلال معمولا در بچه هایی که صحبت کردن را به تازگی آغاز نموده اند امری طبیعی است، اما گاهی وقفه افتادن بین کلمات و گیر کردن کلمات هنگام صحبت کردن منجر به نگرانی خانواده ها می گردد، در این مطلب به آنالیز عوامل ایجاد لکنت زبان خواهیم پرداخت و کوشش می کنیم به این پرسش ها پاسخ دهیم لکنت زبان در بچه ها چیست و چطور تشخیص داد می گردد؟ چطور باید با لکنت زبان کودک برخورد کرد؟ درمان لکنت زبان به چه شکل است؟

طبق تحقیقات صورت گرفته لکنت زبان حدود 5 تا 10درصد از بچه ها در سنین 2 تا 6 سالگی را درگیر می نماید. لکنت زبان کودک در اغلب موارد به بزرگسالی کشیده نمی گردد و در همان کودکی و با رشد کودک و پیشرفت آن ها در ادای کلمات، رفع می گردد.

دلیل کنت زبان چیست؟

هنوز به صورت دقیق تعیین نیست که چرا بعضی بچه ها دچار لکنت زبان می شوند، اما به صورت کلی عوامل مختلفی در ایجاد گرفتگی زبان نقش دارند. بعضی از دلایل لکنت عبارتند از، ژنتیک و سابقه خانوادگی، ناهنجاری در سیستم کنترل حرکتی تکلم، آسیب مغزی، مسائل مربوط به اعصاب و عوامل نوروفیزیولوژیک مثل اختلالات ساختاری و عصبی درون مغز علاوه بر این ها دلیل گرفتگی زبان را می توان در موارد دیگری نیز جست و جو کرد. فشار عصبی بالا، آسیب مغزی، ضربه روحی ناگهانی و اختلال اضطراب اجتماعی هم می توانند باعث قفل شدن زبان شوند.

فرد در شرایطی مانند هیجان زدگی، خستگی، استرس و عجله یا تحت فشار بودن ممکن است لکنت زبانش بدتر گردد. بعلاوه قرار گرفتن در موقعیت هایی مانند صحبت کردن در جمع یا پشت تلفن برای فردی که دچار لکنت است سخت است. بچه ها مبتلا به لکنت خفیف نیز، اغلب از لکنت زبان خود بی اطلاع هستند مگر آنکه در شرایط سخت قرار بگیرند. حرکات صورت، اضطراب و لکنت زمانی ایجاد می گردد که از آن ها خواسته می گردد صحبت نمایند.

در صورت مشاهده لکنت زبان در کودک، اولین کار این است که موضوع را با پزشک کودکتان در میان بگذارید تا در صورت لزوم شما را به یک متخصص گفتاردرمانی ارجاع دهد. افراد دارای لکنت زبان از نظر هوش و استعداد با دیگران تفاوت ندارند و باور های غلطی که آن ها را افرادی خجالتی، عصبی، حساس، عجول یا درون گرا عنوان می نمایند ریشه و اساس علمی ندارد.

چگونه با کودک دارای لکنت زبار رفتار کنیم؟

راه کار هایی وجود دارد که با استفاده از آن ها والدین می توانند به درمان یا کاهش لکنت زبان بچه ها خود یاری نمایند؛ مراقب باشید در صحبت کردن با کودک دارای لکنت زبان از تمام کردن جمله های کودک خودداری کنید و به او فرصت کامل کردن حرف هایش را بدهید.

حواستان باشد هرگز وسط حرفش نپرید و از او نخواهید سریع تر یا آرام تر حرف بزند. هنگام حرف زدن به چشم های کودک نگاه کنید و یاری کنید او هم با مخاطبش ارتباط چشمی برقرار کند.

ابراز محبت و علاقه به کودکی که دارای لکنت زبان است باید همیشه مورد توجه اعضای خانواده قرار گیرد و باید با علاقه حرف زدن این کودک را دنبال کنید. سعی کنید در زمان حرف زدن با کودک با او در آرامش و شمرده حرف بزنید، بعلاوه سعی کنید از به کار بردن عبارات سخت و تبادل نظر های طولانی خودداری کنید.

سعی کنید در زمان تنهایی بیشتر با او صحبت کنید و زمانی که کاری را از او می خواهید و کودک پاسخ دادن کودک چند ثانیه زمان برد او را به دلیل لکنتش سرزنش یا تحقیر نکنید و گفتار آهسته و یکنواخت را برایش الگوسازی کنید.

باید برای این بچه ها وقت بگذارید و با عجله با او حرف نزنید. سعی کنید به حرف هایش بازخورد های متناسب غیرکلامی مانند تکان دادن سر بدهید و با حوصله به او گوش دهید و خودتان هم سرعت حرف زدنتان را پایین بیاورید.

معمولا همه بچه ها از به کار بردن عبارات سخت پرهیز می نمایند، اما باید به کودک دارای لکنت زبان یاری کنید از گفتن بعضی کلماتی که برایش سخت است فرار نکند و از ادا کردنشان نترسد و به او بفهمانید لازم نیست از کلمه های جایگزین به جای کلماتی استفاده کند که گفتنشان برای او سخت تر است.

این نکته را در نظر داشته باشید تند و سریع با کودک حرف نزنید، چون با این کارتان او را آشفته و گیج می کنید. اول مطمئن شوید که کودکتان حرف شما را به درستی فهمیده است و بعد منتظر پاسخ و واکنشش باشید.

برای کودک محیطی آرام و دور از استرس برایش فراهم کنید و سعی کنید نگرانی و اضطراب هایتان را به او منتقل نکنید.

در انتها باید بدانید، روانشناسی بچه ها به خوبی می تواند با انجام درمان های متفاوت و برگزاری جلسات گفتار درمانی لکنت زبان بچه ها را در همان سنین پایین رفع نمایند لذا در صورتی که با لکنت زبان شدید کودک روبرو شدید از روانشناسان کودک یاری بگیرید.

منبع: فرارو

به "چگونه با کودک مبتلا به لکنت زبان رفتار کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با کودک مبتلا به لکنت زبان رفتار کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید