چالش های دریافت وام اشتغال زایی از سامانه سیتا

به گزارش وبلاگ موتناوه، برخی فعالان بخش کشاورزی که برای دریافت تسهیلات تبصره 18 یا همان وام اشتغال زایی مناطق محروم در سامانه سیتا ثبت نام کرده اند، از افزایش نرخ بهره تسهیلات اعطا شده از طریق این سامانه گلایه دارند. حامد تقوی یکی از فعالانی است که قبل از بسته شدن یکباره سامانه سیتا برای دریافت تسهیلات با سود هفت درصد در سامانه سیتا ثبت نام می کند؛ اما بعد از بازگشایی مجدد سامانه به او اعلام می شود که نرخ بهره وام های اعطایی دو برابر شده است. این مسئله فعالان بخش کشاورزی را نگران کرده است. به گفته تقوی با وجود آنکه تعداد زیادی از متقاضیان به دلیل شرایط مالی انصراف داده اند، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی کمبود منابع مالی را دلیل این افزایش نرخ بهره اعلام کرده اند. محمد خالدی، مدیرکل دفتر امور مالی وزارت جهاد کشاورزی، در این باره به شرق می گوید: تسهیلات سامانه سیتا به صورت تلفیقی با استفاده از منابع سازمان برنامه و بودجه و منابع صندوق توسعه ملی پرداخت می شد. او اضافه می کند: از آنجا که منابع یارانه ای سازمان برنامه و بودجه در سال جاری تمام شد، دیگر نتوانستیم با نرخ های قبل تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

چالش های دریافت وام اشتغال زایی از سامانه سیتا

هرگاه بحث اشتغال زایی در مناطق روستایی مطرح می شود، نام وزارت جهاد کشاورزی در سر لیست وزارتخانه های مؤثر در ایجاد شغل برای مردم قرار می گیرد. از آنجا که تصور می شود اگر زمین مجانی برای کشاورزی فراهم شود، فرد با کمترین میزان سرمایه گذاری و تجربه می تواند مشغول به کار شود، نام وزارت جهاد کشاورزی در سر لیست اشتغال زایی قرار می گیرد؛ در حالی که واقعا این طور نیست و این رویه تا به امروز منجر به بهبود شرایط اشتغال در روستاها نشده است. وزارت جهاد کشاورزی تسهیلات تبصره 18 را از طریق سامانه ای به نام سیتا توزیع می کند؛ اما حامد تقوی دکترای محیط زیست و فعال بخش کشاورزی که قصد داشته است با استفاده از این تسهیلات گلخانه احداث کند، به شرق می گوید: سامانه سیتا یکباره در اسفند بسته شد و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی گفتند این سامانه به دلیل مسائل نرم افزاری بسته شده است.

او اضافه می کند: حدود یک ماه قبل این سامانه که به دلیل مسائل آی تی بسته شده بود، باز شد و کسانی که در این سامانه ثبت نام کرده بودند، در این مدت برای دریافت وام مستأصل مانده بودند.

به گفته تقوی زمانی که سامانه باز می شود، اگرچه تسهیلات ساخت گلخانه طبق اعلام قبلی قرار بود به متقاضیان با سود هفت درصد برای مناطق کم برخوردار و سود 9 درصد برای مناطق برخوردار اختصاص یابد؛ اما سازمان جهاد کشاورزی به افرادی که در صف مانده اند، اعلام می کند که سود تسهیلات مناطق کم برخوردار از هفت به 14 درصد افزایش یافته است.

دریافت وام تبصره 18 از طریق سامانه سیتا

این فعال بخش کشاورزی می گوید: میزان وامی که برای ساخت گلخانه و فعالیت های کشاورزی اختصاص می یابد، بستگی به نوع طرح و پروانه دریافتی دارد. اگر طرح را نظام مهندسی تأیید و برای آن پروانه صادر کند، شامل اخذ وام از منابع سامانه سیتا می شود.

او ادامه می دهد: پس از تأیید طرح، افراد می توانند از وام تبصره 18 با ثبت نام در سامانه سیتا استفاده کنند. اعتبارات این وام از محل صندوق توسعه ملی تأمین می شود. سه بانک عامل یعنی پست بانک، بانک کشاورزی و بانک توسعه تعاون این تسهیلات را توزیع می کنند.

تقوی عنوان می کند: در سالی که با نام جهش تولید نام گذاری شده است، یکباره نرخ بهره وام گلخانه را افزایش داده و از هفت به 14 درصد رسانده اند.

او درباره دلیل افزایش نرخ بهره وام تبصره 18 می گوید: وزارت جهاد کشاورزی به ما گفت که محدودیت منابع داریم؛ در صورتی که کلی از افراد انصراف داده اند؛ زیرا نرخ تجهیزات افزایش یافته است.

گران شدن تجهیزات گلخانه

این فعال بخش کشاورزی با اشاره به تغییر نرخ تجهیزات در مدتی که سامانه سیتا بسته شده بود، یادآور می شود: وام هایی که به ما اختصاص می یافت، وام راه اندازی بود. باید جواز تأسیس ارائه بدهید تا وام دریافت کنید. او بیان می کند: قرار بود برای طرح توجیهی من، یک میلیاردو 200 میلیون تومان وام بدهند. در حال حاضر همه چیز سه برابر شده است و اگر بخواهم همان طرح توجیهی را اجرا کنم، باید سه میلیارد تومان هزینه کنم. به گفته تقوی تجهیزات گلخانه خارجی است و با تغییرات نرخ دلار در ارتباط است. وزارت جهاد کشاورزی به جای اینکه میزان وام ها را افزایش دهد که افراد بتوانند طرح های خود را اجرا کنند، نه تنها سقف وام را افزایش نداده؛ بلکه نرخ سود وام را هم بالا برده است. او یادآور می شود: در سازمان جهاد کشاورزی به ما اعلام شد که می توانند سقف وام را افزایش دهند. اگر منابع در اختیار ندارند و به دلیل نبود منابع نرخ بهره را افزایش داده اند، چگونه می توانند سقف وام را بالا ببرند.

به گفته این فعال بخش کشاورزی اگر کسی دو میلیارد تومان وام بگیرد، با نرخ بهره 14 درصد باید سه میلیاردو 400 میلیون تومان پس بدهد. البته به شرطی که در مدت 60 ماه اقساط وام خود را پرداخت کند. باید یک میلیاردو 400 میلیون روی رقمی که وام گرفته است، بگذارد. خیلی ها از دریافت وام انصراف دادند؛ زیرا این رقم خیلی وحشتناک است.

صندوق توسعه مصوبه ای برای افزایش نرخ وام ندارد

از آنجا که منابع سامانه سیتا از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تأمین می شود، در تماس با روابط عمومی این مجموعه تلاش کردیم ببینیم آیا مصوبه ای برای افزایش نرخ بهره از سوی این صندوق وجود داشته است یا خیر. رضا لیاقت ورز، مدیر روابط عمومی صندوق توسعه ملی، در گفت وگو با شرق اعلام می کند: بخش اعتبارات صندوق، مصوبه ای برای تغییر نرخ وام نداشته است. او اضافه می کند: سامانه سیتا تحت نظارت صندوق نیست. این سامانه تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی است. باید دید بستر قانونی آنها به چه شکل است. چیزی که من پرس و جو کردم، صندوق تغییر نرخی انجام نداده است.

سازمان برنامه پول نداشت

محمد خالدی، مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، نیز در واکنش به اظهارات فعالان بخش کشاورزی درباره افزایش درصد نرخ وام های کشاورزی عنوان می کند: قرار بود منابع در نظر گرفته شده برای تبصره یک قانون بودجه سال 97، به صورت هفت درصد و 9 درصد بهره به متقاضیان اختصاص یابد. البته برای این مسئله تا سقفی منابع را بسته بودیم و قرار بود یارانه اش را سازمان برنامه و بوجه تأمین کند.

او ادامه می دهد: تسهیلات مثل بودجه نیست. دریافت وام فرایندی را طی می کند؛ به همین دلیل ثبت نام را باز می گذاریم و دو تا سه برابر منابع فرایند ثبت نام را طی می کنند؛ زیرا خیلی ها حین ثبت نام و معرفی به بانک و حتی در بانک، به دلیل اینکه ممکن است مجوزهای لازم را نداشته باشند، ریزش می کنند یا خودشان به هر دلیلی پشیمان می شوند.

خالدی بیان می کند: بنابراین آمار معرفی شده ها همیشه بیشتر است. در مقطعی توانستیم یارانه را از طریق سازمان برنامه تأمین کنیم. انتظار داشتیم سال بعد هم منابع جدیدی را بگیریم که متأسفانه در سال جدید، چون منابع یارانه ای تمام شد، عملا امکان ارائه وام به صورت تلفیقی وجود نداشت.

به گفته او سازمان برنامه و بودجه یارانه ای را از محل منابع خودش تأمین و در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می داده است؛ اما چون این یارانه حذف شده است، وزارت جهاد کشاورزی ناچار می شود درصد وام را بالا ببرد.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی می گوید: وام سامانه سیتا تلفیق منابع صندوق توسعه ملی با منابع یارانه ای و ترجیحی است.

او یادآور می شود: از آنجا که یارانه تأمین نشد، نتوانستیم وام را با نرخ قبلی در اختیار متقاضیان قرار دهیم؛ البته تا سقف تسهیلاتی را که تعیین کرده بود، برای گلخانه وام یارانه ای دادیم. این منابع که تمام شد، سازمان برنامه و بودجه گفت که برای گلخانه نمی توانیم بیشتر از این کمک کنیم.

منبع: شرق

منبع: تجارت نیوز

به "چالش های دریافت وام اشتغال زایی از سامانه سیتا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش های دریافت وام اشتغال زایی از سامانه سیتا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید