ممنوعیت اقامت شبانه در آشوراده ، برای تفرج گردشگران مجوز صادر می گردد

به گزارش وبلاگ موتناوه، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اقامت شبانه در محدوده اراضی ملی 22 هکتاری پیش بینی و برخی از کاربری ها به دلیل ناهمخوانی با آن محدوده موجب نگرانی سازمان حفاظت محیط زیست شده بود که حذف شدند.

ممنوعیت اقامت شبانه در آشوراده ، برای تفرج گردشگران مجوز صادر می گردد

به گزارش وبلاگ موتناوه، حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره طرح طبیعت گردی آشوراده اظهار کرد: یک اصل تایید شده علمی در دنیا است که طبیعت گردی در نگاه کلان می تواند ابزار مناسبی برای حفاظت از محیط زیست باشند اما اینکه ما چه قدر بتوانیم از این ظرفیت کشور استفاده کنیم، بستگی به نظارت و چارچوب های سازمان حفاظت محیط زیست دارد.

وی اضافه نمود: اگر نظارت مناسب به وسیله سازمان حفاظت محیط زیست و دستگاه های مرتبط تاثیرگذار دیگر در این زمینه انجام گردد، می تواند رونق مالی مناسب را برای کشور و جامعه به همراه داشته باشد و منجر به بهبود حفاظت محیط زیست گردد.

چرا طرح گردشگری آشوراده متوقف شد؟

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مناسب بودن این طرح کاملاً بستگی به نحوه نظارت ما دارد، تاکید نمود: ما درباره آشوراده با یک مسئله مهم روبرو بودیم. مجوز قطعی طرح طبیعت گردی آشوراده سال 97 صادر و حتی منجر به عقد قرارداد شده بود اما به دلیل ایرادی که شورای عالی شهرسازی به ما گرفت کار متوقف شد. آن ایراد هم به گونه ای نبود که اصل مجوز را ابطال کند.

وی ادامه داد: رئیس جمهوری در بازدید از آشوراده دستور داد که این مسئله پیگیری و حل گردد بنابراین ما جلسات متعدد و فشرده ای را برگزار کردیم. ایرادات حقوقی و حساسیت هایی که برای آن طرح وجود داشت را تا حدود زیادی در این جلسات برطرف کردیم.

ممنوعیت اقامت شبانه در اراضی 22 هکتاری

اکبری اضافه نمود: اقامت شبانه در محدوده اراضی ملی 22 هکتاری پیش بینی و برخی از کاربری ها به دلیل ناهمخوانی با آن محدوده موجب نگرانی سازمان حفاظت محیط زیست شده بود بنابراین آن کاربری ها از محدوده تفرج متمرکز اراضی 22 هکتاری حذف شدند و صرفاً قرار شد که در قالب اکولاژ (نوعی اقامتگاه بوم گردی) در مستثنیات روستا اقامت انجام گردد و در آن عرصه صرفاً تفرج گسترده رخ دهد.

به گفته وی مجوز طرح ارزیابی و مجوز کمیته ملی طبیعت گردی با همین رویکرد اصلاح شد و از طرفی صندوق ملی محیط زیست را به عنوان سرمایه گذار این طرح انتخاب کردیم تا سرمایه گذاری با اطمینان بیشتری انجام گردد چراکه در این صورت فعالیت های اجرایی در آشوراده با چارچوب ها، اهداف و رسالت سازمان حفاظت محیط زیست همخوانی بیشتری خواهد داشت.

اکبری در سرانجام توضیح داد: نظارت هم به وسیله سازمان حفاظت محیط زیست و هم دستگاه هایی که می توانند در آن جا به ما یاری نمایند به صورت مناسب انجام می گردد و امیدواریم این طرح یک الگوی مناسب برای توسعه منطقه باشد.

تفرج متمرکز چیست؟

تفرج متمرکز شامل آن دسته از تفرج هاست که احتیاج به توسعه دارند مانند شنا، اسکی، اردو زدن، دوچرخه سواری و بازدید آثار فرهنگی اما تفرج گسترده شامل آن دسته از تفرج هاست که احتیاج به توسعه ندارند مانند کوهنوردی یا به توسعه اندک احتیاج دارند مانند ماهیگیری، اسب سواری و تماشای جانوران در طبیعت.

طرح گردشگری آشوراده از سال 83 مطرح بوده است ولی به دلیل چالش های زیاد به نتیجه نرسیده بود اما شهریورماه امسال نقطه سرانجامی بر این اختلاف نظرها بود چراکه هم دعوی حقوقی زمین های جزیره آشوراده منتهی به صدور رای شد و هم سازمان محیط زیست مجوز ارزیابی زیست محیطی طرح طبیعت گردی این منطقه را تمدید کرد.

منبع: همشهری آنلاین

به "ممنوعیت اقامت شبانه در آشوراده ، برای تفرج گردشگران مجوز صادر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ممنوعیت اقامت شبانه در آشوراده ، برای تفرج گردشگران مجوز صادر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید