مشاوره شغلی چطور به ما در فرایند پیدا کردن حرفه مناسب یاری می نماید؟

به گزارش وبلاگ موتناوه، امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست که انتخاب شغل مناسب، به عنوان یکی از نیازهای اساسی فردی، نقش موثری در رسیدن به اهداف و موفقیت هر فرد خواهد داشت. اما کشف استعداد و تصمیم گیری درباره انتخاب شغل، کار آسانی نیست. صحبت با یک مشاور شغلی خوب می تواند در این زمینه یاری کننده باشد.

در این مقاله، ابتدا به این سوال پاسخ می دهیم که مشاور شغلی کیست و در ادامه درباره این موضوع شرح خواهیم داد که مشاوره شغلی چطور به ما در فرایند پیدا کردن شغل مناسب یاری می نماید. اگر این موضوع، دغدغه این روزهای شما نیز هست، پیشنهاد می کنیم ادامه مقاله را از دست ندهید.

مشاوره شغلی چطور به ما در فرایند پیدا کردن حرفه مناسب یاری می نماید؟

مشاور شغلی کیست؟

یک مشاور شغلی، دانش بالایی در زمینه انواع شغل ها دارد و به وسیله دادن مشاوره شغلی به افراد، آن ها را در انتخاب شغل مناسب یاری می کند. او با انجام تست های شخصیت شناسی و شناسایی خصوصیات جسمی و روحی، مدرک تحصیلی، استعدادها و مهارت های افراد به آن ها برای شناخت خود، انتخاب شغلی متناسب با شخصیتشان، طراحی مسیر شغلی و رسیدن به پیشرفت و رضایت شغلی، یاری می کند.

مشاوره شغلی چطور به ما در فرایند پیدا کردن شغل مناسب یاری می کند؟

مشاوره شغلی، یکی از راهکارهای هوشمندانه برای انتخاب شغل به شمار می رود. البته بیرون آمدن از سردرگمی و رسیدن به شغل دلخواه تنها یکی از مزیت های این نوع مشاوره است. مزیت مهم تر، انتخاب مسیر درست است که به یاری مشاوره شغلی معین می گردد. حرکت افراد در مسیر درست شغلی باعث پیشرفت فردی و بعلاوه پیشرفت صنعت و اقتصاد می گردد.

اولین گام برای این که بتوانیم از جلسه مشاوره شغلی بیشترین بهره را ببریم، این است که بدانیم واقعا در پی چه چیزی هستیم؛ آیا دغدغه اصلی ما انتخاب یا تغییر شغل است یا در پی شناخت استعدادها و علایق خود هستیم.

پاسخ به سوالات مطرح شده و پرسش های دیگری که در فکر داریم، با یاری یک مشاور شغلی توانمند امکان پذیر خواهد بود. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که برای گرفتن نتیجه مطلوب از جلسه مشاوره باید با انتظارات واقع بینانه و درست و شرایط و روحیه مناسب فکری به مشاور شغلی مراجعه نماییم.

در چه زمان هایی باید از یک مشاور شغلی یاری بگیریم؟

پیش از انتخاب رشته در دوران مدرسه، هنگام انتخاب رشته دانشگاهی، پس از فارغ التحصیل شدن و در زمان تغییر شغل، مهم ترین زمان هایی هستند که باید از یک مشاور شغلی هدایت بخواهیم. در ادامه درباره هر یک از این موارد شرح خواهیم داد.

پیش از انتخاب رشته در دوران مدرسه

دانش آموزان پایه نهم برای ورود به پایه دهم باید رشته تحصیلی خود را که ارتباط مستقیمی با شغل آینده آن ها دارد، انتخاب نمایند. در این هنگام یک مشاور شغلی می تواند به دانش آموزان یاری کند تا با گزینه های شغلی مختلف هر یک از رشته های متوسطه آشنا شوند و با آگاهی و شناخت بیشتری انتخاب رشته نمایند.

در حقیقت یکی از وظایف مشاور این است که به دانش آموزان یاری کند با شناخت درست علایق، استعدادها و محدودیت های خود و همین طور احتیاجهای جامعه، انتخاب رشته مناسبی داشته باشند.

هنگام انتخاب رشته دانشگاهی

یکی دیگر از زمان های کلیدی که به مشاوره شغلی احتیاج خواهیم داشت، در هنگام انتخاب رشته دانشگاهی و دانشگاه محل تحصیل است. به این علت که انتخاب رشته دانشگاهی، مهم ترین گام برای رسیدن به شغل مناسب و دلخواهتان است.

در نتیجه، یاری گرفتن از یک مشاور برای آگاهی پیداکردن از علایق و استعداد خود و دانستن پاسخ این سوال که در آینده می خواهید چه کاره شوید، برای یک انتخاب رشته پیروز بسیار لازم است.

درصورتی که برای انتخاب مسیر درست به همه ابعاد موضوع توجه کنید و علاوه بر علایق خود، توانایی ها، استعدادها، مهارت ها و محدودیت های خود را نیز در نظر بگیرید، قطعا مسیر انتخابی شما، مسیر درستی خواهد بود. اما اگر تنها بر مبنای خواسته ها و گفته های والدین و اطرافیانتان، بدون داشتن علاقه و استعداد، به سراغ شغل هایی همانند پزشکی بروید، حتی اگر در آن زمینه پیروز باشید، به رضایت شغلی نخواهید رسید.

پس از فارغ التحصیل شدن

بعد از فارغ التحصیلی و گرفتن مدرک دانشگاهی نیز می توانید در مواردی همانند پیداکردن شغل مناسب، راه های مختلف جستجوی شغل و کاریابی و حتی نوشتن رزومه شغلی، با یک مشاور شغلی مشورت کنید. در واقع می توان گفت تا هنگامی که کارجویان بتوانند شغل مناسبی انتخاب نمایند، در همه مراحل مشاوران شغلی در کنار آن ها خواهند بود.

یک مشاور شغلی و استعدادیابی کوشش می کند که باتوجه به عوامل مختلفی مانند احتیاجها و امکانات جامعه، بازار کار و آنالیز ویژگی ها، مهارت ها و امکانات کارجو، شغل متناسب با این موارد را به او معرفی کند. منظور از ویژگی های کارجو، همه توانایی های جسمی و روحی و محدودیت های جسمانی، روانی و اجتماعی فرد است.

هنگام تغییر شغل

مشاور شغلی علاوه بر یاری به انتخاب شغل مناسب، می تواند در هنگام تغییر شغل نیز فرد متقاضی را هدایت کند. برخی از افراد امکان دارد بنا به دلایلی همانند نداشتن رضایت شغلی، محیط کاری نامناسب و حقوق پایین، تصمیم بگیرند شغل خود را تغییر دهند.

اما این تصمیم، تصمیم آسانی نیست و این افراد معمولا دچار ترس، استرس و سردرگمی می شوند. از جمله ترس های این افراد می توان به ترس هایی همانند پیدا نکردن شغل و حرفه مناسب، مخالفت خانواده و دوستان و تصمیم گیری نادرست اشاره نمود.

در این گونه موارد، مراجعه به یک مشاور شغلی خوب و مشورت کردن با او بسیار ضروری و یاری نماینده است. مشاور می تواند در این زمینه یاری بسیاری به فرد کند تا بتواند با نگرانی کمتری تصمیم بگیرد و به رضایت شغلی دست پیدا کند.

جمع بندی و سخن پایانی

در این مقاله درباره مشاور شغلی و وظایف او صحبت کردیم و به این موضوع پرداختیم که مشاوره شغلی چگونه به ما در فرایند پیدا کردن شغل مناسب یاری می کند. یک مشاور شغلی که با شغل های مختلف و ویژگی های هر یک از آن ها آشنایی دارد، به وسیله انجام تست شخصیت شناسی و شناسایی علایق و استعداد افراد، به آن ها در انتخاب شغل مناسب یاری می کند.

در هنگام انتخاب رشته دوره متوسطه دوم، انتخاب رشته دانشگاهی، بعد از فارغ التحصیلی و تغییر شغل می توان از هدایت یک مشاور شغلی استفاده کرد. در نتیجه، اگر در هر مرحله از فرایند پیداکردن شغل مناسب، دچار سردرگمی و تردید شدید، می توانید با مراجعه حضوری به مرکز مشاوره و یا به وسیله مشاوره شغلی آنلاین با متخصصان این حوزه مشورت نموده و از هدایت های آن ها استفاده نمایید.

منبع: فرارو

به "مشاوره شغلی چطور به ما در فرایند پیدا کردن حرفه مناسب یاری می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاوره شغلی چطور به ما در فرایند پیدا کردن حرفه مناسب یاری می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید