مستمری بازنشستگان در سال 1402 افزایش یافت

به گزارش وبلاگ موتناوه، بسیاری به امید داشتن بازنشستگی همراه با رفاه و آرامش، سراغ کاریابی می روند و برای این منظور در پی استخدام در شرکت هایی هستند که بیشترین اندازه حقوق را برای آنها داشته باشد. یکی از مهم ترین دلایل آنها، جمع آوری سرمایه برای زندگی راحت در دوران بازنشستگی است، چرا که ممکن است حقوق بازنشستگی کفاف مخارج زندگی آن ها را ندهد.

مستمری بازنشستگان در سال 1402 افزایش یافت

افزایش مستمری بازنشستگان همیشه دغدغه بسیاری از افراد است. بحث حقوق و دستمزد از جمله بحث های داغ هرساله در ماه های پایانی سال است و در خصوص بازنشستگان و در این میان، در خصوص اندازه حقوق و دستمزد آنها نیز بسیار صحبت می شود. بازنشستگان باتوجه به اندازه مخارجی که دارند و بعلاوه اندازه حقوق پایین آنها در این سال ها، در مرکز توجه بوده اند و بحث در خصوص حقوق آنها، با حواشی بسیاری روبه رو بوده است. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

افزایش مستمری بازنشستگان

دولت لایحه بودجه را تقدیم مجلس نموده تا پس از آنالیز ها، رقم نهایی حقوق و دستمزدها معین شود. لایحه بودجه سال 1402 در دی ماه و با تأخیر به وسیله دولت به مجلس برده شد و در این لایحه، بودجه 5261 هزارمیلیاردی با افزایش 40 درصدی نسبت به پارسال برای بازنشستگان در نظر گرفته شده و البته در خصوص افزایش سن بازنشستگی نیز در این لایحه صحبت شده است.

بر اساس تبصره 12 ماده واحده لایحه بودجه 1402، حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق های بازنشستگی وابسته به دستگاه های اجرایی، به اندازه میانه 20 درصد افزایش می یابد به نحوی که پس از اعمال این افزایش، حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق های بازنشستگی مذکور، متناسب با سنوات خدمت قابل قبول، از 63 میلیون ریال (6 میلیون و 300 هزار تومان) کمتر نباشد.

  • این ارقام در لایحه بودجه آورده شده و هنوز به تصویب نهایی مجلس نرسیده است.

افزایش حق اولاد و یاری هزینه عائله مندی

یکی از مولفه های مهم در فیش حقوقی بازنشستگان برای افزایش حقوق، حق عائله مندی و دیگر یاری هزینه ها است. در لایحه بودجه سال جاری نیز، بخشی به این مؤلفه اختصاص داده شده است.

در بند 3 تبصره 12 (حقوق و دستمزد) ماده واحده لایحه بودجه 1402 که به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اشاره دارد، عنوان شده:

امتیاز یاری هزینه عائله مندی و حق اولاد، موضوع بند (4) ماده (68) قانون مدیریت خدمات کشوری شاغلین و بازنشستگان به ترتیب 2280 و 1050 و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت معین می شود.

افزایش سن بازنشستگی در سال 1402

از جمله مهم ترین تغییرات در خصوص لایحه ای که به وسیله دولت به مجلس داده شده، اشاره به افزایش سن بازنشستگان است. بر اساس لایحه بودجه سال 1402 دولت و مطابق بندد تبصره 20 (نظام اداری و سرمایه انسانی دولت) ماده واحده لایحه بودجه 1402:سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمام مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در مشاغل اختصاصی در تمام صندوق های بازنشستگی اعم از لشکری و کشوری که در سال 1402 بازنشسته می شوند، در صورت اعلام احتیاج دستگاه و رضایت مستخدم بدون رعایت شرط سنی به مدت 2 سال افزایش می یابد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا با گرفتن اسکرین شات مجازات می شوید؟ را مطالعه کنید.منبع: پیام دلتا

به "مستمری بازنشستگان در سال 1402 افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مستمری بازنشستگان در سال 1402 افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید