ماجرای یک فرودگاه اضافه در سیستان و بلوچستان ، بودجه برای آب رسانی نیست و برای فرودگاه هست!

به گزارش وبلاگ موتناوه، ماجرای ساخت فرودگاه جدید چابهار آن هم در فاصله چند ده کیلومتری فرودگاه کنارک، با وجود گستردگی محرومیت ها در استان سر و صدای زیادی به پا نموده است!

ماجرای یک فرودگاه اضافه در سیستان و بلوچستان ، بودجه برای آب رسانی نیست و برای فرودگاه هست!

گروه دانشگاه وبلاگ موتناوه، حنانه جانمحمدی؛ * تعطیلی فرودگاه کنارک آن هم در روز های سرانجامی تابستان 99 اتفاق عجیبی بود. بعضی عقیده داشتند این تعطیلی غیر منتظره برای متوقف کردن ساخت فرودگاه جدید چابهار بود، اما مسئولان فرودگاه کنارک، دلیل تعطیلی را نارسایی و پوسیدگی لوله های سوخت عنوان نموده اند. مهمترین چالشی که اکنون چابهار در حوزه فرودگاهی با آن روبرو شده، نظامی بودن فرودگاه فعلی کنارک است. فرودگاه فعلی کنارک که هویتی نظامی به خود گرفته، بعضا کار تجار و بازرگانان که برای تردد مجبور به استفاده از این مکان هستند را با مشکل رو به رو نموده است.

موافقان چه می گویند؟

با آشکار شدن زمزمه هایی مبنی بر ساخت یک فرودگاه جدید در چابهار آن هم در فاصله ای بسیار نزدیک با فرودگاه فعلی، نظرات گوناگونی پیرامون این تصمیم مطرح شد. عده ای با ساخت فرودگاه موافقند و می گویند فاصله 45 کیلومتری فرودگاه کنارک و چابهار با محدوده منطقه آزاد، مانعی برای تردد تجار و سرمایه گذاران به چابهار است. قرارگرفتن فرودگاه فعلی خارج از محدوده منطقه آزاد، مزیت عدم اخذ ویزا برای تجار را از بین برده. به این معنا که بازرگان خارجی که قصد سفر به منطقه آزاد چابهار را دارد به طور مستقیم وارد منطقه آزاد نمی گردد و در نتیجه برای سفر به منطقه آزاد باید ویزا گرفته و وارد خاک ایران گردد. در نتیجه برای یک سرمایه گذار خارجی تفاوت چندانی ندارد که به پایتخت کشور وارد گردد یا منطقه آزاد؛ باید همان روال معمول دریافت ویزا را طی کند.

مخالفان چه نظری دارند؟

اما در این سوی میدان، مخالفانی هم هستند که دلایل قانع نماینده ای برای ایراد وارد کردن به این مسئله دارند. مخالفان معتقدند که ساخت فرودگاه جدید، آن هم در فاصله ای بسیار نزدیک به فرودگاه فعلی در شرایط کنونی کاری عقلانی نیست. ساخت این پروژه در حالی کلید می خورد که هزینه ساخت آن برابری با لوله کشی آب شهری به 3 میلیون نفر از مردم سیستان و بلوچستان را تامین می نماید. معینا مردم این استان جنوبی، دغدغه هایی به بزرگی نبود گاز، آب، اتوبان و خدمات بهداشتی و ... دارند که ساخت فرودگاه جدید در کنار این مسائل، عملی بی فایده و هزینه بردار به نظر می آید.

بیشتر بخوانید:

  • صف های 3000 نفره گاز در سیستان و بلوچستان / حکایتِ دست ما کوتاه و خرما بر نخیل
  • یک درخواست همگانی: صید ترال را متوقف کنید! / جولان کشتی های ترال در سواحل مکران سرانجام ندارد
  • بچه ها تشنه سیستان و بلوچستان به بهانه آب، طعمه گاندو می شوند!
  • ورق دیگری از محرومیت سیستان و بلوچستان / 3000 روستا با تانکر آبرسانی می شوند!

در این سو موافقان، ساخت فرودگاه جدید را نمادی از توسعه یافتگی استان دانسته و بر این باورند که این پروژه می تواند اثر خود را بر توسعه و اشتغال در منطقه بگذارد. فرودگاه کنارک که در فاصله حدود 50 کیلومتری چابهار قرار گرفته است، جهت ناامنی داشته و بار ها برای مسافران و مردم بومی خطرساز شده است. با این حال نمی توان به دلیل بروز ناامنی، هزینه های گزاف چند هزار میلیاردی را متحمل شد و این مصداق پاک کردن صورت مسئله است.

حدود هزار میلیارد می خواهند خرج نمایند تا در بیست کیلومتری فرودگاه اول چابهار، فرودگاه دوم را بسازند. این پاسخ مجتبی دنیاتیغ، عدالتخواه سیستانی است. دنیاتیغ می گوید: این اتفاق در شرایطی در حال جریان است که با همین مبلغ می توان به سه میلیون نفر از مردم سیستان و بلوچستان آب آشامیدنی رساند یا 700 مدرسه را جایگزین مدارس کپری کرد. مشکل بسط عدالت در کشور، کمبود بودجه نیست، بلکه نحوه هزینه کرد، توزیع منابع، اعتقاد نداشتن به اولویت عدالت اجتماعی و نداشتن دانش توسعه است.

این فعال عدالتخواه ادامه می دهد: در همه نظریات توسعه، ایجاد حداقل های زندگی مثل تحصیل، کار، آب، جاده، و رفاه بهداشتی جزو بدیهیات است. اما سیستان و بلوچستان بزرگترین قربانی این کج فهمی است که در سکوت رسانه ها به حاشیه کشانده می گردد. پس از پروژه های سیمان، فولاد، پتروشیمی، لوله کشی و آبیاری دشت سیستان و انتقال آب از دریای عمان با هزینه های سرسام آور، حالا پروژه چند صد میلیون یورویی چابهار کلید خورده است؛ در چابهاری که صدرنشین حاشیه نشینی در کشور، کمترین تخت بیمارستانی، کمترین دسترسی به آب لوله کشی و کمترین سرانه آموزشی در کشور است.

با مطالعه مختصر تاریخ توسعه یافتگی دنیا به این نتیجه می رسیم که تا سرمایه گذاری های کافی در زمینه های انسانی مثل رفاه آموزشی و بهداشتی نداشته باشیم، نمی توانیم سرمایه گذاری های سنگین را به نتیجه برسانیم. دنیاتیغ در این خصوص می گوید: دوران نظریات اصالت رشد مالی، نوسازی با جایگزینی با نظریات رشد عدالت محور، اصالت کیفیت زندگی و برابری و توسعه انسانی در دهه نود میلادی تمام شده و عقب ماندگی در عدالت، ریشه در عقب ماندگی در دانش توسعه دارد.

به همین منظور با فداحسین مالکی، نماینده مردم زاهدان در مجلس تماس گرفتیم. او می گوید: روز یکشنبه، 13 مهر با چند تن از نمایندگان مجلس و قالیباف جلسه مشترکی داشتیم و بهتر است که این موضوع در رسانه ها جمع بگردد. در حال تصمیم گیری برای ساخت فرودگاه هستیم و به هر حال، چون پای نیرو های هوایی در میان است بهتر است که به این موضوع نپردازیم.

سفیر سابق ایران در افغانستان تاکید می نماید: شما ماجرای دقیق ساخت فرودگاه را نمی دانید پس بهتر است دخالت نکنید. در حال تصمیم گیری برای ساخت فرودگاه در جای مورد نظر نیروی هوایی یا مکان مورد نظر دولت هستیم.

اما کمالی، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی استان سیستان و بلوچستان نیز مورد ساخت فرودگاه جدید چابهار می گوید: اولا که ساخت فرودگاه ضروری است و هیچ کس برای توسعه منطقه آزاد چابهار، منکر تاسیس فرودگاه جدید نیست. ولی نکته ای که وجود دارد این است که اگر توسعه برای پیشرفت مردم کشور است، باید مردم نیز سهمی از این توسعه داشته باشند. وقتی مردم آب شرب ندارند، از زیر ساخت های حمل و نقل مناسب برخوردار نیستند و هر روزه شاهد مرگ عده ای بر اساس تصادفات جاده ای هستیم، نمی توان با ایجاد ظواهر توسعه یافتگی به سطح رفاه زندگی مردم افزود.

کمالی ادامه می دهد: چطور است که برای ساخت فرودگاهی که ضرورتی به اندازه نبود آب ندارد، بودجه های میلیارد تومانی تخصیص پیدا می نماید، اما برای لوله کشی آب که حق ابتدایی مردم سیستان و بلوچستان است، بودجه ای در نظر گرفته نمی گردد. نمایندگان مجلس در برابر مطالبات جریان عدالتخواهی پاسخ گو نیستند. ما نمایندگانی انقلابی را راهی مجلس کردیم که مسائل مردمی سیستان و بلوچستان حل بگردد. اگر معضلات استان حل نگردد، یقین کنید که مردم از انتخابشان دل سرد می شوند.

آنگونه که معین شد، تصمیمات اتخاذ شده برای ساخت فرودگاه جدید به منظور اتمام اختلافات استفاده از فرودگاه کنارک در دو بخش نظامی و تجاری است؛ با مصاحبه های انجام شده با بهارستانی ها به این نتیجه رسیدیم که در حال حاضر پروژه ساخت فرودگاه جدید با وجود مخالفت های انجام شده، جدی و اجتناب ناپذیر است. اما وبلاگ موتناوه در کوشش است که با دیگر نمایندگان استان سیستان و بلوچستان نیز در مورد وعده های انتخاباتی برای رساندن آب، گاز و ایجاد زیر ساخت های حمل و نقل مصاحبه نموده و نتیجه را انعکاس بدهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ماجرای یک فرودگاه اضافه در سیستان و بلوچستان ، بودجه برای آب رسانی نیست و برای فرودگاه هست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای یک فرودگاه اضافه در سیستان و بلوچستان ، بودجه برای آب رسانی نیست و برای فرودگاه هست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید