زنگ خطر افزایش پوکی استخوان به صدا عایدی

به گزارش وبلاگ موتناوه، خبرگزاری خبرنگاران- نشست خبری هفته ملی سلامت استخوان سال 1400 با تأکید بر شعار مهار پوکی استخوان با تشخیص به موقع روز سه شنبه 27 مهر در پژوهشگاه علوم غدد ومتابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار گردید.

زنگ خطر افزایش پوکی استخوان به صدا عایدی

به گزارش خبرگزاری وبلاگ موتناوه به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، در این نشست خبری آقای دکتر باقر لاریجانی، رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، با بیان این که پوکی استخوان به طور خـاموش و بی سروصدا اتفاق می افتد و اغلب اوقات هـیچ علامتـی تـا زمـان رخ دادن شکـستگی وجـود ندارد، گفت: ناتوانی ناشی از پوکی استخوان به طور کلی بیشتر از آن چیزی است که در اثر سرطان ایجاد می گردد و قابل مقایسه با انواع بیماری های مزمن غیرواگیر مانند آرتریت روماتوئید، آسم، بیماری قلبی عروقی و فشار خون بالا است.

وی با بیان این که آمار های جهانی نشان می دهد از هر 2 زن و 4 مرد بالای 50 سال یک نفر دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می گردد، اضافه کرد: 50 درصد از افرادی که یکبار دچار شکستگی می شوند در معرض شکستگی دوباره قرار دارند.

آقای دکتر باقر لاریجانی گفت: مرگ و میر پس از شکستگی لگن در منطقه منا در مقایسه با کشور های غربی بالاتر است بطوری که این آمار در کشور های غربی 25 تا 30 درصد است درصورتیکه این اندازه در منطقه منا 2 تا 3 برابر است.

وی در ادامه به یافته های منتج از مطالعه اخیر کوهورت سلامت سالمندان بوشهر اشاره و توضیح داد: در کشور ما 62 درصد از زنان و 24 درصد از مردان بالای 60 سال کشور به استئوپروز مبتلا هستند. بعلاوه یک سوم از زنان و مردان بالای 60 سال کشور به استئوسارکوپنی یا تحلیل هم زمان عضله و استخوان مبتلا هستند.

رئیس پژوهشگاه اضافه کرد: استئوپروز ارتباط مستقیمی با افزایش سن، مصرف سیگار، سابقه شکستگی ها و بیماری های کبدی و کلیوی دارد. بعلاوه ایمن ساختن محیط خانه برای جلوگیری از افتادن سالمندان و عوارض پس از آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی اضافه کرد: بی تحرکی و نداشتن فعالیت باعث تسریع در کاهش توده استخوانی میگردد. بعلاوه ویتامین D برای جذب کلسیم ضروری است و اجازه می دهد تا کلسیم مواد غذایی از روده ها، وارد جریان خون گردد و از آنجا به استخوان ها برسد. یکی از منابع طبیعی ویتامین D تماس مستقیم با نور خورشید است.

آقای دکتر لاریجانی گفت: ضروری است افراد در مورد نشانه های این بیماری هشیار باشند و در صورتی که تجربه شکستگی پس از 50 سالگی داشته باشند یا سابقه شکستگی استخوان و لگن در خانواده داشته باشند و یا دچار کاهش قد شده باشند و بعلاوه خانم هایی که زودتر از 40 سالگی یائسه شده باشند، می بایست با مراجعه به پزشک آنالیز نمایند که آیا در معرض خطر استئوپروز قرار دارند یا خیر؟

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم بعلاوه به اقدامات صورت گرفته در مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه اشاره نمود و اضافه کرد: این مرکز به عنوان عضو فعال انجمن بین المللی پوکی استخوان، تنها مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در منطقه امرو در حوزه بیماری پوکی استخوان میباشد و اقدامات متنوعی را در حوزه های ظرفیت سازی، پیشگیری و مدیریت و درمان در این زمینه انجام داده است.

وی قطعی ترین روش در تشخیص پـوکی اسـتخوان را انـدازه گیـری تـراکم استخوان (BMD) خواند و اضافه کرد: با تشخیص اولیه پـوکی اسـتخوان مـی تـوان آن را متوقـف یـا از پیـشرفت آن جلوگیری کرد و از شکستگی و عواقب سنگین ناشی از آن پیشگیری کرد.

آقای دکتر لاریجانی در سرانجام نقش رسانه ها را در افزایش سواد عمومی مردم در مورد ابعاد مختلف پیشگیری و مدیریت این بیماری پررنگ خواند و اضافه کرد: امیدواریم ابعاد مختلف این بیماری بر مردم روشن تر گردد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "زنگ خطر افزایش پوکی استخوان به صدا عایدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنگ خطر افزایش پوکی استخوان به صدا عایدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید