جزییات طرح های احیای بافت فرسوده در مرکز ، سخنگوی شهرداری: برطرف موانع فراوری مسکن و توجه به نوسازی سیاست قطعی شهرداری است

به گزارش وبلاگ موتناوه، سخنگوی شهرداری تهران به تشریح تصمیمات کمیسیون ماده 5 برای نوسازی طرح های موضعی در بافت فرسوده تهران پرداخت و گفت: با ایجاد فرصت برابر، تسهیل گر ایمن سازی و برطرف مخاطرات سکونت در منطقه ها فرسوده هستیم.

جزییات طرح های احیای بافت فرسوده در مرکز ، سخنگوی شهرداری: برطرف موانع فراوری مسکن و توجه به نوسازی سیاست قطعی شهرداری است

به گزارش وبلاگ موتناوه، عبدالمطهر محمدخانی درباره آخرین شرایط طرح های موضعی در بافت های فرسوده و نیازمند نوسازی مرکز گفت: پروژه های طراحی شهری محله فرحزاد، گلاب دره، اسلام آباد، باغ آذری، حصارک، اراضی تپه سیمین قلعه، محله مجاور حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و بازآفرینی بافت ارزشمند روستایی کن در دستور کار قرار دارند.

او درباره جزئیات پروژه طراحی شهری محله فرحزاد اضافه کرد: محله فرحزاد در ناحیه 9 منطقه2 شهرداری تهران به وسعت 211 هکتار واقع شده است. این محدوده با تمرکز بر حوزه سکونت به عنوان حوزه مداخله در نظر گرفته شده است.

به گفته محمدخانی محدوده محله فرحزاد، شامل 3102 پلاک است که از این تعداد، 822 پلاک (حدود 26 درصد) در محدوده بافت فرسوده واقع شده است و شامل مصوبه کمیسیون ماده 5 در خردادماه 1400 شده است.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در تشریح جزئیات طرح موضعی محدوده گلاب دره نیز گفت: محله گلاب دره در ناحیه 3 منطقه یک شهرداری تهران به مساحت 57 هکتار واقع شده است. تهیه طرح موضعی محدوده گلاب دره از تیرماه سال 1400 در دستور کار دفتر توسعه محله گلاب دره، دربند و امامزاده قاسم قرار داشت.

او ادامه داد: محدوده گلاب دره شامل 1135 پارسل به مساحت 261 هزار مترمربع می گردد. حدود 60 درصد از این قطعات (678 قطعه) در بافت فرسوده مصوب، واقع شده اند. این طرح هم اکنون در مرحله آنالیز در کارگروه فنی کمیسیون ماده 5 واقع شده است.

محمدخانی با اشاره به طرح موضعی محدوده اسلام آباد ادامه داد: این طرح در محدوده حدفاصل جنوب مجموعه آینده ساز تا باغ راه فدک به مساحت 116 هکتار واقع شده است. طرح مذکور در فروردین ماه امسال، به تائید کارگروه فنی کمیسیون ماده 5 رسیده است. خبر خوش اینکه، در صورت تصویب در کمیسیون ماده پنج، زمینه شکل گیری عرصه عمومی یکپارچه در محدوده طرح و ساماندهی سکونت موجود در قالب مسکن معوض در همین محدوده، فراهم می گردد.

سخنگوی شهرداری تهران در مورد طرح امکان سنجی تغییر پهنه R112 در محله باغ آذری نیز گفت: محله باغ آذری در محدوده منطقه 16، ناحیه 6 شهرداری به مساحت 248 هکتار واقع شده است. از 3389 پلاک موجود در محله باغ آذری، 2232 پلاک فرسوده هستند. با تصویب کمیسیون ماده 5 شهر تهران در سال 1400 و تغییر زیرپهنه R112 به R122 زمینه تحریک نوسازی و تجمیع در محدوده طرح فراهم شده است.

او درباره جزئیات طرح موضعی حصارک نیز مطرح کرد: این طرح در ناحیه 3 منطقه 5 شهرداری به مساحت 66 هکتار واقع شده است. مساحت بافت فرسوده مصوب ملاک عمل در طرح مذکور 6.1 هکتار در محدوده مداخله واقع شده است. به طور کلی محدوده طرح شامل سه حوزه اصلی (سکونت، گردشگری و خدمات) است که در اردیبهشت ماه امسال به تصویب کمیسیون ماده 5 شهر تهران رسیده است.

محمدخانی درباره طرح ساماندهی اراضی تپه سیمین قلعه نیز با ذکر این شرح که سیمین قلعه از مقدار فرسودگی بالایی رنج می برد تاکید نمود: محدوده تپه سیمین قلعه دارای 153 پلاک با مساحت 116 هزار متر مربع است که 142 قطعه با مساحت 111 هزار مترمربع در بافت فرسوده مصوب واقع شده است. محدوده این طرح به 3 حوزه سکونت، خدمات و فضای سبز تقسیم بندی شده است.

به گفته سخنگوی شهرداری تهران، طرح ساماندهی اراضی تپه سیمین قلعه در اسفندماه سال 1401 به تصویب کمیسیون ماده 5 رسیده است. پیش بینی می گردد با تصویب طرح، ضمن تحریک و تشویق نوسازی در بافت، شاهد شکل گیری عرصه عمومی یکپارچه در محدوده نیز باشیم.

او با اشاره به طرح محله مجاور حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به نام نفرآباد اضافه کرد: محدوده جنوب شرقی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) واقع در منطقه 20 شهرداری به مساحت 13 هکتار واقع شده است. در حال حاضر 497 پلاک فرسوده با مساحت حدود 9.5 هکتار در این محله واقع شده است.

محمدخانی ادامه داد: با پیگیری های سازمان نوسازی شهر تهران بازنگری طرح ویژه محله تاریخی نفرآباد در اسفندماه 1400 تعریف و با همراهی های کمیسیون ماده 5 در شهریورماه 1401 تصویب شد.

سخنگوی شهرداری تهران ضمن اشاره به طرح بازآفرینی بافت روستایی کن توضیح داد: محله کن واقع در شهرداری منطقه 5، ناحیه 2 به وست 75.9 هکتار قرار گرفته است. این محدوده شامل 2859 پلاک است که از این تعداد، 2751 پلاک (بیش از 96 درصد) در محدوده بافت فرسوده واقع شده است. این طرح در جلسه کمیسیون ماده 5 مورخ 5 دیماه سال 1401 به تصویب رسیده است.

محمدخانی با تأکید بر اینکه برطرف موانع فراوری مسکن و توجه به نوسازی بافت های فرسوده، سیاست قطعی شهرداری تهران است که در قرارگاه جهادی مسکن دنبال می گردد، گفت: با ایجاد فرصت برابر، برای ایمن سازی و برطرف مخاطرات سکونت در منطقه ها فرسوده، تسهیل گری می کنیم.

منبع: همشهری آنلاین

به "جزییات طرح های احیای بافت فرسوده در مرکز ، سخنگوی شهرداری: برطرف موانع فراوری مسکن و توجه به نوسازی سیاست قطعی شهرداری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییات طرح های احیای بافت فرسوده در مرکز ، سخنگوی شهرداری: برطرف موانع فراوری مسکن و توجه به نوسازی سیاست قطعی شهرداری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید