تطهیر نوزادان با گلبرگ های محمدی

به گزارش وبلاگ موتناوه، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: نوزادان 11 استان کشور در دوازدهمین جشنواره آئینی و گردشگری گل غلتان نوزاد شهر امیریه دامغان در گل برگ های محمدی تطهیر شدند.

تطهیر نوزادان با گلبرگ های محمدی

مهدی جمال در جشنواره گل غلتان نوزاد شهر امیریه دامغان با تشکر از برگزارنمایندگان این جشنواره اضافه نمود: گردشگران 11 استان کشور در دوازدهمین جشنواره آئینی و گردشگری گل غلتان نوزاد شهر امیریه دامغان حضور داشتند و نوزادان خود را در گل برگ های محمدی تطهیر نموده و غلتاندند.

وی جشنواره گل غلتان را فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری شهر امیریه دانست و گفت: صنعت گردشگری از صنایع بزرگ و بدون مزاحمت است و همیشه با نشاط و طراوت همراه خواهد بود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: معرفی رویدادهای آئینی و فرهنگی، زمینه ساز توسعه گردشگری و رونق مالی هر منطقه است.

وی یادآوری کرد: آئین گل غلتان نوزاد در شهر امیریه در سال 1389 به شماره 177 به عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور بعد از عید باستانی نوروز است که به ثبت ملی رسیده است.

شهر امیریه با بیش از سه هزار نفر جمعیت در 25 کیلومتری شهر دامغان و 90 کیلومتری مرکز استان سمنان واقع شده است. دوازدهمین جشنواره آئینی و گردشگری گل غلتان نوزاد شهر امیریه دامغان از یازدهم تا سیزدهم اردیبهشت ماه و با استقبال پرشور گردشگران از سراسر کشور برگزار گردید.

آیین گل غلتان یکی از میراث معنوی کشور و رسوم دیرینه شهرهایی نظیر دامغان، کاشان، امیریه است. این آیین برای نوزادانی که اولین بهار زندگی را می گذرانند به منظور افزایش ایمنی بدن و پیشگیری از بروز حساسیت های فصلی اجرا می گردد، بدین صورت که پس از جمع آوری گل های چیده شده، گل ها را پرپر می نمایند و نوزاد را میان پارچه ای که معمولاً سفید است و گل برگ ها در آن ریخته شده، در بستری از گل برگ های محمدی می خوابانند و چهار نفر از اعضای خانواده، چهارگوشه پارچه را با صلوات و شعرخوانی می غلتانند.

منبع: ایسنا

منبع: همگردی

به "تطهیر نوزادان با گلبرگ های محمدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تطهیر نوزادان با گلبرگ های محمدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید