تاثیر فعالیت فیزیکی مادر بر عملکرد ریه نوزاد

به گزارش وبلاگ موتناوه، پژوهشگران نروژی در آنالیز تازه خود به شواهدی دست یافته اند که نشان می دهد فعالیت فیزیکی مادر در دوره بارداری می تواند عملکرد ریه نوزاد را تحت تاثیر قرار دهد.

تاثیر فعالیت فیزیکی مادر بر عملکرد ریه نوزاد

به گزارش وبلاگ موتناوه و به نقل از فلوریدا نیوز تایمز، پژوهشگران به شواهد بیشتری در خصوص تاثیر ورزش در دوره بارداری دست یافته اند که نشان می دهد ورزش کردن طی دوره بارداری، نه تنها برای مادران بلکه برای فرزندان آنها هم سودمند است.

دکتر هرفنا کارتین گودموندسدوتیر (Hrefna Katrin Gudmundsdottir)، پژوهشگر دانشگاه اسلو (University of Oslo) نروژ و از پژوهشگران این پروژه گفت: پژوهش ما که روی814 نوزاد صورت گرفته است، برای نخستین بار نشان داد که عملکرد ریه در نوزادانی که مادران آنها فعالیت فیزیکی نداشتند، نسبت به نوزادانی که مادران آنها از نظر فیزیکی فعال بودند، ضعیف است.

گودموندسدوتیر ادامه داد: پژوهش های پیشین نشان داده اند افرادی که عملکرد ریه آنها در دوران نوزادی ضعیف است، بیشتر در معرض ابتلا به آسم و سایر بیماری های ریوی قرار می گیرند. به همین علت، آنالیز عوامل مرتبط با عملکرد ریه نوزادان مهم است. اگر فعالیت بدنی در دوره بارداری بتواند خطر اختلال عملکرد ریه نوزاد را کاهش دهد، این یک روش ساده و کم هزینه برای بهبود سلامت تنفسی فرزندان است.

وی اضافه کرد: ما در پژوهش خود دریافتیم که نوزادان متولد شده از مادران غیرفعال در مقایسه با نوزادان متولدشده از مادران فعال، پایین ترین مقدار عملکرد ریه را دارند.

از میان نوزادانی که مادران غیرفعال داشتند، 8/6 درصد در گروه پایین ترین مقدار عملکرد ریه نهاده شدند و از میان نوزادانی که مادران فعال داشتند، 4/2 درصد در این گروه نهاده شدند. میانگین عملکرد ریه در میان نوزادان مادران فعال، کمی بالاتر از نوزادانی بود که مادران غیرفعال داشتند.

گودموندسدوتیر گفت: ما روندی را مشاهده کردیم که اهمیت فعالیت بدنی را در زنان باردار و زنانی که در سن باروری قرار دارند، نشان می دهد. با وجود این ممکن است عواملی وجود داشته باشند که هم بر فعالیت فیزیکی مادر و هم بر عملکرد ریه نوزاد اثر می گذارند و ما آنها را در نظر نگرفته ایم. چنین عواملی می توانند نتایج را تحت تاثیر قرار دهند؛ بنابراین آنالیز بیشتری مورد احتیاج است.

آنالیز عملکرد ریه نوزادان این پژوهش، در حدود سه ماهگی آنها انجام شد و با مقدار گیری تنفس طبیعی مورد ارزیابی نهاده شد.

پژوهشگران در آنالیز های خود، سن مادر، تحصیلات، شاخص توده بدنی پیش از بارداری، مصرف نیکوتین در دوره بارداری و بعلاوه ابتلا به آسم و سایر بیماری های مرتبط با آلرژی را در هر یک از والدین در نظر گرفتند.

پژوهشگران افزایش قابل توجهی در عملکرد ریه نوزادان مادران فعال پیدا نکردند اما دریافتند که نوزادان مادران غیرفعال، بیشتر از نوزادان مادران فعال در معرض عملکرد ضعیف ریه قرار دارند.

پژوهشگران قصد دارند نوزادان را در مراحل رشد مورد آنالیز قرار دهند تا ببینند که عملکرد ریه چگونه پیشرفت می نماید و با پیشروی بیماری های تنفسی مانند آسم چه ارتباطی دارد.

گودموندسدوتیر ادامه داد: ما امیدواریم که در آینده بتوانیم ارتباط میان فعالیت بدنی مادر و ابتلا به آسم، آلرژی و سایر بیماری های از این دست را آنالیز کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تاثیر فعالیت فیزیکی مادر بر عملکرد ریه نوزاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر فعالیت فیزیکی مادر بر عملکرد ریه نوزاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید