تأمین آب شرب 3 میلیون شهروند

به گزارش وبلاگ موتناوه، افزایش جمعیت در برخی مناطق غرب تهران به ویژه مناطق 21 و 22 و فراهم نبودن زیرساخت ها شرایطی ایجاد کرده بود تا آب آشامیدنی ساکنان این مناطق از آب مخلوط و چاه تأمین شود

تأمین آب شرب 3 میلیون شهروند

وبلاگ موتناوه- ثریا روزبهانی: اما با راه اندازی تصفیه خانه ششم، این مناطق از آب با کیفیت بهره مند خواهند شد. تصفیه خانه ششم تهران، بزرگ ترین تصفیه خانه خاورمیانه و چهارمین تصفیه خانه بزرگ دنیا است. به گفته کارشناسان با افتتاح هر دو فاز آن آب آشامیدنی 30 درصد شهر تهران یعنی حدود 3 میلیون نفر از اهالی غرب پایتخت و مناطق دیگر تأمین می شود. شنیده ها حاکی از آن است اواخر خردادماه، تصفیه خانه ششم، پس از 8 سال چشم انتظاری شهروندان غرب پایتخت به بهره برداری می رسد برای همین، با خلیل اردشیری، مجری طرح آب رسانی از سد امیرکبیر کرج به تهران، در این باره گفت وگو کردیم.

ساخت تصفیه خانه ششم از چه سالی آغاز شده و اکنون در چه مرحله ای است؟

این تصفیه خانه در زمینی به وسعت 20 هکتار به ابعاد 500 مترمربع در 400 مترمربع در منطقه لتمال کن، درشمال غربی شهر تهران و در بالا دست بزرگراه شهید همت واقع شده است. قرارداد طرح و ساخت فاز نخست تصفیه خانه ششم تهران، در مهرماه 1388 به پیمانکار ابلاغ شد. با توجه به اینکه تصفیه خانه ششم تهران، یکی از بزرگ ترین تصفیه خانه های کشور و نماد ملی محسوب می شود، طرح معماری این تصفیه خانه مبتنی بر معماری ایرانی ـ اسلامی و برگرفته از باغ ملی ایران تصویب و اجرای این طرح نیز کلید خورده است. اکنون سازه های فرایندی تصفیه خانه در بخش های سیویل و تجهیزات تکمیل شده و در مرحله آزمایش و پیش راه اندازی است.

آب خروجی تصفیه خانه به چه قسمت هایی از شهر آب رسانی خواهد کرد؟

آب خروجی این تصفیه خانه به مناطق غرب و شمال غرب تهران منتقل خواهد شد. در حال حاضر به سبب توسعه روزافزون پایتخت در محدوده شمال غرب، کار انتقال آب به این مناطق به وسیله پمپاژ، صرف هزینه های فراوان و توأم با ریسک زیاد صورت می گیرد، اما با بهره برداری از این طرح، آب رسانی به این مناطق و مناطق هم جوار آن به روش ثقلی و با ضریب ایمنی بالا صورت خواهد گرفت و به دنبال آن شاهد ارتقای کیفیت آب تخصیص یافته از سد امیرکبیر در مناطق تحت پوشش خواهیم بود. با سامانه جدید، تنها حقابه پیشین شرب تهران از پایین دست سد تنظیمی، آبگیری و به وسیله تونلی که به طور کامل آب بندی شده و کوچک ترین آلاینده ای در طول راستا تونل به آن نفوذ نیم کند، به تصفیه خانه ششم منتقل می شود و مهم ترین حسن این تونل این است که کیفیت و ضریب ایمنی انتقال آب را به شدت بالا برده و با مدیریت بهینه منابع آبی می توان فشار روی آب های زیرزمینی را کم و بخشی از تبعات بعدی افت سطح آب های زیر زمینی، از جمله فرونشست زمین را تعدیل کرد.

این پروژه تا به امروز چنددرصد پیشرفت فیزیکی داشته است؟

این پروژه در بخش ساختمانی، 95 درصد و در بخش تجهیزاتی، 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

زمان های مختلفی را برای بهره برداری و آغاز به کار این تصفیه خانه اعلام شد اما این طرح هنوز افتتاح نشده است. آیا زمان نهایی معین شده است؟

توجه به این نکته ضروری است که تعهدات پیشین این شرکت مبنی بر راه اندازی بخشی از ظرفیت تصفیه خانه تا تاریخ تعیین، یک امر دو طرفه بوده و منوط به تأمین اعتبارات مورد نیاز از طرف مراجع ذی ربط بوده است که به سبب نبود تأمین اعتبار، راه اندازی تصفیه خانه در موعد مقرر امکان پذیر نشده است. علاوه براین تصفیه خانه در مجاورت اراضی نیروی انتظامی واقع شده و همین موضوع سبب محدودیت هایی می شد. اما با توجه به پیگیری ها و اقدامات انجام گرفته در نیمه دوم سال 1398 و اخذ مصوبه شورای اسلامی شهر تهران درباره تأمین اعتبار از محل تبصره 3، بخش بزرگی از اعتبار مورد نیاز برای راه اندازی آزمایشی طرح فراهم شده است. برهمین اساس، بخش نخست طرح با ظرفیت 5/2 مترمکعب در ثانیه تا سرانجام خرداد ماه سال جاری و مابقی فاز نخست تا ظرفیت 5/7 مترمکعب در ثانیه تا سرانجام شهریور ماه سال جاری وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

این پروژه از چه خصوصیات و ویژگی هایی برخوردار است که آن را بزرگ ترین تصفیه خانه خاورمیانه معرفی می کنند؟

تصفیه خانه ششم تهران، بزرگ ترین تصفیه خانه خاور میانه و چهارمین تصفیه خانه بزرگ دنیا است. این تصفیه خانه در دراز مدت بالغ بر 30 درصد آب مورد نیاز شهر تهران را تصفیه و تأمین می کند. این تصفیه خانه در 2 فاز و هرکدام با ظرفیت تصفیه 5/7 مترمکعب در ثانیه و ظرفیت نهایی تصفیه خانه 15 مترمکعب در ثانیه است که از این بابت، بزرگ ترین تصفیه خانه آب شرب در خاور میانه محسوب می شود.

با راه اندازی این تصفیه خانه چه اتفاق مهمی رخ خواهد داد؟

با بهره برداری از تصفیه خانه ششم تهران، ضمن جایگزینی سیستم های قدیمی انتقال و تصفیه آب شهر تهران و فراهم کردن امکان بازسازی و اصلاح سیستم های انتقال و تصفیه کنونی، امکان آب رسانی به مناطق گسترش یافته در محدوده شمال و شمال غرب تهران بزرگ و مناطق شهری با ارتفاع بالاتر از رقوم تحت پوشش تصفیه خانه های موجود به طریق ثقلی فراهم خواهد شد و به سبب اینکه آب در رقوم بالاتر از رقوم لوله های انتقال آب موجود، تحویل شبکه توزیع آب شرب خواهد شد، حدود 300 متر بالاتر از تصفیه خانه جلالیه و 210 متر بالاتر از تصفیه خانه کن، صرفه جویی مطلوبی در مصرف انرژی و هزینه های پمپاژ به عمل خواهد آمد و هزینه های بهره برداری و نگهداری سیستم های موجود نیز به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت.

از دیگر جنبه های مثبت اجرای این طرح، افزایش ظرفیت تصفیه آب آشامیدنی شهر تهران با ادامه فاز نخست ساخت تصفیه خانه ششم (2 فاز 5/7 مترمکعب در ثانیه) و افزایش ظرفیت انتقال آب از منابع غربی تهران (سدهای امیرکبیر و طالقان) است که امکان مانور بیشتر بر روی منابع آب به ویژه در شرایط خشکسالی و اضطراری را فراهم می آورد. از سوی دیگر، بهره برداری از تونل انتقال آب در اعماق زمین، سبب افزایش ضریب ایمنی تأمین آب پایتخت و رعایت تمهیدات پدافند غیرعامل می شود. با توجه به اینکه با بهره برداری از این طرح، سهمیه آب آشامیدنی تهران مستقیم از پایین دست سد تنظیمی کرج آبگیری و به وسیله تونل یک پارچه منتقل خواهد شد، کیفیت آب شرب تخصیص یافته از نقطه نظر آلودگی های موجود در حاشیه رودخانه کرج، حد فاصل سد تنظیمی تا آبگیر بیلقان (حدود 20 کیلومتر) حفاظت شده که خود در هزینه های تصفیه آب مؤثر است و در کنار آن امکان برداشت های غیرمجاز آب نیز حذف خواهد شد.

  • با بخش های تصفیه خانه آشنا شوید

ـ حوضچه آرامش: آرام سازی جریان آب و توزیع آن به کانال های فاز 1 و فاز 2 تصفیه خانه و سرریز اضطراری.

ـ پارشال فلوم: برای اندازه گیری میزان آب ورودی.

ـ آشغال گیر: برای جداسازی مواد درشت و شناور.

ـ اختلاط سریع:منعقدسازی مواد معلق با استفاده از مواد منعقدکننده و کمک منعقدکننده به وسیله همزن های سریع

ـ زلال ساز (پولساتور) :لخته سازی مواد معلق منعقد شده و ته نشینی آنها از سوی حوضچه های پولساتور.

ـ صافی های دولایه (آنتراسیت - ماسه) :صاف کردن آب و حذف آخرین بقایای مواد معلق از سوی صافی های دو بستره.

ـ سیستم کلرزنی اولیه و ثانویه: گندزدایی آب به وسیله گاز کلر.

ـ مخزن ذخیره آب پاک.

ـ ساختمان های شیمیایی، کلرزنی، بهره برداری عمومی و جنبی.

منبع: همشهری آنلاین

به "تأمین آب شرب 3 میلیون شهروند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأمین آب شرب 3 میلیون شهروند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید