بیش از 600 میراث ملموس و ناملموس استان سمنان حریم و عرصه مصوب دارند

به گزارش وبلاگ موتناوه، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، بیش از 600 میراث ملموس و ناملموس استان سمنان حریم و عرصه مصوب دارند.

بیش از 600 میراث ملموس و ناملموس استان سمنان حریم و عرصه مصوب دارند

در پی اظهارات رئیس جمهور درباره اهمیت و حساسیت مشخص حریم آثار تاریخی با تاکید بر اینکه اختلالی در کسب و کار و معاش مردم ایجاد نکند، امیر کرم زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان درباره شرایط مشخص حریم و عرصه آثار تاریخی این استان گفت: از حدود 890 اثر که جز میراث ملموس و ناملموس استان سمنان هستند، بیش از 600 اثر حریم و عرصه مصوب دارند. در حال حاضر اثری در سمنان نداریم که احتیاجمند مشخص فوری حریم باشد. مشخص اضطراری و فوری زمانی ضروری است که حریم یک اثر تاریخی دچار مسائل گردد و خطری برای آن اثر داشته باشد.

او مالکان خصوصی را از جمله چالش های حریم آثار تاریخی برشمرد و اضافه نمود: در حریم بسیاری از آثار تاریخی، املاک و اراضی شخصی وجود دارد که ضروری است تملک گردد، در بعضی مواقع آن حریم آزاد می گردد اما مسأله مهم در مشخص حریم این است که اگر در گذشته ساخت و سازی در مجاورت یک اثر تاریخی که حریم مصوب ندارد، صورت گرفته باشد، نمیتوان آن سازه را از بین برد اما پس از مشخص و تصویب حریم، دیگر برای ساخت و ساز مجوز داده نمی گردد. پس نباید از میراث فرهنگی گله داشته باشند که چرا پس از تصویب حریم، برای ساخت و ساز بیشتر مجوز صادر نمی نماید.

کرم زاده در ادامه تاکید نمود: مشخص حریم یک امر فنی و تخصصی است و باید در کمیته فنی آنالیز گردد و نظر شخصی مطرح نیست که اشتباهی در آن صورت گیرد. اگر هم حریمی به اصلاح و بازنگری احتیاج داشته باشد باید دوباره در این کمیته آنالیز گردد.

او افزود: گاهی اوقات به علت انجام نشدن کاوش و مطالعه، بعضی حریم ها را بزرگ در نظر گرفته اند، شاید در استان سمنان هم چنین مواردی وجود داشته باشد، اما نمیتوان موردی از آنها نام برد. از سویی، این موضوع که به حریم آثار تاریخی ما تعرض شده، یک واقعیت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سمنان در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: مشکل دیگر ما بناهای تاریخی هستند که مالک یا مالکان خصوصی دارند، آنها همیشه کوشش می نمایند یا بنای تاریخی را تخریب نموده و از نو بسازند یا تغییر کاربری دهند اما این تغییرات باید زیر نظر ما انجام گردد و موافقت نکردن ما در بسیاری از موارد مردم را از میراث فرهنگی شاکی می نماید. بعلاوه بعضی دیگر از بناهای تاریخی ما در اختیار دستگاه های اجرایی است. قانون گذار در این باره گفته است که بازسازی آن بنای تاریخی بر عهده آن دستگاه است، اما بسیاری از بناها مانند کاروانسراهای سمنان که در اختیار اوقاف است، به حال خود رها شده اند. میراث فرهنگی هر سال این بناها را با توجه به بودجه ای که دارد، بازسازی می نماید اما کافی نیست.

کرم زاده درباره تفویض اختیار مشخص حریم به اداره کل استان ها نیز اظهار کرد: صد درصد موافق تفویض اختیار مضاعف به استان ها هستم. به هر حال جوابگوی احتیاجهای مردم ادارات کل استان ها هستند که با توجه به طولانی بودن روند مشخص حریم مانند گذشته، نارضایتی مردم بیشتر می گردد. شاید خطایی رخ دهد، اما اگر قرار باشد مدیرکل میراث فرهنگی جسارت این را نداشته باشد که از حوزه خودش دفاع کند، آن مدیر کل نباشد بهتر است.

منبع: همگردی

به "بیش از 600 میراث ملموس و ناملموس استان سمنان حریم و عرصه مصوب دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 600 میراث ملموس و ناملموس استان سمنان حریم و عرصه مصوب دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید