برای موفقیت در ورزش چه باید کرد؟

به گزارش وبلاگ موتناوه، تشریح موفقیت ورزشی و یافتن دلایل موفقیت خود پیش احتیاج و زمینه ساز موفقیت های آینده است؛ اندازه جمعیت و ثروت یک کشور عوامل اصلی در کسب موفقیت و مدال هستند.

برای موفقیت در ورزش چه باید کرد؟

به گزارش وبلاگ موتناوه، از جمله عوامل موثر بر عملکرد ورزشی می توان به عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، میزان جمعیت یک کشور، شرایط آب و هوایی، حق میزبانی، شرایط آموزش-بهداشتی اشاره نمود. همچنین مهم ترین عوامل در پیروزیت بین المللی ورزشکاران، کشف افراد مستعد، داشتن برنامه صحیح توسط مدیران ارشد فدراسیون و تخصیص بودجه و حمایت اقتصادی می باشد. حمایت اقتصادی، افزایش میزان شرکت ورزشکاران در رقابت های ملی و بین المللی، رشد پژوهش های علمی در رشته های ورزشی و حمایت و تضمین شغلی قهرمانان را از مهم ترین عوامل پیروزیتی ورزش های بین المللی دانستند.

پژوهشی که در مورد شناسایی عوامل پیروزیت آمیز ایران در بازی های المپیک توسط سیده طاهره موسوی راد (استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیغام نور) با جامعه آماری 374 نفر از جوانان، مدیران و کارشناسان کمیته ملی المپیک اجرا شده، آمده است: 10 عامل شامل: انگیزه های اقتصادی برای ورزشکاران، توجه به ورزش بانوان، استفاده از مربیان توانمند، ارزیابی صحیح، اردوهای منظم، توجه به رشته های پرمدال، مدیریت استعدادیابی، توجه به آموزش مربیان و عوامل مدیریتی به عنوان عوامل پیروزیت ایران در بازی های المپیک شناسایی شده است و در الویت بندی این عوامل، توجه به رشته های پرمدال بالاترین رتبه و ارزیابی صحیح پایین ترین رتبه را به خود اختصاص داده است.

یافته ها نشان می دهد: با ارائه جوایز مناسب، سرمایه گذاری در بخش ورزش بانوان، استفاده از مربیان درجه یک و پیروز و با تجربه، اردوهای منظم ورزشی و روش اصولی و علمی فرایند استعدایابی گامی موثر در پیروزیت ایران در بازی های المپیک می توان برداشت. ایران با توجه به سوابق درخشان و پربار تربیت بدنی و علوم ورزشی از دوران باستان، می کوشد تا از ظرفیت های موجود خود در چند رشته ورزشی، حضور پیروزی در المپیک داشته باشد. اوج درخشش ایران در المپیک 2012 لندن است که با کسب 12 مدال رنگارنگ(4 طلا، 5 نقره و 3 برنز) در رشته های کشتی، وزنه برداری، تکواندو و دو و میدانی در رتبه هفدهم دنیا نهاده شد که تیم کشتی با کسب 3 طلا، 1 نقره و 3 برنز بهترین عملکرد را در بین سایر رشته های کاروان اعزامی به بازی های المپیک داشت.

همچنین عملکرد کاروان ایران در بازی های المپیک از لندن 1948 تا لندن 2012 در مجموع، 60 مدال(15 مدال طلا، 17 نقره و 27 برنز) در چهار رشته کشتی، وزنه برداری، تکواندو و دو میدانی بود که دو و میدانی اولین مدال را در تاریخ حضور ایران در المپیک کسب کرد. تجارب چندین ساله نشان می دهد که پس از سرانجام هر دوره از این بازی ها، مسئولان ورزش ایران خیلی دیر به اهمیت این رویداد عظیم و تاریخی که فراتر از رقابت ورزشی دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است پی برده اند که می تواند دلایل زیادی داشته باشد.

محققان می گویند:یکی از عوامل موثر بر پیروزیت ورزشکاران کشور در بازی های المپیک را انگیزه های اقتصادی برای ورزشکاران تشکیل می دهد. بدون شک انگیزه های اقتصادی محرکی بسیار قوی برای فعالیت های انسان محسوب می گردد چرا که امروزه بسیاری از مسائل و نیازهای انسان به واسطه پول و منابع اقتصادی رفع می گردد و امروزه کشورهای پیشرفته، پاداش های بیشتری را برای ورزشکاران خود در نظر می گیرند، حمایت اقتصادی و ارائه پاداش در قبال عملکرد ورزشکاران در رقابت های مهم ورزشی یک شاخص از روش کارآماتوری به حرفه ای است.

ورزشکاران حرفه ای به وسیله ورزش امرار معاش می نمایند چرا که شغل و حرفه آنان همان ورزش کردن است، بنابراین در این زمینه تمام سعی خود را می نمایند که به بالاترین سطوح ورزشی صعود نموده و بدین وسیله موجبات کسب درآمد به وسیله قراردادهای حرفه ای با باشگاه ها، جذب حامیان ورزشی و کسب جوایز و مدال های ورزشی را فراهم کند. حال آنکه مسابقات المپیک بالاترین سطح ورزشی برای بازیکنان بوده و علاوه بر افتخارات کسب شده توسط قهرمانان، می تواند جوایز اقتصادی قابل توجهی نیز برای آنان به همراه داشته باشد.

در ادامه این پژوهش آمده است: عامل پیروزیت بعدی توجه به ورزش بانوان بود. بین مدال آوری زنان و مردان تفاوت معناداری وجود دارد و زنان با اختلاف زیادی از مردان کمتر مدال آوری داشته اند. همچنین عواملی مانند عدم حضور زنان ورزشکارخارجی در ایران و عدم پوشش رسانه ملی کشور از مسابقات بانوان باعث ضعف رویدادهای بزرگ بین المللی ورزشی است. استفاده از مربیان توانمند یکی دیگر از عوامل شناسایی شده موثر بر پیروزیت کاروان های المپیک بود. از جمله عوامل بسیار مهمی که در بهره دهی و یا عدم نتیجه گیری تیم های ورزشی موثر است، مربی آن تیم ها است. مربیان می بایستی رفتار ورزشکاران را از جنبه ذهنی و بدنی مورد توجه قرار دهند و در نهایت بتوانند در رقابت های مهم از جمله المپیک به پیروزیت های شایانی دست یابند. به همین دلیل است که کشورهای پیشرو در ورزش از بهترین مربیان برای تیم های ورزشی و ورزشکاران خود بهره می برند و بنابراین لازم است که در ایران نیز از بهترین مربیان استفاده گردد تا بتوان نتایج مطلوبی در رقابت هاب المپیک کسب کرد.

در نتایج این پژوهش آمده است: ارزیابی صحیح عامل یکی از عوامل تاثیر گذار بر پیروزیت کاروان های ورزشی است. در دیدگاه سنتی، مهم ترین هدف ارزیابی، قضاوت و یادآوری عملکرد بود در حالیکه در دیدگاه مدرن، فلسفه ارزیابی بر رشد و توسعه و بهبود ظرفیت ارزیابی شونده متمرکز شده است. بنابر این لازم است تا عملکرد عوامل تیم به ویژه مربیان تیم های ملی با یک روش ارزیابی سنجیده گردد تا با شناسایی نقاط ضعف و قوت آنان، بازخوردهای لازم در جهت توسعه و بهینه سازی عملکرد آنان فراهم گردد.

این پژوهش در شماره دوم پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "برای موفقیت در ورزش چه باید کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای موفقیت در ورزش چه باید کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید