اولویت ارائه خدمات به بچه ها و نوجوانان در کتابخانه های عمومی
به گزارش وبلاگ موتناوه ، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی در نشست با کتابداران فعال بخش کودک که سه شنبه (20 مهرماه) به مناسبت هفته ملی کودک برگزار گشت، ضمن تبریک به مناسبت ایام ماه ربیع الاول در سخنانی گفت: ما در نهاد کتابخانه های عمومی کشور تلاش کردیم در عمل نشان دهیم که موضوع کودک و نوجوان برای ما اهمیت فراوان و ویژه ای دارد و تجهیز کتابخانه های عمومی سراسر کشور به بخش کودک اقدام اولیه ای بود که در این راستا صورت گرفت.

وی افزود: در این رویکرد با پرهیز از تمرکزگرایی نگاه ویژه ای به کتابخانه های روستایی داشتیم و بازطراحی و شاداب سازی و مواردی از این دست سایر اقداماتی بود که در بخش کودک کتابخانه ها صورت گرفت که در این زمینه بازخوردهای خوبی از کتابداران کتابخانه های روستایی، منطقه ها حاشیه ای و دورافتاده دریافت کردیم. ما در کتابخانه ها با متراژ و ابعاد وسیع مانند کتابخانه های مرکزی امکان ویژه ای برای ایجاد بخش کودک بزرگ و مجهز داریم و این دغدغه را داریم تا این نمونه ها در سراسر کشور تکثیر شود.
توجه ویژه به حوزه کودک برای توسعه کتابخوانی
معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی تأکید کرد: ما در مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی کشور به این جمع بندی و تصمیم رسیده ایم که برای توسعه موضوع کتاب و کتابخوانی هیچ راهی جز توسعه بخش خدمات کودک و نوجوان نداریم و اگر ما در کشور دغدغه کتابخوانی و مطالعه داریم حتماً باید سرمایه گذاری اولیه و جدی ما در بخش کودک و نوجوان باشد که در سال های اخیر در این راستا هم حرکت کرده ایم.
رمضانی با اشاره به محدودیت های فعالیت های فرهنگی در دوران کرونا گفت: فعالیت های اجرا شده در فضای مجازی طی 2 سال اخیر، ظرفیت بسیار خوب و گسترده ای بود که توانستیم از آن بهره برداری کنیم و به فعالیت های خود ادامه دهیم. اما یکی از دغدغه های اصلی و اساسی ما در آینده و چشم انداز نهاد در بخش مخاطب و اعضای کتابخانه ها است. کلیه کتابداران ما به خصوص کتابدارانی که امروز در این جلسه حاضر هستند و سایر عزیزان غایب در این جلسه، به نام پیشران و پیش برنده این حرکت باید عمل کنند. به عبارت دیگر عزیزانی که مرتبط با موضوع کودک و نوجوان هستند، افرادی هستند که نقش اصلی و اساسی را در توسعه کتابخانه ای و کتابخوانی و همچنین افزایش مخاطب در کتابخانه های عمومی ایفا می کنند.
وی ادامه داد: یکی از اصلی ترین محورها و موضوعات ما در تأمین منابع برای کتابخانه ها خرید کتاب کودک بوده است. متأسفانه در حوزه کتاب های منتشر شده از سوی ناشران با محدودیت تولید برای نوجوانان موجه هستیم البته که در حال انجام کارهای زیربنایی در این حوزه هستیم، اما در بحث خرید کتاب، یکی از اصلی ترین محل های هزینه ما مخصوصاً در سال 99 بحث خرید کتاب کودک بوده است که ان شاء الله با برطرف شدن موضوع کرونا بهره برداری و استفاده از این کتاب ها را در کتابخانه های عمومی سراسر کشور و بخش های کودک داشته باشیم.
معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی در ادامه سخنان خود با اشاره به تلاش کتابداران برای فراهم کردن فضایی آرام و ساکت در سالن های مطالعه برای استفاده مراجعه کنندگان جوان و بزرگسال، بر ضرورت در نظر گرفتن حق و سهم بچه ها و نوجوانان از کتابخانه های عمومی تأکید کرد و گفت: نباید اجازه دهیم که با استدلال ایجاد سکوت و آرامش در کتابخانه توفیق خدمت رسانی به بچه ها و نوجوانان را از دست بدهیم. اگرچه حتماً سکوت در کتابخانه باید رعایت شود، اما حتماً عضو کودک و نوجوان ما باید در کتابخانه حاضر شود و ما باید برای اقتضائات سنی و شرایط استفاده آن ها از کتابخانه برنامه داشته باشیم و آن را مدیریت کنیم و اجازه ندهیم که برخی محدودیت باعث حذف بچه ها و نوجوانان از کتابخانه ها شود. چراکه به اعتقاد من ارائه خدمت به بچه ها و نوجوانان در کتابخانه ها دارای اولویت است.
فرایند افزایشی کمیت و کیفیت بخش کودک کتابخانه های عمومی
در ادامه این مرنام اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانه ها و مشارکت های نهاد هم با تقدیر از فعالیت کتابداران سراسر کشور در دوران کرونا به ارائه گزارش مختصری از توسعه کمی و کیفی بخش کودک کتابخانه های عمومی در سال های اخیر پرداخت و گفت: خوشبختانه امروز 100 درصد کتابخانه های عمومی ما دارای بخش کودک هستند؛ در حالی که در سال حدود 60درصد و در سال 92 حدود 83درصد و با طی کردن یک سیر صعودی از سال 95 به بیش از 97 درصد از سال 97 بعد هر کتابخانه عمومی ایجاد شد دارای بخش کودک بوده است.
وی در ادامه با اشاره به درصد سرانه زیر بنای بخش کودک در استان های مختلف گفت: در حال حاضر 11 کتابخانه تخصصی کودک 1996 بخش مستقل کودک در کتابخانه های عمومی 66 کنار مجموعه ویژه و 558 کنار مجموعه با قفسه کودک در کشور وجود دارد. ذر سال 90 بیشترین مبلغ هزینه شده برای خرید منابع کودک در طول دهه اخیر اتفاق افتاده در سال 97 علاوه بر منابع موجود اسباب بازی هم به بخش کودک کتابخانه ها اضافه شد.
گودرزی همچنین با ارائه تصاویری از بخش کودک در کتابخانه های استان های مختلف به اقداماتی چون بازطراحی، فضاسازی و تجهیز و استفاده از المان های بومی در بخش های کودک و همچنین بیان فعالیت های فرهنگی مختلف ازجمله جمع خوانی، قصه گویی، کاردستی، روزنامه دیواری، کتابخانه گردی، نشست های کتاب خوان، مسابقات فرهنگی، برنامه محافل ادبی، جلسات مطالعاتی، کارگاه های آموزشی و ویژه برنامه های مجازی در بخش کودک کتابخانه های عمومی پرداخت.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران